تشکیل فراکسیون شفافیت در شورای عالی استان‌ها

    کد خبر :470289

شورای عالی استان‌ها با انتشار بیانیه‌ای تشکیل فراکسیون شفافیت شورای عالی استان‌ها را اعلام کرد.

در متن بیانیه اعلام موجودیت فراکسیون شفافیت شورای عالی استان‌ها آمده است: «در حال حاضر فساد در برخی از حوزه‌های مدیریتی منجر به ناکارآمدی نظام حکمرانی در کشور شده است. بدیهی است که ناکارآمدی در انجام وظایف حاکمیتی باعث کاهش اعتماد و رضایت مردم شده است. برخی از فسادها و ناکارآمدی‌ها محصول فضای غبارآلود و غیر شفاف جامعه هستند. لذا باید گفت در شرایطی که دولت و جامعه در ایران با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری مواجه هستند، شفافیت می‌تواند راهگشای حل بسیاری از این چالش‌ها باشد. در چنین وضعیتی تلاش برای افزایش شفافیت در جامعه تلاش ستودنی و پرثمری تلقی می‌شود، چرا که شفافیت در وضعیت فعلی حداقل سه فایده مهم برای جامعه به دنبال دارد. افزایش پاسخگویی مسئولیت، فعالسازی نظارت همگانی، پیشگیری از وقوع فساد و در نتیجه افزایش اعتماد مردم به نهادهای حاکمیتی را به دنبال دارد.

شفافیت به معنای ارائه حق اطلاعاتی مردم است. ارائه اطلاعات مناسب در زمان و قالب مناسب با کیفیت مناسب در محل مناسب و برای مخاطب مناسب شفافیت را محقق می‌کند. بنابراین زمانی که تمامی این شروط در ارائه اطلاعات رعایت شود شفافیت حاصل شده است.

ارائه اطلاعات از طرف حاکمیت به مردم آنها را مسئولیت پذیر و پاسخگو ساخته و از سوی دیگر مشارکت مردم و نخبگان در کلیه فرآیندهای حاکمیتی را به دنبال دارد که این نیز خود زمینه ساز افزایش اعتماد و سرمایه اجتماعی میان مردم و حکومت است، لذا بی‌شک شفافیت مهمترین اصل پیشگیری از بروز فساد است و پیشگیری امری همواره مقدم بر درمان است.

به گزارش ایسنا، با توجه به موارد عنوان شده، شفافیت شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها صرفا با ایجاب و تقویت تشکل‌های متمرکزی با وظیفه ارتقای شفافیت و پاسخگویی مدیریت شهری محقق خواهد شد. این تشکل‌ها با پیگیری دائمی شفافیت نماینده افکار عمومی و تجمیع کننده منافع ذینفعان خرد شفافیت در مقابل مقاومت‌های غیر قانونی در برابر شفافیت خواهد بود، لذا بر آن شدیم با تشکیل فراکسیون شفافیت موضوع شفافیت و پیشگیری از فساد در مدیریت شهری را به صورت ساختار یافته دنبال کرده و پیاده سازی سیاست‌های شفافیت ساز را در صدر اولویت‌های خود قرار دهیم.

بی شک تجربیات همکاران ما در شوراهای شهر پیشرو در این زمینه و همچنین کمک عالمان حوزه شفافیت و مبارزه با فساد راهگشای فعالیت‌های ما در این فراکسیون خواهد بود. لذا در ابتدای تشکیل این فراکسیون از همه افراد و مجموعه‌هایی که به نوعی در این زمینه صاحب فکر و ایده و تجربه هستند دعوت می‌کنیم تا ما را در تحقق اهداف‌مان یاری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید