انتظارات گازوئیلی محیط زیست از وزارت نفت

    کد خبر :469211

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در پایش‌های مشترک از کیفیت گازوئیل گفت: آنالیز نمونه‌های گازوئیل در پاییز امسال نشان می‌دهد که محتوای گوگرد در ۳۹ درصد نمونه‌ها در حد مجاز و ۶۱ درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز استاندارد یورو ۴ بوده است.

شینا انصاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۱۸ «قانون هوای پاک»، وزارت نفت مکلف است تا سه سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور را شامل بنزین، نفت‌ گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند، گفت: بر اساس این ماده از قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست نیز موظف است از تولید سوخت غیر استاندارد جلوگیری کند همچنین برای سازمان ملی استاندارد نیز تکلیف شده است که از واردات سوخت فاقد استاندارد ملی جلوگیری به عمل آورد. وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف هستند گزارش عملکرد خود را در مورد سوخت استاندارد و اجرای ماده ۱۸ قانون هوای پاک هر شش ماه یک بار منتشر کنند.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه فنی ماده‌ ۲ قانون هوای پاک که در مهرماه سال ۹۷ ابلاغ شد، تصریح کرد: تبصره دو و سه ماده ۲ آیین‌نامه فنی قانون هوای پاک نیز بر این موضوع تاکید دارد که توزیع سوخت نفت‌ گاز یورو ۴ علاوه بر کلانشهرها باید در ۱۶۳ جایگاه فهرست شده ( پیوست مصوبه) توزیع شود.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر وظیفه قانونی سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش کیفیت سوخت توزیعی در کشور تصریح کرد: علاوه بر قانون هوای پاک بر مبنای مصوبه هیأت وزیران در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳، سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد نسبت به نمونه‌برداری و پایش مستمر سوخت مصرفی در جایگاه‌های عرضه سوخت هشت کلانشهر کشور اقدام کند. مطابق این تصویب‌نامه سازمان محیط زیست مجری تجزیه و تحلیل مستمر سوخت مصرفی کشور در بازه‌های زمانی سه ماهه است.

به گفته انصاری، در همین راستا در خردادماه سال جاری به منظور نظارت بر توزیع و کیفیت سوخت نفت‌ گاز یورو۴ تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی و سازمان محیط زیست منعقد شد و مطابق ماده یک تفاهم‌نامه، پایش مشترک محتوای «گوگرد» گازوئیل توزیعی در کشور باید انجام شود.

وی در ادامه در مورد نتایج پایش‌های مهرماه سال جاری با اشاره به اینکه از جایگاه‌های عرضه نفت‌ گاز یورو۴ در محورهای مواصلاتی اصلی کشور نمونه‌برداری و اندازه‌گیری محتوای گوگرد در ۱۹ نمونه انجام شد، گفت: از این تعداد نمونه دیزل آنالیز شده، محتوای گوگرد در ۹ نمونه بالاتر از میزان استاندارد گزارش شد و ۱۰ مورد در حد استاندارد بود و در سه مورد نتایج بالای ۱۰۰۰ ppm گزارش شد.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طی ماه‌های آبان و آذر امسال، اندازه‌گیری محتوای گوگرد در ۲۷ نمونه انجام شد. از این تعداد نمونه نفت گاز آنالیز شده محتوای گوگرد در ۱۹ نمونه بالاتر از میزان استاندارد و هشت مورد در حد استاندارد بود. بدین‌ترتیب مطابق نتایج به دست آمده از آنالیز نمونه‌های اخذ شده در پاییز امسال، محتوای گوگرد در ۳۹ درصد نمونه‌ها در حد مجاز و ۶۱ درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مجاز استاندارد یورو ۴ گزارش شده است.

انصاری با اشاره به وجود نقایصی در فرآیند پایش‌های مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت تصریح کرد: انتظار داریم نمایندگان استانی شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی جهت پایش و نمونه‌برداری همزمان و مشترک همکاری لازم را داشته باشند همچنین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نتایج خوداظهاری نفت‌ گاز را به طور منظم به سازمان محیط زیست ارائه کند.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: انتظار داریم که تغییری در جایگاه‌های عرضه سوخت نفت‌ گاز یورو۴ صورت نگیرد همچنین سوخت به‌طور منظم، یکنواخت و پیوسته در جایگاه‌های تعیین‌شده کشور توزیع شود. افزون بر اینها نتایج نمونه‌های نفت‌ گاز در پایش مشترک وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست از سوی وزارت نفت ارائه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید