نقش توانبخشی در طرح تحول سلامت دیده نشد

    کد خبر :453114

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران،گفت:دنیا سالهاست برای کاهش هزینه های درمان به بخش بهداشت و پیشگیری توجه کرده وبیشترین هزینه را در این بخش انجام می دهد،اما در طرح تحول سلامت این بخش را ندیده ایم.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران طی سخنانی با عنوان «جایگاه توانبخشی در نظام سلامت» در نوزدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات گفت: طرح تحول سلامت دارای هشت بسته است اما نقش توانبخشی در آنها دیده نشده است.

محمدعلی محسنی بندپی در جمع متخصصان، اساتید، کارشناسان و صاحبنظران رشته فیزیوتراپی و رشته های مرتبط افزود: توانبخشی، سطح سوم خدمات در نظام سلامت است و هرچند که دنیا سالهاست که به این نقش توجه کرده است، اما در کشور ما همانطور که وزیر بهداشت گفته است، ما نسبت به توانبخشی، غفلت کردیم.

وی با اشاره به شرایط کنونی جمعیتی و روند رو به رشد جمعیت سالمندی کشور، گفت: درحالی که امید به زندگی افزایش یافته و برای خانم ها به ۷۹ سال و برای مردان به ۷۵ سال رسیده است و با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب ، طول عمر افراد افزایش یافته و از سویی زاد و ولد کاهش یافته است، در آینده شاهد سونامی سالمندی در کشور خواهیم بود به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۱۴۲۹، تا ۳۰۰ درصد رشد نیز در این جمعیت داشته باشیم.

محسنی بندپی سپس به بیماری ها و شرایط قابل پیش بینی دوران سالمندی همچون سکته های قلبی و مغزی، ضایعات نخاعی، سبک غلط زندگی و کم تحرکی و چاقی، اشاره کرد و بیان کرد: علاوه بر اینها، آمار تصادفات، نیز به آن اضافه می شود و نیاز به خدمات توانبخشی را چند برابر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مطمئنا هزینه های بیماری های اسکلتی- عضلانی ، از بیماری های قلبی ، سرطان ها، ایدز و … کمتر نیست ، پس چرا نظام سلامت در طرح تحول، به این بیماری ها توجه کرده ولی به توانبخشی این توجه را نداشته است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران به آمار شکستگی در ایران که قابل مقایسه با دیگر کشورهای دنیا نیست، اشاره کرد و اظهار کرد: برای پیشگیری از این مساله، چقدر به تغذیه، تحرک ، سبک زندگی سالم و… بویژه در دوران کودکی توجه شده است.

محسنی با توجه به شتابی که در روند رو به افزایش جمعیت سالمندی وجود دارد، تاکید کرد: باید توجه ویژه ای را نسبت به این پدیده معطوف داشت و این درحالی است که جمعیت فیزیوتراپیست های کشور کمتر از یک دهم است و نسبت به دیگر کشورهای دنیا پائین بوده و متاسفانه این مقایسه را در دیگر رشته های توانبخشی نیز می بینیم.

وی افزود: تا زمانی که نظام سلامت، همه افراد نقش آفرین در سلامتی مردم را نبیند، هزینه های درمان همچنان بالا خواهد رفت. در طرح تحول سلامت چقدر هزینه برای درمان شده است، درصورتی که دنیا سالهاست که برای کاهش هزینه های درمان، به بخش بهداشت و پیشگیری توجه کرده و بیشترین هزینه را در این بخش انجام می دهد، اما ما تمرکز بر الگوی قدیمی درمان داریم.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با اشاره به اینکه اگر هم اکنون نیز بفکر این مسایل بیافتیم، دیر نشده است، افزود: باید نظام سلامت کشور به نقش توانبخشی در سلامت مردم توجه ویژه داشته باشد، ضمن آنکه از نظرهای انجمن های علمی، بوردهای تخصصی و صاحبنظران این بخش استفاده کند.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: توجه به بخش پیشگیری در سطح جامعه، بازنگری در سیاست های پذیرش دانشجوی پزشکی و همکاری کارشناسان و متخصصان فیزیوتراپی در کنار پزشکان و کنترل وضعیت جسمی بیماران توسط آنان، می تواند راهگشا باشد.

نوزدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات با ارائه هفت پنل، ۱۳۰ مقاله علمی ( ۵۰ سخنرانی و ارائه ۸۰ پوستر ) و پنج کارگاه تخصصی- آموزشی از روز گذشته (چهارشنبه) آغاز شده و تا روز شنبه (۸ دی ماه) در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه دارد.

۱۵ شرکت نیز تجهیزات و محصولات مرتبط با فیزیوتراپی و انتشارات این حوزه را در نمایشگاه جانبی سمینار در معرض دید شرکت کنندگان قرار داده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید