پیشنهاد نشنال اینترست: ترامپ دیدار با اون را لغو کند

    کد خبر :472949

یک نشریه آمریکایی نوشت: «دونالد ترامپ» چندی پیش از دیدار با رهبر کره شمالی در ماه فوریه (اسفند) خبر داد، اما به عقیده تحلیلگران این نشریه، بهترین راه در جهت خلع سلاح هسته ای کره شمالی، لغو این دیدار و اعمال تحریم ها و فشار هر چه بیشتر به دولت پیونگ یانگ است.

به گزارش روز دوشنبه بازتاب به نقل از نشریه نشنال اینترست، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار 19 دقیقه ای با فرستاده «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در واشنگتن، از دیدار دوم با کیم در ماه فوریه (اسفند) خبر داد اما به عقیده تحلیلگران آمریکایی بهترین راه برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی لغو دیدار کیم و ترامپ و اعمال فشارهای بیشتر بر این کشور است.
تحلیلگران نشریه نشنال اینترست بر این باورند که باید امیدوار باشیم نشست بعدی کیم و ترامپ صورت نگیرد. پیش از ماه مه (اردیبهشت- خرداد) سال گذشته میلادی اعمال فشار ترامپ بر کره شمالی بدون مذاکره، روندی موفقیت آمیز بود. اما اواسط ماه مه، رئیس جمهوری آمریکا موافقت کرد تا با رهبر کره شمالی دیدار داشته باشد و کیم نیز همه چیز را به نفع خود تغییر داد؛ از آن پس تا کنون سیاست های آمریکا در قبال خلع سلاح کره شمالی ناموفق بوده است.
به نوشته این نشریه آمریکایی، کلید موفقیت در این راه، امتناع از مذاکره است.

*ایجاد رعب و وحشت در جهان
به نوشته نشنال اینترست، ، سیاست اول ترامپ در قبال کره شمالی جهان را دچار وحشت کرد؛ همه جا سخن از تهدید، آتش و خشم، توهین و ‘مرد موشکی’ بود. ترامپ سال 2017 میلادی برخی از دارایی های نظامی آمریکا از جمله سه ناو هواپیما بر را در فاصله نزدیک به پیونگ یانگ مستقر ساخت و این امر ترامپ واکنش های تندی را به همراه داشت.
به گفته تحلیلگران، تصویر حرکت ناوهای هواپیما بر آمریکا به سمت سواحل کره شمالی که با صحبت ها در مورد آتش، خشم و تهدید ترکیب شده بود، نگرانی کشورها و احزاب درگیر در کره شمالی و جنوبی و چین را به دنبال داشت به طوری که یکی از اساتید دانشگاه ‘کوکیمین’ کره جنوبی نوشت: اواخر سال 2017 میلادی موقعیت تمام این کشورها دستخوش تغییرات چشمگیری شد و توضیح ساده ای برای این موضوع وجود دارد؛ این کشورها به طور فزایند ای درگیر جنگی اجتناب ناپذیر خواهند شد.
ترامپ نیز پس از آن، فشار بیشتر در راستای محدود کردن درآمد کیم اعمال کرد و گزارش ها حاکی از آن بود که تحریم ها نیمی از درآمد بین المللی کره شمالی را قطع کرده است.
اما ترامپ ناگهان تغییر رویه داد و تصمیم گرفت تحریم های اعمال شده بر برخی احزاب را کاهش دهد- چین و روسیه نیز جزئی از این احزاب بودند. در کوتاه مدت اگرچه همچنان نام برخی در فهرست تحریم های ترامپ بود اما تعداد آنها بسیار اندک و تحریم های اعمال شده بسیار ناچیز بودند.

*تصمیمات نادرست
به نوشته تحلیلگران نشنال اینترست، دولت ترامپ، بهار سال گذشته تصمیم گرفت تا هیچ مجازاتی بر دو بانک کشاورزی و سازندگی چین اعمال نکند؛ این بانک ها به صورت غیرقانونی و به دستور کیم اموال رهبر کره شمالی را مدیریت می کردند.
ترامپ سال گذشته در تلاش برای القای حس امنیت به کیم و خلع سلاح هسته ای کره شمالی، به وضوح نقض تحریم ها را مجاز دانست.
او پیش از نشست تاریخی سنگاپور گفت: احساس می کنم کیم در تلاش برای انجام کاری مهم برای مردم کشورش است و فرصت این کار را نیز دارد اما این آخرین فرصت کیم خواهد بود.
این نشریه آمریکایی نوشت، از آن پس با وجود اینکه هیچ گونه انفجار هسته ای یا فعال سازی موشک بالیستیک صورت نگرفته است اما کره شمالی در توسعه سلاح های هسته ای خود پیشرفت چشمگیری داشته است؛ کیم تولید مواد منفجره خود را در سایت های مخفی کره شمالی گسترش داده است. علاوه بر این پیونگ یانگ تجهیزات ساخت قطعات برای موشک های سوخت جامد خود را بهبود بخشیده است. در حقیقت کره شمالی شاید حدود بیست پایگاه عملیات موشکی را اداره می کند. این موضوع نشان می دهد کیم تصمیمی استراتژیک در راستای توقف برنامه هسته ای و موشکی خود ندارد.
نشنال اینترست در ادامه نوشت، ترامپ بر این باور است که کاهش فشار بر کره شمالی منجر به خلع سلاح هسته ای کامل این کشور خواهد شد اما در واقع کیم از این روابط دوستانه سوءاستفاده می کند.

*راه دشوار
به نوشته این نشریه آمریکایی، پاسخ مناسب آمریکا به کره شمالی، نپذیرفتن مذاکره دوم با کیم و تشدید تحریم ها علیه بانک هایی است که سرمایه رهبر کره شمالی را مدریت می کنند؛ همچنین لغو فرمان اجرایی سال 2017 و قطع روابط دوجانبه با احزاب کره شمالی از دیگر اقداماتی است که ترامپ باید در دستور کار خود قرار دهد.
به عقیده این تحلیلگران، بدون پول، کیم نمی تواند بمب های هسته ای و موشک بالیستیک ایجاد و از آنها استفاده کند یا هدایای لوکس به حامیان و مقامات ارشد کره شمالی اعطا کند. بدون هدایای سیاسی یا رشوه، رژیم کیم نیز وجود نخواهد داشت.
ترامپ باید تحریم ها را با شدت بیشتری اعمال کند و برای کیم دو انتخاب بیشتر باقی نگذارد: انتخاب سلاح یا انتخاب قدرت. پیام واشنگتن به کره شمالی نمی تواند هر دو مورد را در بر بگیرد.
این نشریه افزود: متاسفانه، راه پیش رو برای مقابله با کره شمالی راه آسانی نیست، بنابراین اجلاس ماه فوریه کیم و ترامپ نباید انجام شود. رئیس جمهوری آمریکا نباید برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی التماس کرده و برای آنها جدول زمانی تعیین کند.
دونالد ترامپ تنها زمانی باید با رهبر کره شمالی دیدار داشته باشد که ناظران آمریکایی توقف کامل هرگونه برنامه ساخت سلاح هسته ای و موشک های بالیستیک کره شمالی را تایید کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید