۹رصدخانه نجومی کشور شبکه می‌شوند،ورود بخش خصوصی به اکتشافات فضایی

    کد خبر :459913

رئیس سازمان فضایی ایران از شبکه سازی ۹ رصدخانه در حوزه نجوم با هدف همکاری مستمر میان رصدخانه های کشور بر بستر وب و ورود بخش خصوصی به حوزه اکتشافات فضایی خبر داد.

مرتضی براری با اشاره به برنامه ریزی برای ساماندهی رصدخانه های کشور گفت: طبق بررسی های صورت گرفته، هم اکنون ۵۰ رصدخانه در کشور وجود دارد که ۹ رصدخانه مربوط به حوزه نجوم است و از آنجایی که هیچ سازمانی تاکنون متولی این حوزه نبود، سازمان فضایی ایران مدیریت این بخش را به عهده گرفته است.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه این سازمان از حوزه نجوم و رصدخانه های نجوم حمایت می کند، ادامه داد: موضوع ایجاد شبکه میان ۹ رصدخانه نجوم درجهت همکاری میان این مراکز در دستور کار قرار گرفته که به زودی اجرایی می شود تا این مراکز به تولید محتوای علمی و کشف و رهگیری اجرام آسمانی، ترویج و معرفی کاربردها و خدمات فناوری فضایی و اکتشافات نجومی بپردازند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل ضعف فعلی رصدخانه های کشور، ایرانیان به کشورهایی مانند آذربایجان برای کشف و رهگیری اجرام آسمانی می روند، افزود: ما با جدیت به دنبال آن هستیم که زیرساختهای مورد نیاز را برای سرویس دهی به جامعه نجومی کشور فراهم کرده و با افزایش بهره وری استفاده از تجهیزات رصدی در کشور، رصد و سنجش مدار ماهواره ها و اجرام فضایی نزدیک به زمین و همکاری های بین المللی را در این بخش امکان پذیر کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر نقش حاکمیتی سازمان فضایی ایران در رشد و توسعه نجوم در کشور، گفت: سازمان فضایی ایران برنامه مدونی را برای سرمایه گذاری در حوزه نجوم و ماهواره تدوین کرده است تا بخش خصوصی به این حوزه ورود کرده و با ساخت تلسکوپ رادیویی به حوزه اکتشافات فضایی وارد شود.

به گزارش مهر ،وی ادامه داد: گفته می شود چین در حال ساخت بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان از نظر رادیویی و آیینه‌ای است که قطر آنتن آن به اندازه زمین فوتبال است، ما نیز به دنبال این هستیم که از افرادی که در حوزه اکتشافات فضایی به دستاوردهای مهم می رسند، حمایت کنیم.

براری هم افزایی و شبکه‌سازی تحت وب میان رصدخانه های نجومی را در راستای توسعه این بخش و سرویس دهی به جامعه علمی کشور، مهم ارزیابی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید