رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی:

بیانیه وزارت علوم درباره رشته شهرهای دانشگاه آزاد اعمال سلیقه به جای قانون است/ تذکر ۱۰۰ نماینده به وزیر در این باره

    کد خبر :45906

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبر ۲۱ تاکید کرد بیانیه وزارت علوم درباره رشته شهرهای دانشگاه آزاد اعمال سلیقه به جای قانون است.

علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی درباره وضعیت رشته محل های دانشگاه ازاد در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک اظهار داشت: تکذیبیه سازمان سنجش درباره سخنان شب گذشته سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر یک اعمال سلیقه درباره قانون‌ است.

وی افزود: آنچه که درباره رشته محل های دانشگاه آزاد تایید شده و شب گذشته توسط سرپرست محترم دانشگاه ‌اعلام شد، قانون دارد.

ولایتی درباره قانون مستند در این خصوص گفت: سال 1367 زمانی که مرحوم‌ آیت الله هاشمی رئیس مجلس بودند چون در آن زمان هم با برخی اعمال سلیقه های وزارت علوم درباره دانشگاه آزاد مواجه بودند به شکلی که‌ با توسعه دانشگاه مخالفت می کردند، ایشان مجبور شدند کار را به مجلس واگذار کنند.

وی در همین‌ زمینه افزود : در سال 67 در مجلس قانونی تصویب شد که توسعه رشته ها توسط سه نفر یک‌ نماینده از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی، یک نماینده از سوی دانشگاه آزاد و یک نماینده از سوی وزارت علوم‌ انجام شود.

ولایتی افزود: در این سالها رشته های مختلف قریب سه هزار رشته ارشد و رشته های دیگر تصویب شد. مجموع این رشته ها چیزی حدود 244 صفحه است که امضای سه نماینده مذکور را دارد که اگر لازم شد امضای این نمایندگان را نشان می دهیم که مشخص شود همه نمایندگان این موضوع ‌را تصویب کردند.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رویکرد وزارت علوم و کارشناسان این وزارت خانه در قبال رشته محل های دانشگاه آزاد گفت: برخی از ایراداتی که بعضی از کارشناسان وزارت علوم به این مسیله گرفتند نه همه کارشناسان ما از آقای دکتر خدایی تشکر می کنیم که ما را خیلی همراهی کردند و می کنند اما برخی کارشناسان وزارت علوم ‌بر اساس سلیقه خود نظر می دهند سلیقه یک کارشناس وزارت علوم‌ ناقض قانون نیست.

ولایتی افزود : دکتر امیدوار رضایی معاون پارلمانی دانشگاه آزاد سوالی را اخیرا از معاون حقوقی مجلس شورای اسلامی در این‌باره پرسیدند که آیا قانون سال 67 هنوز هم معتبر است که ایشان پاسخ مثبت دادند.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد گفت به واسطه برخی تشکیک‌هایی که در زمان دکتر میرزاده به‌رشته محل ها گرفته شد به دیوان عدالت اداری شکایت شد که این دیوان به نفع دانشگاه رای داد.

وی خاطر نشان کرد: ما قانون را اجرا می کنیم درخواستمان از کارشناسان وزارت علوم این است به قانون مراجعه و اطلاعات قانونی خود را بیشتر کنند.

ولایتی در همین زمینه گفت: همین امروز یک صد نفر از نمایندگان مجلس تذکری را به وزیر علوم آماده کردند که چرا وزارت علوم دربرابر قانون مصوب مجلس بیانیه مخالف صادر می کند. ناقض قانون مجلس را خود مجلس باید صادر کند نه جایی دیگر.

ولایتی درباره اینکه آیا مشکل رشته محل ها تا پایان زمان انتخاب رشته حل می شود گفت: ما ثبت نام می کنیم کاری به این نداریم بیانیه فلان کارشناس وزارت علوم چه می گوید.

وی تاکید کرد: به دانشجویان و اساتید در این زمینه اطمینان خاطر می دهیم بنده به عنوان رئیس هیت امنا و هیات موسس این دانشگاه با قاطعیت این مساله را می گویم و خودم را حافظ کیان و کمیت و کیفیت این دانشگاه می دانم. یک واحد دانشگاهی نباید کم شود. بر اساس این بیانیه واحدهای حدود 350 شهر تعطیل می شود.

ولایتی افزود: یکی از نکات طنز آمیز این است که برخی از رشته محل هایی که مجوز آنها حذف شده است برای دوره دکتری به آنها مجوز دادند. اگر دانشگاهی برای دکتری صلاحیت دارد آیا برای ارشد صلاحیت ندارد به نظر می رسد این در هم ریختگی وزارت علوم باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: ما به کار خود ادامه می دهیم. کاری به اجازه جایی نداریم. اجازه ما را قانون صادر کرده است. مر قانون‌ را عمل می کنیم و به هیچ وجه تحت تاثیر این شایعات قرار نمی گیریم.

ولایتی افزود به دانشجویان و اساتید دانشگاه این تاکید را می کنم سر جای خود باشند. در سالی که رهبری آن را سال اشتغال اعلام کرده است با این کار بی حساب که ما البته تبعیت نخواهیم کرد هزاران نفر از اساتید ما بیکار و دهها هزار دانشجو سرگردان می شوند. نمایندگان مجلس نگران این وضعیت هستند و ظرف یک روز تذکری آماده کردند. چون‌بسیاری از این شهرها به این مراکز آموزش عالی وابستگی دارند و این مساله بومی سازی را خدشه دار می کند.

وی درباره وضعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته محل های حذف شده گفت: کشور قانون دارد و تکلیف این چیزها را قانون روشن کرده است. در اسفند سال 94 قانون جدیدی درباره رشته های جدید دانشگاه تصویب شد که در بندی از آن درباره رشته های تایید شده در قبل از این تاریخ آمده است که آنچه که قبل از این تاریخ مجوز داده شده است معتبر است اگر قرار است از این پس رشته ای تاسیس شود باید اجازه بگیرند.

وی تاکید کرد: تمام این نزدیک به سه هزار رشته مربوط به قبل از سال 1394 معتبر است.

ولایتی در بخش پایانی این گفتگو درباره ابهاماتی که از ابتدای مسئولیت وی در هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد بنا بر سابقه فعالیت های سیاسی اش گرفته می شود نیز گفت بنده پزشک هستم .فوق تخصص اطفال دارم و شاگرد مرحوم دکتر قریب هستم.

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: قریب 43 سال است در دانشگاه تدریس می کنم. در سال 71 عنوان استاد تمام و در سالهای اخیر استاد ممتاز شدم. توفیق تدریس به هزاران نفر از پزشکان جوان کشور در دانشگاه پزشکی شهید بهشتی و تهران را داشتم.

وی ادامه‌داد: بیش از 200 مقاله در رشته پزشکی در خارج از کشور داشته و رتبه خوبی در مقالات خارجی دارم. آخرین مقاله ام در مجله علمی نیچر چاپ شده است که اهمیت بالایی دارد و دومین آن‌هم به زودی چاپ می شود. یکی از مقالات بنده تنها 500 ارجاع داشته و دو کتاب پزشکی بنده به عنوان کتاب اول پزشکی در دو سال شناخته شد. یکی از کتاب های بنده در زمینه بیماری های عفونی سالها کتاب درسی رشته پزشکی بود و قبل از انقلاب و بعد از انقلاب دانشگاه پزشکی تاسیس کردم.

منبع:تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید