اقدامات صورت گرفته در پی حادثه معدن یورت تشریح شد

    کد خبر :47272

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمترین اقدامات صورت گرفته در پی حادثه معدن زمستان یورت را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سعید مازندرانی درباره مهمترین اقدامات صورت گرفته در پی حادثه معدن زمستان یورت گفت: چهار مرحله بازدید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حضور وزیر صنعت، معدن تجارت به همراه مقام عالی وزارت کار در محل حادثه، حضور نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه مدیرکل بازرسی کار و رییس مرکز تحقیقات و تعلیمات و حفاظت فنی و بهداشت کار در محل حادثه، تشکیل کمیته انسانی در سازمان تامین اجتماعی به منظور پیگیری و رسیدگی به امور فوت شدگان و بیمه معوقه کارگران در تامین اجتماعی آزادشهر و برقراری مستمری از اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: تشکیل ستاد پیگیری مطالبات معوقه کارگران معدن مذکور در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آزادشهر و وصول بالغ بر ۱۴۰۰ دادخواست شکایت مربوط به ۳۵۰ کارگر که در گذشته و حال در این معدن کار کرده‌اند با موضوعات حقوق معوقه و عدم واریز بیمه و ۴ درصد سخت و زیان‌آور که تاکنون برای ۵۰ دادخواست وقت رسیدگی تعیین شده و ۲۰ دادخواست نیز رسیدگی شده و آماده صدور رای می‌باشد نیز از دیگر اقدامات از زمان حادثه بوده است.

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مازندرانی با بیان اینکه برقراری بیمه بیکاری از نخستین روز تعطیلی معدن برای بالغ بر ۲۱۳ نفر و برای مابقی (حدود ۵۰ نفر) در حال پیگیری است، تصریح کرد: سرکشی و حضور مستمر در معیت استاندار و جمعی از مسوولان استان با جانباختگان و حادثه دیدگان و عضویت و همکاری با تیم حقیقت یاب حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعدادی از اساتید دانشگاه‌ها، خبرگان کشوری زغال سنگ و نظام مهندسی معدن کشور و نمایندگان کارگران معدن (گزارش نهایی منوط به بازگشایی و دسترسی تیم مذکور به محل حادثه می‌باشد) از دیگر اقدامات بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در ادامه اظهار کرد: تشکیل جلسات و هماهنگی لازم با سازمان تامین اجتماعی جهت دریافت سوابق بیمه جهت تکمیل پرونده‌های کارگران معدن در لحظه مراجعه و دیگر امور مربوط به این افراد، پاسخگویی و مشاوره به کلیه کارگران این معدن در خصوص مراحل مربوط به احقاق حق آنها با حضور کارشناسان مرتبط در ستاد رسیدگی مربوطه نیز از دیگر اقدامات بوده است.

وی در ادامه درباره وضعیت بررسی حادثه خاطرنشان کرد: به دلیل عدم بازگشایی مجدد معدن، در حال حاضر امکان اعلام گزارش نهایی حادثه و عوامل بروز آن وجود ندارد البته حسب دستور مقام قضایی مقرر شده که حدود ۵۰ نفر از کارگران نسبت به عملیات خاکبرداری و مقاوم سازی معدن اقدام نموده تا امکان رسیدن به محل حادثه برای تیم کارشناسی فراهم شود.

مازندرانی در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص خانواده متوفیان گفت: برای خانواده فوت شدگان نفری ۷۰ میلیون ریال از ناحیه وزارت بهداشت تامین اعتبار و پرداخت شده و برای خانواده فوت شدگان نفری ۱۰۰ میلیون ریال از ناحیه دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تامین اعتبار و پرداخت شده است.

وی در ادامه توضیح داد: برای تمام خانواده فوت شدگان با پیگیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نفری ۵۰ میلیون ریال از ناحیه کارفرما تامین اعتبار و پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان با بیان اینکه برای خانواده کلیه فوت شدگان ( ۴۳ نفر کارگر متوفی) مستمری برقرار شده است، تصریح کرد: طی جلسه‌ای مشترک با نمایندگی بیمه آسیا در استان گلستان و اعلام آمادگی بیمه مذکور جهت پرداخت دیه ۴۰ نفر از متوفیان، در صورت ارائه مدارک مورد نیاز نظیر انحصار وراثت به هر خانوار مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. قوه قضاییه منوط به انحصار وراثت کرده که در دست رسیدگی است.

وی در خصوص تامین مسکن بازماندگان که فاقد مسکن هستند، گفت: اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال تامین شده که با توافق همه اعضای خانواده که پس از انحصار وراثت این مبلغ قابل پرداخت خواهد بود.

مازندرانی پرداخت کلیه مطالبات مربوط به حقوق معوقه توسط کارفرما و ارائه خدمات مشاوره ای برای خانواده‌های فوت شدگان توسط سازمان بهزیستی را از دیگر اقدامات برشمرد.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در خصوص سایر کارگران توضیح داد: همچنین برای تمام زخمی شدگان در حادثه معدن از ناحیه تامین اجتماعی نفری ۱۰ میلیون ریال تامین اعتبار شده و مدارک مصدومین نیز اخذ شده و بزودی پرداخت خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: طی پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص مطالبات معوقه کارگران مربوط به سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵ (حدود ۷ ماه حقوق معوق و عیدی سال ۹۴) که تمامی مطالبات معوق توسط کارفرما پرداخت شده است.

لازم به ذکر است ۱۳ اردیبهشت امسال معدن ذغال‌سنگ زمستان یورت واقع در آزادشهر استان گلستان دچار حادثه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید