توییت ظریف که دلواپسان آن را «لطیفه» خواندند، چه تاثیری در فضای رسانه ای غرب داشت؟

    کد خبر :47068

درحالیکه برخی از اشخاص، گروه ها و رسانه های مخالف دولت، توییت اخیر ظریف در مورد عدم اجازه به مادر بزرگ ها برای ورود به امریکا را به استهزا گرفتند و دیپلماسی را تنها در شعار و داد و فریاد خلاصه می کنند، اما این توییت بازتاب فراوانی در رسانه های غربی داشته است.

ظریف نوشته بود: «ایالات متحده اکنون و در نمایشی شرم آور از دشمنی کور با تمام ایرانیان مادربزرگ های ایرانی را از دیدن نوه هایشان محروم کرده است.‌»

پس از توییت ظریف، مادلین البرایت وزیر خارجه اسبق امریکا در توییتر نوشت: بعنوان یک مادربزرگ، معتقدم این جهل به من توهین می کند. این ممنوعیت مسافرتی بی رحمانه به من بعنوان یک مهاجر و پناهجو توهین می کند.

کریس ون هولن، سناتور مریلند نیز نوشت: واقعا؟ طرح ترامپ برای امن کردن امریکا در حال ممانع از ورود مادربزررگ ها به امریکاست؟ تاسف اور است.

گری اشتین گارت، یک نویسنده شناخته شده ساکن امریکا نوشت: مادربزرگم درحالیکه پوادلینم مشغول کار بودند، مرا بزرگ کرد. این مسائل، مسائل مربوط به مهاجران است که دولت امریکا ان را نمی فهمد.

در ادامه بسیاری از رسانه های معتبر جهان ضمن انتشار گزارش های مختلفی در مورد توییت ظریف، به تاثیر آن نیز پرداختند.

گاردین ضمن پرداختن به توییت ظریف نوشت: «دولت ترامپ مادربزرگ ها را جز روابط نزدیک و واقعی ندانسته است. دیوید میلی بند، رئیس موسسه نجات بین اللملی در این باره می گوید: ممنوعیت مادربزرگ ها یک ابروریزی است.

تامی داک ورث سناتور دموکرات از ایلینویز نیز نوشت: پرزیدنت ترامپ چطور می تواند بگوید که برخی بستگان روابط نزدیک دارند و مادربزرگ ها و نوه ها روابط نزدیک و واقعی ندارند. این ابروریزی کشور ما را امن تر نمی کند. این اقدام خیانت به ارزش های امریکا و کسانی است که برای ما جنگیده اند.»

از سوی دیگر، بسیاری از ایرانیان ساکن امریکا با الهام از توییت ظریف و با استفاده از هشتگ «مادربزرگ ها تروریست نیستند»، اعتراض خود را به تصمیم دولت امریکا نشان دادند.

الهام خاتمی یک ایرانی ساکن امریکا با انتشار تصویری از مادربزرگ خود نوشت: دونالد ترامپ، این مادر بزرگ دوست داشتنی من است. ایا واقعا او شبیه تروریست هاست.

ایرانی دیگری به نام ایدا ادیبی نیز نوشت: چون ترامپ فک میکند رابطه ی واقعی با پدر بزرگم ندارم، نمی گذارد او به اینجا بیاید. مادربزرگ ها تروریست نیستند.

توییت ظریف در مجموع بازتاب های بسیاری را در فضای مجازی و رسانه ای غرب موجب شد، اما در بالا تنها به تعدادی از گزارش های الهام گرفته از این توییت اشاره کردیم. آنچه در این بیدا هویداست، شناخت و فهم عمیق وزیر خارجه ایران از فضای امریکا و غرب است که می تواند با متنی کوتاه، به افکار عمومی و رسانه های امریکایی و غربی خط دهی کند، اتفاقی که برخی مخالفان دولت آن را نادیده گرفتند و بازهم طبق روال به جای حمایت، آن را تخطئه کردند.

منبع:انتخاب

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید