لکه‌های سفید روی ناخن نشانه چیست؟

    کد خبر :455199

در تصور اکثر افراد، لکه‌های سفیدی که روی ناخن‌ها به وجود می‌آید به علت کمبود کلسیم یا روی در بدن است اما بر خلاف این عقیده کمبود چنین موادی هیچ أثری در به وجود آمدن لکه‌های سفید روی ناخن ندارد.

دکتر پیرنیایی، متخصص پوست و مو گفت: «زمانی که لکه‌های سفید در سطح ناخن ایجاد می‌شود، فرد تلاش می‌کند تا از طریق افزایش میزان کلسیم و روی در برنامه غذایی خود این لکه‌ها را از بین ببرد. در حالی که کمبود این مواد هیچ رابطه‌ای بالکه‌های سفید روی ناخن ندارد.»

به گفته وی، ظهور این لکه‌ها در ناخن‌های پا و دست، در درجه اول به علت ضرباتی است که باعث ایجاد خراش یا آسیب هر چند جزئی در سطح ناخن می‌شوند. ممکن است ضرباتی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم در حدی باشند که شما آن‌ها را به یاد نیاورید اما خراش ناشی از آن این لکه‌های سفید را در سطح ناخن ایجاد می‌کند.

دکتر پیرنیایی عوامل دیگری را نیز در بروز این لکه‌ها دخیل دانست و افزود: «عامل بعدی که این لکه‌ها را به وجود می‌آورد عفونت‌های خفیفی است که ممکن است هر جایی از بدن را درگیر کرده باشد و در ‌‌نهایت عوارض و اثرات دارویی نیز می‌تواند این لکه‌ها را در سطح ناخن به وجود آورد. البته اگر به هر دلیل این لکه‌ها روی ناخن به وجود آمده‌اند نیازی به درمان ندارند و بعد از بلند شدن ناخن‌ها به صورت طبیعی از بین می‌روند. به هیچ وجه اقدام به تراشیدن این لکه‌ها نکنید. چرا که اگر به علت آسیب این لکه‌ها به وجود آمده باشد، تنها آسیب به وجود آمده عمیق‌تر شده و ممکن است صدمات بیشتری را به ناخن و سطح زیر آن وارد کند. فقط در صورتی که این لکه‌ها به صورت مداوم و همزمان در انگشت‌های دست و پا به وجود آمدند، می‌توانند نشانه‌هایی از بیماری‌ها مانند کمخونی، بیماری‌های قلبی یا اختلالات کلیوی باشد و اگر با چنین لکه‌هایی مواجه شدید حتما با مراجعه به متخصص مشکل خود را پیگیری کنید».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید