حدود نیمی از نیاز کشور به باطری، از طریق تولید داخل تامین می شود

متاسفانه قاچاق باطری با کمک برخی از نهادها اتفاق می افتاد به عنوان مثال وزارتخانه ای که به این باطری ها نیاز دارد با اخذ مجوز از وزیر یا معاون وزیر این باطری ها را واردات کشور می کند.

تقی علی اکبری رئیس اتحادیه باطری سازان و باطری فروشان درباره میزان تولید کشور  گفت: در برخی از کالاها ما نه تنها توان تولید نیاز داخل کشور را داریم بلکه بیش از نیازمان را نیز در داخل کشور تولید و حتی می توانیم صادرات هم داشته باشیم. وی در ادامه با اشاره به این موضوع که برخی از کارخانه ها به دروغ و تقلب تولید خود را بیشتر از مقدار موجود معرفی می کنند افزود: بر اساس مستندات اداره راهور ناجا تا سال گذشته ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو شماره گذاری شده و سال گذشته نیز حدود ۱میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی جدید شماره گذاری شده که می توان گفت در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون خودرو در کشور وجود دارد.

علی اکبری خاطرنشان کرد: در این میان خودروهایی مانند کامیون، اتوبوس و مینی بوس به دو باطری نیاز داشته و وسایلی مثل تراکتور، لیفتراک و موتور برق هایی که در واحدهای صنعتی فعالیت می کنند نیز در این آمار محاسبه نشده اند. با توجه به این موضوع، حداقل سالیانه به بیش از ۱۲ میلیون باطری در سال نیاز داریم که در سال گذشته فقط حدود ۶ میلیون باطری در داخل کشور تولید کردیم که امسال نیز در صورت افزایش بهره وری و ورود دستگاه های به روز در نهایت می توانیم ۸ میلیون عدد باطری تولید کنیم. رئیس اتحادیه باطری سازان و باطری فروشان با اشاره به وجود ۱۱ کارخانه باطری سازی در کشور اظهار داشت: کارخانه صبا باطری به عنوان معروف ترین کارخانه تولید باطری در کشور امکان تولید نهایتا ۴ میلیون باطری در سال را دارد و دو میلیون هم سایر کارخانجات در سال تولید باطری دارند که مجموع این تولیدات جوابگوی نیاز کشور نیست، از طرف دیگر تعرفه واردات باطری حدود ۷۰ درصد است که این موضوع باعث شده است واردات مقرون به صرفه نبوده و به دلیل صرفه اقتصادی قاچاق افزایش یابد.

علی اکبری ادامه داد: متاسفانه قاچاق باطری با کمک برخی از نهادها اتفاق  می افتاد به عنوان مثال وزارتخانه ای که به این باطری ها نیاز دارد با اخذ مجوز از وزیر یا معاون وزیر این باطری ها را واردات کشور می کند. وی درباره دلایل عدم افزایش ظرفیت تولید تصریح کرد: متاسفانه کشش این کار وجود ندارد مثلا شرکت صباباطری اگر با تمام امکانات و سه شیفت تولید کند نمی تواند بیشتر از ۴ میلیون باطری تولید کند. به عبارتی ما جز معدود اصنافی هستیم که نه تنها انبارهای مان پر نیست بلکه شب عید برای تامین نیاز بازار با کمبود هم مواجه شدیم.

این فعال صنفی  گفت: ما به وزارت صنعت، معدن و اتاق اصناف نامه نوشتیم و کتبا اعلام کردیم که برای سال آینده در تامین باطری مورد نیاز کشور به مشکل خواهیم خورد. چرا که در حال حاضر وبا توجه به وجود ۱۱ کارخانه، اگر یک کارخانه بخواهد تولید را از صفر شروع کند مجبور است با تولید اندکی کار را شروع کند به طوری صبا باطری به عنوان بزرگترین تولیدکننده باطری در کشور در اوایل آغاز به کار با هزار باطری تولید را شروع کرد و امروز بعد از ۵۰ سال به تولید حدود ۴ میلیون باطری در سال رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: باطری صنفی است که علاوه بر نیاز بازار به آن یک کالای مصرفی محسوب شده و این طور نیست که بگوییم یک کالای تزیینی است. به طوریکه الان باطری در گروه کالاهایی با اولویت ۱۰ قرار داشته و برای همین تعرفه گمرکی آن ۶۸  است، که ۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده بر آن اضافه می شود که میزان تعرفه به رقمی بیش از ۷۰ درصد  می رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید