جام ملت‌های سیاسی 2019 امارات!

  • ورزشی
  • یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۲۸
    کد خبر :455559

جام ملت‌های آسیا به میزبانی کشور امارات در حالی تا چند روز دیگر کلید می‌خورد که فضای رسانه‌ای حداقل در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌شدت رنگ سیاسی به خود گرفته است.

به گزارش مشرق، جام ملت‌های آسیا به میزبانی کشور امارات در حالی تا چند روز دیگر کلید می‌خورد که فضای رسانه‌ای حداقل در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به‌شدت رنگ سیاسی به خود گرفته و حتی صفحات ورزشی روزنامه‌های معتبر این کشورها نیز در خدمت سیاسیون و قلم به‌دستان سیاسی قرار گرفته است. فارغ از خیر و شر این فضای ورزشی به‌شدت سیاست‌زده، آنچه از سوی فیفا غیرقابل تحمل و البته عجیب و نادر است، اینکه در شرایط کاملاً فوتبالی، فضایی کاملاً غیرفوتبالی تجربه می‌شود و سیاست چنان در قلب جام ملت‌های آسیا آن هم در فاصله زمانی چند روز مانده به مراسم افتتاحیه، رسوخ کرده که پاک شدنی نیست و گویا باید آن را فقط تحمل کرد. رسانه‌ها به‌خصوص آنها که حیات و ماهیت خود را از غرب اروپا یا آمریکای شمالی وام گرفته‌اند، این روزها در کشورهای عربی خود را به آب و آتش می‌زنند تا قدمی هر چند کوچک اما حساب شده در خدمت اهداف سیاسی مالکان و حامیان مالی خود بردارند.

سیاسی‌کاری عربستان و متحدانش علیه قطر

چند بازی مهم در مرحله گروهی این رقابت‌ها از هم‌اکنون زیر ذره‌بین ورزشی‌نویسان کشورهای امارات، عربستان سعودی، بحرین و اردن قرار گرفته است. بازی عربستان و قطر یکی از این بازی‌های مهم است که شاید نزدیک به ۳۰ یادداشت و گزارش کاملاً غیرفوتبالی در همین چند روز گذشته درباره آن نوشته شده و نمی‌شود اسم این قلم‌فرسایی‌ها را لزوماً شیطنت خبری گذاشت چراکه کار از مرز شیطنت نیز گذشته و به صورت علنی از سیاسی بودن این بازی می‌نویسند و معتقدند که نتیجه این بازی در نتیجه بازی‌های سیاسی بین دو کشور عربستان سعودی و قطر بی تأثیر نیست! تحریم عربستان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر که پیشاپیش تضمین شده و برگ‌برنده قطری‌ها محسوب می‌شود، باعث شده تا عربستان از متحد جدی خود، امارات بخواهد در این میزبانی تا توان دارد بر عنابی‌ها سخت بگیرد و عرصه رسانه‌ای نیز بر آنها تنگ شده است.

اولین جنگ رسانه‌ای نیز از سوی روزنامه «الاحرار» صورت گرفت، جایی که به‌زعم نویسنده سعودی علیه چند بازیکن تیم ملی قطر که البته ملیت قطری آنها نیز بحث دیگری است، افشاگری صورت گرفت و از فساد اخلاقی آنها نوشته شد، موضوعی که نه به اثبات رسید و نه پس از تکذیب منابع قطری، پیگیری شد. در هر حال تأثیر خودش را گذاشت و بسیاری از رسانه‌های اروپایی همین مطلب بی‌اساس و خالی از سند و مدرک را ملاک قرار دادند و علیه فوتبال ملی قطر قلم زدند.

ایران – عراق، همیشه حساس

جدال دو تیم ملی فوتبال ایران و عراق نیز خیلی بیش از آنکه برای رسانه‌های ایرانی یا عراقی جالب و عجیب باشد، برای رسانه‌های عرب‌زبان امارات، عربستان، بحرین و اردن شگفتی به همراه داشته و عجیب نیست که آنها چنین بازی ساده و کاملاً فوتبالی را به یک بازی تاریخی تبدیل کنند.

تحریم شیعیان بحرین

خارج از فضای رسانه‌ای نیز جام ملت‌های آسیا چندان غیرسیاسی دنبال نشده است. جمع قابل توجهی از هواداران بحرینی از سوی آل‌خلیفه میهمان بوده و حتی بلیت‌های آنها نیز از قبل خریداری یا رزرو شده است. شیعیان بحرین با کد شناسایی ملی خود به سختی توانسته‌اند بخشی ناچیز از بلیت‌های مسابقات مرحله گروهی را خریداری کنند و از سوی رادیوی حکومتی بحرین بارها نسبت به شعارهای ضدآل‌خلیفه در جریان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا هشدار جدی و امنیتی صادر شده است. بیهوده نیست که برنامه مستندی از نصب دوربین‌های فوق‌پیشرفته امنیتی در استادیوم‌های امارات در سه روز پیاپی از تلویزیون حکومتی بحرین پخش می‌شود تا هشداری تهدیدآمیز باشد برای شیعیانی که می‌خواهند از فوتبال برای فریاد زدن به شوق آزادی استفاده کنند.

جعل نام خلیج همیشه فارس

این روزها استفاده از نام جعلی برای خلیج‌فارس به بهانه جام ملت‌های آسیا مدام در رسانه‌های عرب‌زبان این کشورها صورت می‌گیرد و کاروان تیم ملی فوتبال ایران باید مراقب این شیطنت‌ها در نام‌گذاری‌ها روی بدنه اتوبوس، سردر هتل‌ها، آدرس و نام خیابان‌های منتهی به استادیوم‌ها و… باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید