رشد شاخص در سایه تعطیلی بازارهای جهانی

    کد خبر :455208

معاملات بازار سهام کشور امروز در حالی آغاز شد که جو مثبت به راه افتاده در هفته گذشته ادامه یافت و تعطیلی بازارهای جهانی مزید بر علت شد تا شاخص بورس و فرابورس باز هم به رشد خود ادامه دهند.

در معاملات امروز بازار سرمایه به واسطه آرامش شکل گرفته ناشی از تعطیلی بازارهای جهانی، بسیاری از گروه‌ها سبزپوش شدند و توانستند هرچند ناچیز اما بخشی از افت قیمت ادامه داری که در هفته‌های اخیر تجربه کردند را جبران کنند.

در معاملات امروز فعالان بازار با افزایش فشار فروش در نماد‌های بانکی و خودرویی به نوعی نشان دادند که انتظار چندانی به شکل‌گیری روند رشد دسته‌جمعی در تمام نماد‌ها را ندارند.

گزارش روانه بازار بورس
در پایان معاملات امروز شاخص کل با رشد ۲۳۳۰ واحدی در ارتفاع ۱۶۰۷۷۴ ایستاد. نماد‌های وبصادر و وتجات بیشترین اثر منفی و نماد‌های پارس و شپنا بیشترین اثر مثبت را برشاخص کل رقم زدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران حدود ۵۹۸ میلیارد تومان به ثبت رسید تاپیکو با بیش از ۱۶۹ میلیون سهم به ارزش ۲۵۱ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات امروز بورس را به خود اختصاص داد.

گزارش روزانه بازار بورس
بازار بورس امروز میزان تغیرات نسبت به روز گذشته
شاخص کل (واحد)
۱۶۰۷۷۴
۲۳۳۰
حجم معاملات (میلیون سهم)
۲۹۸۶
۴۷۸
ارزش معاملات (میلیارد تومان)
۵۹۸
۵۲۴

گزارش روزانه بازار فرابورس
در بازار فرابورس آیفکس با رشد ۲۹ واحدی در عدد ۱۸۶۶ ایستاد. نماد‌های زاگرس و هرمز بیشترین تاثیر مثبت و مادیرا و ذوب بیشترین اثر منفی را بر آیفکس رقم زدند. ارزش کل معاملات فرابورس نیز ۳۱۸ میلیارد تومان به ثبت رسید. ذوب با بیش از ۷۶ میلیون سهم به ارزش ۱۴۱ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات فرابورس را از آن خود کرد.

گزارش روزانه بازار فرابورس
بازار فرابورس امروز میزان تغیرات نسبت به روز گذشته
شاخص کل (واحد)
۱۸۶۵
۲۹
حجم معاملات (میلیون سهم)
۶۴۱
۲۸۰
ارزش معاملات (میلیارد تومان)
۳۱۸
۸

کلیت بازار
امروز بازار با افت قیمتی و تا حدودی اصلاح در نمادهای گروه بانکی و خودرو کار خود را آغاز کرد البته این دو گروه در روزهای اخیر بازدهی نسبتاً مناسبی برای سهام داران خود به ارمغان آورده بودند و حالا نوبت آن است که پیکان بازار به سمت سایر گروه‌ها بچرخد و پرنده خوشبختی بر روی شانه های سهام داران بزرگ شاخص ساز از جمله پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و تا حدودی فلزات اساسی بنشیند.

امروز گروه بانکی مرحله پیش گشایش را متعادل و مثبت و با صف خرید در نماد وپست آغاز کرد اما دیری نپاید که با گذشت زمان و آغاز معاملات عرضه‌ها در این گروه شدت گرفت و موج اصلاحی دامن تمام نمادهای این گروه را گرفت. در این گروه بانک صادرات بیشترین اصلاح قیمتی را داشت و در محدوده منفی 4 درصد به کار خود پایان داد.

در ابتدای بازار امروز خودرویی‌ها مثبت کار خود را آغاز کردند البته نه به شدت واپسین روز‌های هفته پیش؛ اما هرچه از زمان بازار گذشت شاهد شدت گرفتن گرایش و تمایلات نماد‌های این گروه به محدوده‌های منفی بودیم. امروز در گروه خودرو تک نماد‌هایی مثل خمهر و تاحدودی خاذین همچنان مورد توجه بودند و با صف خرید و یا در محدوده مثبت بالا کار خود را به پایان رساندند. اما دو لیدر گروه خودرو یعنی خساپا و خودرو در محدوده صفر بازار به کار خود پایان دادند خساپا ۰.۹۸ مثبت و خودرو ۰.۹۸ منفی.

اما معاملات جذاب امروز پتروپالایشی‌ها
برگشت روند مثبت قیمت جهانی نفت و گزارش‌های مطلوب این گروه نوید بخش شروع پر قدرت در اولین روز هفته بود. پالایش‌ها امروز مورد توجه بازار قرار گرفتند و سهم‌های این گروه روی سقف قیمتی صف خرید تشکیل دادند. شاوان، شپنا، شبریز و شتران از ابتدای بازار صف خرید شدند و تا انتها نیز صف خرید باقی ماندند.

در مجموع امروز با سه رویداد خوب مواجه شد رویداد اول حجم خوب معاملات بود اتفاق دوم خبر‌ها و گزارشات مطلوب بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و سرانجام بهبود وضعیت بازار‌های جهانی از نفت تا فلزات رویدادهایی که می تواند سرمایه گذران را به آینده بازار امیدوار کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید