علت درد در ناحیه دنده‌ها چیست؟

    کد خبر :453140

گاهی اوقات، درد زیر دنده ناشی از چیزی بیش از خوابیدن نادرست یا کار بیش از حد نیست.

خوشبختانه درد در قسمت راست و پایینی دنده آن هم در یک ناحیه محدود، لزوماً نشان دهنده یک مشکل جدی نیست.

گاهی اوقات، درد زیر دنده ناشی از چیزی بیش از خوابیدن نادرست یا کار بیش از حد نیست. اما اگر این درد به اندازه کافی شدید باشد، یا شما بیش از حد نگران چنین دردی هستید، دیگر جستجوی اینترنتی بی فایده است، ممکن است دیگر وقت آن رسیده باشد که به پزشک مراجعه نمایید.

این درد به طور بالقوه می‌تواند نمایانگر مسئله‌ای جدی باشد مانند اختلال در کیسه صفرا. یا اینکه می‌تواند درد منتقل شده از ناحیه دیگری از بدن باشد. نکته کلیدی اینجاست که باید به جستجوی سایر علائمی که در حال تجربه آن‌ها هستید باشید، متناوب بودن یا ثابت ماندن شدت درد یا عود مجدد آن بعد از زمانی طولانی، چیزهایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

در این مطلب خلاصه‌ای از برخی از علت‌های درد در قسمت راست و پایینی دنده را برایتان خواهیم گفت:

۱- اختلال کیسه و مجرای صفرا

کیسه صفرا که در سمت راست بدن شما در زیر کبد قرار گرفته است، ممکن است علت دردتان باشد. برخی از مشکلات مربوط به این ارگان گلابی شکل هستند که ممکن است مسبب درد شما بوده و شما آن‌ها را تجربه کنید:

به احتمال زیاد، علت درد، کولیت صفراوی خواهد بود. کولیت صفراوی یا التهاب مجرای صفرا ناشی از سنگ کیسه صفرا است. در این شرایط شما معمولاً احساس درد در ناحیه شکمی، درست در زیر دنده‌های راست یا مرکز شکمی دارید.

درد ممکن است به صورت رجوعی بوده یا در تیغه شانه راست احساس شود. این حالت ممکن است زودگذر باشد، تنها چند دقیقه زمان ببرد یا چند ساعت به طول بیانجامد. ممکن است احساس تهوع نیز داشته باشید و در ناحیه شکمتان به مدت یک روز یا بیشتر احساس ناخوشایندی داشته باشید.

مسئله دیگر، ممکن است کولسیتیت یا حمله کیسه صفرا باشد. اساساً کیسه صفرا در این حالت ملتهب می‌شود، که به احتمال زیاد به دلیل وجود سنگ صفرا و بسته شدن کانال کیستیک خواهد بود. علائم کولسیتیت عبارتند از: درد، تب، لرز، تهوع و استفراغ.. درد معمولاً شدید و پایدار است.

همچنین ممکن است شما از پانکراتیت حاد رنج ببرید، که گاهی اوقات با سنگ صفرا مرتبط است.

۲- مشکلات کبدی

یک درد محدود در قسمت پایین و راست دنده به احتمال زیاد به این دلیل نخواهد بود که کبدتان بیمار است؛ اما این اندام در قسمت راست بدن قرار گرفته است و مستعد مشکلات متعددی است. به غیر از درد که می‌تواند خفیف و یا شدید باشد، مشکلات کبدی معمولاً شامل برخی از نشانه‌های دیگر مانند زردی (یرقان)، خارش پوست، ادرار تیره، تغییرات رنگ مدفوع (از جمله مدفوع کم رنگ یا بسیار پررنگ)، خستگی و از دست دادن اشتها در میان سایر علائم است.

۳- وجود گاز در بدن

وجود گاز در روده‌ها می‌تواند درد و رنج خاصی برای بعضی از افراد ایجاد کند. اگر دچار درد زیر دنده‌ها به دلیل وجود گاز در روده‌تان هستید، گمان نکنید که تنها شما به این مشکل دچار می‌شوید. روده بزرگ شما دارای دو نقطه زیر قفس سینه است که در آن نقاط خم می‌شود. خم سمت راست، جهت یا خم کبدی نامیده می‌شود. گاز می‌تواند در این منطقه انباشته شده، باعث درد شود، به ویژه اگر دچار بیماری IBS (سندروم روده تحریک پذیر) هستید. گاز، نیز می‌تواند در سمت چپ انباشته گردد. این حالت به نام سندرم خم طحالی نامیده می‌شود. درد قسمت خم سمت راست ناشی از وجود گاز اغلب با سنگ‌های صفراوی اشتباه گرفته می‌شود.

۴- کوفتگی، شکستگی و یا کشیدگی

مشکلات اسکلتی عضلانی می‌تواند درد در سمت راست زیر دنده‌ها را سبب شود. این درد می‌تواند ناشی از چیزی به سادگی وضعیت بد بدنی (پوزیشن) یا نشستن طولانی مدت بر روی صندلی باشد. اما اگر اخیراً زمین خورده‌اید، از جایی افتاده‌اید و یا در یک رویداد ورزشی ضربه دیده‌اید، ممکن است دچار کوفتگی و یا شاید حتی شکستگی باشید. علائم کوفتگی یا شکستگی شامل احساس درد هنگام تنفس یا سرفه خواهد بود. این منطقه (زیر دنده‌ها) ممکن است حساس یا متورم شود. قفسه سینه حاوی عضلات بینابینی است که به بدنتان اجازه حرکت می‌دهد. اگر اخیراً بدنتان را حسابی پیچ و تاب داده‌اید یا بدون گرم کردن، ورزشی مانند گلف انجام داده‌اید، عضلات بین دنده‌ای‌تان دچار کشش شده‌اند که نتیجه آن درد در ناحیه زیر دنده می‌باشد.

نقش یک قهرمان را بازی نکنید

جستجوی آنلاین برای یافتن دلیل دردتان می‌تواند شما را بترساند و ناامید کند. اگر دردتان طوری است که مانع انجام کارهای روزانه‌تان، آن‌طوری که باید، می‌شود، خوب است با پزشک ملاقات کنید.

این که دلیل برای دردتان پیدا نکرده‌اید دلیل نمی‌شود به دیگران بگویید “خوبم” یا “چیزی نیست”. لزوماً مشکلات نباید در مراحل اولیه دارای علائم جدی باشند تا شما نیز آن‌ها را جدی بگیرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید