آیا بودجه ارتش کم و بودجه سپاه و بسیج زیاد شده است؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ۱۴:۴۶
    کد خبر :455928

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که این نتیجه که بودجه ارتش کم و بودجه سپاه و بسیج زیاد شده است درست نیست گفت: بودجه سال آینده به گونه‌ای تدوین شده که ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه در توافقی آن را هزینه کنند؛ لذا ردیفی برای این موضوع اختصاص پیدا نکرده است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح ابهامات به وجود آمده درباره بودجه دفاعی سال ۹۸ گفت: این طور نیست که بودجه ارتش کم شده و بودجه سپاه و بسیج زیاد شده باشد. اصل بحث بودجه که ممکن است چالش برانگیز هم باشد به ماده ۱۰۶ قانون برنامه مبنی بر تقویت بنیه دفاعی بر می‌گردد.

وی افزود: ۴۰ هزار و ۷۰ میلیارد تومان یعنی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید در بخش دفاعی تعریف شده است که از این میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافته شده است البته با این توضیح که این بودجه با توافق ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه توزیع می‌شود.

فلاحت پیشه افزود: ما به این نتیجه نرسیده‌ایم که بودجه ارتش کم و یا بودجه سپاه و بسیج در سال آینده زیاد شده است. اصل بر آن است که ۲۰ هزار میلیارد تومان را به ستاد کل می‌دهم تا توزیع شود لذا ردیفی نیامده که چه میزان اعتبار به هر نهادی داده خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: بخشی از هزینه‌های دفاعی و انتظامی و غیره در قالب جدول ۲۱ دیده شده است . این جدول از محل ۵۰ درصد مابقی درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی بودجه دفاعی یعنی رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود که در آن نیازهای نهادهای مختلف همچون نهاد ریاست جمهوری، دانشگاه‌های مختلف، بسیج و سپاه و بخش‌های وزارت دفاع و … دیده شده است.

وی گفت: اگر بودجه تحقق پیدا کند در آن خیلی از الزامات دفاعی دیده شده اما دغدغه‌ی ما احتمال عدم تحقق آن است. دفاع و امنیت چیزی است که نیاز به تضمین دارد، اما این بودجه تضمین‌های لازم را ندارد. در بخش دوم بودجه دفاعی یعنی ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدی آمده که ممکن است سهل الوصول نباشد که اگر این اتفاق رخ دهد دچار مشکل می‌شویم.

فلاحت پیشه در پایان در مورد وضعیت بودجه مرزها گفت: این موضوع نیز در قالب ماده ۱۰۶ قانون برنامه دیده شده که در آنجا بر لزوم تقویت مرزهاتاکید شده است لذا اگر بودجه دفاعی به صورت کامل تحقق یابد وضعیت مرزها هم بهبود می‌یابد. منتهی معلوم نیست که بودجه تحقق پیدا کند یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید