شبکه برق عراق و اردن به هم وصل می‌شود

    کد خبر :456087

عراق و اردن یادداشت تفاهم اتصال شبکه برق دو کشور و تبادل انرژی امضا کردند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، این یادداشت تفاهم از سوی ‘لوی الخطیب’ وزیر برق و ‘هاله زواتی’ وزیر برق و معدن اردن با حضور ‘عادل عبدالمهدی’ و ‘عمر الرزاز’ نخست وزیران دو کشور روز شنبه در بغداد امضا شد.

بر اساس این یادداشت تفاهم، اتصال شبکه های برق دو کشور زمینه تبادل برق را فراهم می کند و همچنین گامی در جهت ایجاد یک شبکه هشتگانه برق و بازار منطقه ای برق شامل کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه خواهد بود.

گفته می شود که شبکه هشتگانه برق شامل ترکیه، عراق، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین، مصر و لیبی خواهد بود.

کمبود شدید برق و قطع طولانی آن که بویژه در ایام گرم سال تا 15 ساعت در روز می رسد، یکی از معضلات عراق است که از جمله در تابستان گذشته باعث اعتراضات گسترده خیابانی در جنوب عراق ( با محوریت بصره) با چندین کشته و زخمی شد.

عراق در حال حاضر روزانه 1350 مگاوات و همچنین گاز مصرفی برای خوراک سه نیروگاه تولید برق خود را از جمهوری اسلامی ایران وارد می کند.

دولت عبدالمهدی درماههای گذشته برای افزایش تولید داخلی برق و همچنین تنوع منابع وارداتی خود از جمله در زمینه برق تلاش می کند.

عمر الرزاز نخست وزیر اردن بعد از ظهر دیروز جمعه به منظور افزایش همکاری اقتصادی و تجاری وارد بغداد شد.

وی روز شنبه با همتای عراقی خود دیدار کرد و سپس دو طرف در یک کنفرانس خبری از چندین محور توافق برای همکاری های آتی خبر دادند.

الرزاز گفت که عراق با معافیت 75 درصدی تعرفه های حمل و نقل دریایی و هوایی با اردن موافقت کرد.

وی اضافه کرد که دو کشور همچنین در خصوص ادامه طرح کشیدن خط لوله نفت عراق به اراضی اردن و تبدیل شدن بندر «عقبه» (اردن) به یکی از سکوهای صادرات نفت عراق به توافق رسیدند.

به گفته وی، دو کشور همچنین در راستای توسعه صنایع بر سر ایجاد منطقه صنعتی مشترک به مساحت 24 کیلومترمربع توافق کردند.

وی ادامه داد که توافق شد که برای اجرایی شدن برنامه های اقتصادی به منظور افزایش حجم تبادلات تجاری دوجانبه یک برنامه زمانبندی مشخص، تهیه و تنظیم شود.

عبدالمهدی نیز در این کنفرانس خبری مشترک تاکید کرد که دو کشور بر سر ایجاد منطقه صنعتی مشترک و معافیت گمرگی به توافق رسیده اند.

وی خاطرنشان ساخت که همکاری های اقتصادی و تجاری بین عراق و اردن رو به افزایش خواهد گذاشت.

عبدالمهدی همچنین گفت که عراق و اردن اتفاق نظر دارند که راه حل سیاسی تنها ضامن برای پایان بخشیدن به بحران ها در منطقه است.

گذرگاه مرزی «طریبیل» در غرب استان الانبار تنها گذرگاه مرزی بین دو کشور است که بعد از حمله گروه تروریستی داعش در 2014 این گذرگاه به دلیل شرایط امنیتی و خسارات مادی که به آن وارد آمد، بسته شد.

تاکنون بغداد و امان چند بار بر سر بازگشایی این گذرگاه مرزی به توافق رسیده اند اما هنوز این مرز مهم بین دو کشور نتوانسته است، عافیت سابق خود را بازیابد و به روال طبیعی، فعالیت های تجاری و اقتصادیش را از سرگیرد.

به دلیل فشارهای اقتصادی که اخیرا اردن در داخل با آن مواجه شده امیداوار است که با گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با عراق، بتواند از بار فشارهای داخلی و اعتراضات عمومی نسبت به وضعیت بد معیشتی بکاهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید