ساختار ارائه خدمات درمانی در کشور سنتی است

    کد خبر :472858

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: مهم ترین برنامه ها و اولویت های اصلی معاونت درمان، اجرای پزشکی خانواده و استقرار نظام ارجاع و سطح بندی خدمت است تا بتوانیم ساختار بهداشت و درمان را نظام مند کنی

قاسم جان بابایی، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار داشت: ساختار ارائه خدمات درمانی در کشور، سنتی است که براساس آن، افراد بدون وجود سطح بندی خدمت به هر سطحی که خواستند می توانند مراجعه کنند و متاسفانه اسناد ما و بیمه ها به صورت فیزیکی مبادله می شود.

وی افزود: معاونت درمان وزارت بهداشت به سطح بندی خدمت براساس ارجاع الکترونیک از سطوح یک به یک، دو به سه و از سطح دو و سه بیمارستان ها توجه ویژه ای دارد و یکی از اقداماتی که انجام شده، استحقاق سنجی هویت است که خوشبختانه استحقاق سنجی هویت در بستری بیمارستانی و استحقاق سنجی خدمت و سرویس تایید خدمت براساس محصولات دانشی انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت، ادامه داد: از برنامه های دیگر معاونت درمان می توان به تبادل الکترونیکی با بیمه ها و رسیدگی الکترونیکی اسناد، نسخه الکترونیکی و تایید خدمت سرپایی بیمارستانی، ثبت نتایج آزمایشگاه و پاتولوژی به صورت دیجیتال و رگولاتوری و قواعد حاکم بر HIS اشاره کرد.

جان بابایی با بیان اینکه سطح بندی تخت های بیمارستانی انجام شده است، افزود: بخشی از این تخت ها، برای بخش های خصوصی در نظر گرفته شده است و بخشی از سطح بندی خدمات براساس نقشه ارجاع با دانشگاه هایی که در مرحله استقرار نظام ارجاع هستند، در حال تدوین است.

وی با اشاره به تدوین و تصویب متمم ارجاع در معاونت درمان، گفت: نظام ارجاع در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور استقرار پیدا کرده و ارجاع و پسخوراند در حال اجرا است و ارجاع الکترونیکی نیز براساس نوبت دهی الکترونیکی انجام می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در اکثر کشورهای جهان، اعمال الکتیو (غیر اورژانسی) در صف انتظار قرار می گیرند و ساختاری برای صف انتظار تعریف و نرم افزار مورد نیاز آن طراحی شده است تا بیمه ها براساس صف انتظار، خرید خدمت کنند و هر بیمارستان می داند چه میزان خدمت در قالب لیست انتظار می تواند ارائه دهد و برای صف انتظار نیز HID صادر می شود، اما افرادی که خارج از صف انتظار می خواهند از خدمات استفاده کنند، باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.

به گزارش مهر، وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت آزمایشی، تبادل و رسیدگی الکترونیک اسناد پزشکی با بیمه سلامت با موفقیت انجام شده است و امیدواریم که کل بیمارستان های کشور بتوانند اسناد خود را به صورت الکترونیک به بیمه ها ارسال کنند و بیمه ها نیز رسیدگی به این اسناد را به صورت الکترونیکی انجام دهند که در این صورت اطلاعات کسورات هر پرونده در سامانه پرداخت مبتنی بر عملکرد وارد می شود و پرداخت ها به سرعت انجام می شود.

جان بابایی یادآور شد: تبادل الکترونیکی اسناد پزشکی شامل سه مرحله تبادل اسناد مالی، اسناد مثبت و تصدیق ارائه خدمت توسط پزشک (امضای الکترونیک) است و الکترونیکی شدن رسیدگی اسناد توسط بیمه ها، می تواند برای آنها سودآوری داشته باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت از وجود ۳۸ نوع سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) در کشور خبر داد و یادآور شد: برخی از این سیستم ها ناکارآمد هستند و مشاهده می کنیم که یک نمونه HIS با یک بیمارستان و نمونه ای دیگر با ۲۰۰ بیمارستان کار می کند. با کمک معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۱۰ استاندارد لازم برای سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) تعریف شده که به دانشگاه ها ابلاغ می شود و از سال آینده باید در تمام قراردادهای بیمارستان ها با پیمانکاران HIS گنجانده شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید