ترامپ: پیشرفتی بزرگ در مذاکرات با چین حاصل آمده

    کد خبر :455977

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفت «پیشرفتی بزرگ» در مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین حاصل آمده تا مانع تنش بیشتردر جنگ تجاری یک سال گذشته بین دو کشور شود.

به گزارش ایرنا از تارنمای بیزنس اینسایدر، ترامپ همچنین تایید کرده که روز شنبه «تماس تلفنی طولانی و بسیار خوبی» با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین داشته است.
ترامپ در توئیتی نوشت: توافق خوب پیش می رود. اگر (این توافق) بدست آید، بسیار جامع خواهد بود و همه مسائل، حوزه ها و موضوع های مورد اختلاف را پوشش خواهد داد.
بیزنس اینسایدر نوشت: آمریکا از چین می خواهد به موضوع سرقت مالکیت معنوی و دیگر اقدامات تهاجمیِ عامل تلاش های پکن برای جایگزینی بر سلطه فناوری آمریکا رسیدگی کند.
سران دو کشور در تاریخ اول دسامبر (10 آذر) درباره تعویق افزایش تعرفه ها به منظور ایجاد فرصتی برای مذاکره توافق کردند.
این توافق در حاشیه اجلاس گروه 20 در پایتخت آرژانتین بدست آمد.
جنگ تجاری، موضوع اصلی در روابط یک سال گذشته آمریکا و چین بوده که تاکنون میلیاردها دلار خسارت به اقتصاد دو کشور وارد کرده است.
تارنمای رادیو عمومی ملی آمریکا در این زمینه گزارش داد: تعرفه 200 میلیارد دلاری آمریکا علیه کالاهای وارداتی از چین که قرار بود از ابتدای ژانویه به میزان 25 درصد افزایش یابد، در نتیجه آتش بس تجاری دو کشور همچنان 10 درصد باقی ماند.
در مقابل، بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، چین با خرید محصولات کشاورزی و انرژی آمریکا موافقت کرد. اگر دو کشور تا ضرب الاجل تعیین شده تا ماه مارس به توافقی نرسند، ترامپ ممکن است تعرفه های واردات از چین را 25 درصد افزایش دهد.
«رابرت لایتیزر» نماینده تجاری آمریکا در گفت گو با برنامه «فیس دِ نیشن» شبکه خبری سی بی اس درباره آتش بس تجاری بین دو کشور گفت: بعد از پایان 90 روز، در صورتی که به راه حلی قانع کننده دست نیابیم، تعرفه های کنونی افزایش خواهند یافت.
به نظر می رسد مذاکرات روز شنبه بین ترامپ و شی جی پینگ بخشی از «مذاکرات و تلاش های کنونی برای دستیابی به توافقی گسترده» است که لایتیزر در گفت و گو با «فیس د نیشن» به آن اشاره کرد.
«اِرین اِنیس» معاون شورای تجاری آمریکا و چین به شبکه رادیو عمومی ملی آمریکا گفت مهم ترین نگرانی های اقتصادی آمریکا در قبال چین حفاظت از مالکیت معنوی و سیاست های انتقال فناوری را شامل می شود و تا وقتی این مسائل حل نشده اند، دشوار می توانند راهی را برای کاهش تعرفه هاپیدا کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید