دیدار نتانیاهو با رئیس جمهور منتخب برزیل

    کد خبر :454632

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر دوره‌ای به برزیل به عنوان بخشی از کمپین انتخاباتی خود، با رئیس جمهور منتخب این کشور دیدار و برخی مسائل مهم را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نخستین سفر خود به برزیل با ژایر بولسونارو، رئیس جمهور منتخب این کشور دیدار و تاکید کرد، تل‌آویو آماده کمک به برزیل در زمینه‌های اقتصادی، امنیت، کشاورزی، منابع آبی و همکاری سیاسی است.

به نقل از رای الیوم، این دیدار در پایگاه نظامی در ساحل کوپاکابانا در شرق برزیل با حضور ادواردو، فرزند بولسونارو صورت گرفت و نتانیاهو از رئیس جمهور منتخب برزیل برای سفر به تل‌آویو دعوت کرد و او هم با قبول این دعوت گفت، ممکن است ماه مارس به اراضی اشغالی بیاید.

وی افزود: “برزیل نیازمند همیپمانان و دوستانی مثل نتانیاهو است”.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که از نتایج این دیدار دوجانبه اعلام انتقال سفارت برزیل از تل‌آویو به قدس اشغالی باشد اما تاکنون چنین اظهارنظری نشده است.

بولسونارو اول ژانویه ۲۰۱۹ رسما پست ریاست جمهوری برزیل را برعهده می‌گیرد، وی به اتخاذ مواضع‌ حمایتی از اسرائیل معروف است و پیشتر تصمیم خود برای انتقال سفارت کشورش به قدس را اعلام کرده بود.

یک مسؤول اسرائیلی پس از این دیدار در نشست خبری گفت، اسرائیل در انتظار اجرای وعده انتخاباتی بولسونارو درباره انتقال سفارت کشورش به قدس است و تمایل دارد برزیل خط مشی خصمانه خود علیه اسرائیل در محافل بین‌المللی را تغییر دهد.

در این خصوص روزنامه هاآرتص نوشت، برزیل سیاست‌هایی در راستای “حمایت” از فلسطینیان اتخاذ می‌کند.

بولسونارو هم پس از این نشست گفت: عصر جدیدی در روابط با اسرائیل در حال گشایش است، پروژه‌های مشترک را توسعه داده و توافق‌نامه‌هایی امضا می‌کنیم، “آینده مشترک برزیل و اسرائیل عالی خواهد بود، این دو و علاوه بر آن آمریکا می‌توانند برای ایجاد آینده‌ای بهتر از تکنولوژی استفاده کنند.”

نتانیاهو هم گفت: ما اینجا ائتلاف بزرگی با ابرقدرت تشکیل می‌دهیم.

قرار است نتانیاهو، ریودوژانیرو را به مقصد برازیلیا، پایتخت برزیل ترک کرده و در حاشیه مراسم انتصاب رسمی بولسونارو با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار کند، دیداری که مسؤول اسرائیلی آن را بسیار مهم خوانده و گفت، در خصوص سوریه می‌توانیم از طریق برخی ابزارها معادله را متعادل کنیم.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد در خصوص دیدار پامپئو با نتانیاهو اعلام کرد: “از “حق” اسرائیل برای دفاع از خودش حمایت می‌کند”.

پامپئو هم در نشست خبری از اظهارات بولسونارو درباره انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی جهت حمایت از “حق حاکمیت اسرائیل” در انتخاب پایتخت خود استقبال کرده و از دیگر کشورها خواست در این زمینه پیرو برزیل باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید