شاه‌کلید حل بحران آب استفاده از بهره‌وری اقتصادی است

    کد خبر :45528

 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: با توجه به وضعیت کشاورزی در کشور به دنبال تغییر بهره‌وری فیزیکی آب به بهره‌وری اقتصادی هستیم تا از این طریق بتوان در بخش کشاورزی از هر مترمکعب آب بیشترین ارزش افزوده را برداشت کرد.

رحیم میدانی با بیان اینکه صرفه‌جویی در بخش کشاورزی در گذشته معناهای مختلفی را القا می‌کرد، اظهار کرد: در ابتدا به دنبال ارتقای بهره‌وری آب و پس از آن به دنبال افزایش بهره‌وری فیزیکی آب رفتیم. بدین معنا که اگر قرار است از آب برای تولید گندم استفاده شود، حداکثر استفاده صورت بگیرد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، وی با اشاره به آخرین جلسه شورای عالی آب عنوان کرد: بر اساس تصویب مصوبه‌ای در این جلسه جهاد کشاورزی موظف شد که تا پایان سال الگوی کشت بهینه ملی را تعیین کند. به گونه‌ای که مشخص شود در مناطق مختلف کشور چه محصولی تولید شود که بیشترین درآمدزایی را برای کشور داشته باشد.

میدانی ضمن تاکید به اهمیت بهره‌وری اقتصادی در موضوع صرفه‌جویی آب تاکید کرد: صرفه‌جویی تنها در مسیر آب شرب صورت نمی‌گیرد و اگر گفته می‌شود که در کشاورزی باید مصرف آب مدیریت شود به این دلیل است که افزایش تولیدات کشاورزی موجب رشد اقتصادی کشور و توسعه امنیت غذایی می‌شو جلسه شوراید.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: با صرفه‌جویی در مصرف آب در دو بخش شرب و کشاورزی می‌توان یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور را برطرف کرد. چرا که در شرایط فعلی جمعیت رو به افزایش و منابع آبی در حال کاهش است. لذا اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد.

وی با بیان اینکه آب مصرفی کل کشور تنها ۸۰ میلیارد مترمکعب تعیین شده، گفت: این در حالی است که نیازهای جامعه برای آب شرب روز به روز افزایش می‌یابد و با توجه به تغییر اقلیم ممکن است که شرایط از وضعیت فعلی ضخیم‌تر شود، بنابراین لازم است که به بهره‌وری اقتصادی در بخش کشاورزی توجه بیشتری صورت بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید