لزوم دریافت پروانه ساختمانی برای همه سازندگان دولتی و غیردولتی

    کد خبر :473941

معاون شهرسازی شهردار تهران اعلام کرد که طی بخشنامه‌ای از این پس همه سازندگان ساختمان‌های دولتی، نظامی و … باید از شهرداری پروانه ساخت دریافت کنند.

عبدالرضا گلپایگانی ظهر امروز در نشست خبری که به منظور تشریح ابعاد همایش نما و مصالح ساختمانی برگزار شد، با بیان اینکه موضوع معماری یک بحث چند وجهی است که مهندسان موظف هستند به همه ابعاد و وجوه آن توجه کنند، گفت: بحث نمای ساختمان در شهر بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ چرا که اگر هر ساختمانی یک نما داشته باشد با جنگل ناموضونی از ساختمان‌ها روبرو هستیم که در مواجهه با این ساختمان‌ها احساس ناامنی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بدتر از ناامنی، احساس ناامنی است که در یک فضای ناموزون ساختمانی تقویت می‌شود، تصریح کرد: البته سعی کردیم با لوایح و قوانینی، الزاماتی را برای نماهای ساختمان ایجاد کنیم تا وضعیت موجود بهبود یابد.

معاون شهرسازی شهردار تهران در مورد نماهای شیشه‌ای ساختمان‌ها نیز با بیان اینکه مصوبه‌ای در مورد محدودیت نمای شیشه داریم که ضوابط عام و خاصی برای نمای شیشه‌ای در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اما با توجه به تغییرات تکنولوژی ساخت شیشه ممکن است درصد استفاده از شیشه در نما بعد از مصوبه ماده پنج کم یا زیاد شود. به عنوان مثال: در استفاده از شیشه در برخی محورها و معابر محدودیت‌هایی وجود دارد مثلا در اتوبان حکیم که در اکثر ساعات نور مستقیم آفتاب را شاهد هستیم نمی‌توانیم به دلیل رفلکس نور به صورت رانندگان از شیشه زیادی استفاده کنیم اما استفاده از شیشه با ضوابط خاص در کمیته‌های مختلف بررسی می‌شود البته حداکثر استفاده از شیشه در نما 60 درصد است.

به گزارش ایسنا، وی در مورد ساخت و ساز برخی ساختمان‌های دولتی و … که بدون اخذ پروانه انجام می‌گیرد، گفت: چندی پیش بخشنامه‌ای را صادر کردیم که هیچ ساختمانی حتی آموزشی، بهداشتی، مسجد و حسینیه و … بدون اخذ پروانه نمی‌تواند ساخت و ساز داشته باشد و همچنین در حوزه مراکز نظامی نیز که عمدتا ساخت و سازشان یا مرتبط با ماموریت است و یا خارج از محدوده نظامی‌شان است نیز تاکید کردیم که اگر ساخت و سازشان در محدوده نظامی باشد اما خارج از حوزه ماموریتی‌شان باشد باید پروانه بگیرند.

گلپایگانی با بیان اینکه اگر قرار باشد هر ارگانی برای خود ساخت و سازی انجام دهد سنگ روی سنگ قانون باقی نمی‌ماند، گفت: از این پس قانون ملاک عمل است و اجازه نمی‌دهیم بازار آشفته‌تر شود.

وی با بیان اینکه بعد از حادثه تلخ پلاسکو کمیته ارتقای ایمنی و نما را در مناطق تشکیل دادیم و دستورالعمل‌های خاصی را برای ساختمان‌های هشت طبقه به بالا تدوین کردیم، گفت: در حوزه اجرا در مورد نما نیز تاکیداتی داشتیم. به گونه‌ای که از این پس سنگ نما نباید به صورت دوغ‌آبی و چسبی باشد ، یا باید به روش خشک و یا سیم بسته نصب شود. هر چند که از گذشته مقرراتی نیز وجود داشت اما نظارت درستی انجام نمی‌شد.

معاون شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه مردم اگر در مورد نما یا دیواری احساس خطر می‌کنند موضوع را از طریق 137 به شهرداری اطلاع دهند تا موضوع از طریق کمیته ارتقای ایمنی معابر بررسی شود، گفت: دقت داشته باشید که در شهر تهران یک میلیون پارسل داریم که شرایط‌شان مشابه نیست و تنوع و گستردگی زیادی در نماها وجود دارد.

وی در مورد شفافیت در فرآیند امضاء طرح‌ها و لوایح در کمیته‌های نما و مناطق نیز با بیان اینکه برای جلوگیری از امضاهای طلایی بر آن شدیم که کمیته نمای مناطق را با حضور مجموعه‌ای از اعضای شورا و نمایندگان حوزه‌های مختلف ایجاد کنیم، گفت: در لایحه شفافیت قرار بر این شد که مصوبات کمیسیون‌ها و ماده 5 و 100 و کمیته‌ها بر روی سامانه قرار گیرد که این امر در راستای شفاف سازی بسیار تاثیرگذار است.

گلپایگانی در مورد سرانجام مسجد جنب تئاتر شهر گفت: این موضوع در حوزه فعالیت‌های من نیست اما ظرف چند روز آینده با حضور اعضای شورای شهر این مسجد وضعیتش پیگیری می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کیفیت و استفاده از نشانه‌های معماری در ساختمان‌ها باید به یک مطالبه عمومی بدل شود و باید به گفتمان واحدی در این خصوص برسیم، گفت: نماهای نمادین و نشانه‌ای باید با هویت تاریخی ما هم ریشه باشند و باید مردم نیز این مسئله را مطالبه کنند. هر چند که در مناطق 11 و 12 که بناهای ارزشمند بیشتری دارد ضوابط و دستورالعمل‌های خاصی را در نظر گرفتیم.

معاون شهرسازی شهردار تهران در مورد بی توجهی برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها به قوانین و مقررات شهرداری در ساخت و سازهایشان، به ایسنا گفت: متأسفانه برخی ارگان‌ها به دلیل قدرت‌شان از قوانین تبعیت نمی‌کنند؛ البته شهرداری نیز رویکردش این است که ضوابط و مقررات بیشتری را اعمال کند و در این راستا همه ساختمان‌ها را ملزم به دریافت پروانه برای آغاز کار کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه ضمانت اجرایی وجود دارد که ساختمان‌های ارگان‌های خاص از شهرداری پروانه بگیرند، گفت: ضمانت اجرایی ما ماده 100 است منتهی این کمیسیون در دوره‌های قبل جدی گرفته نمی‌شد و براین اساس بخشنامه کردم که حتی مجتمع‌های ایستگاهی شهرداری نیز ملزم به دریافت پروانه هستند چرا که قرار نیست ضوابط و مقررات فقط برای مردم عادی باشد و آنهایی که پول، قدرت و امضاء طلایی دارند از اجرای مقررات معاف باشند و خود را جدا بدانند و هر کاری که دلشان بخواهد در شهر بکنند.

گلپایگانی در مورد ساخت و ساز یک ارگان خاص در میدان سپاه نیز تصریح کرد: اتفاقا اگر این ساخت و ساز پیگیری می‌شد می‌توانستند مانع آن شوند. چرا که حکمی توسط فرماندهی کل قوا در مورد تخلفات ساختمان‌های نظامی وجود دارد که اعلام کرده‌اند که ارگان‌های نظامی هم باید مر قانون را رعایت کنند و اگر ساخت و ساز این نهاد نظامی پیگیری می‌شد می‌توانستند مانع آن شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید