ادعای «العربی الجدید»: نگرانی اردن از حضور نیروهای وابسته به ایران در نزدیکی مرزهای این کشور

    کد خبر :452957

أنور الزيادات در العربی الجدید نوشت: می توان سکوت رسمی اردن در مورد تاثیرات عقب نشینی آمریکا از سوریه را به دو شکل متناقض تفسیر کرد: این سکوت، سکوتی نگران کننده است، یا اینکه برعکس، یک سکوت حاکی از اطمینان و ارامش کامل است. یک مسئول اردنی بلند پایه در گفتگو با العربی الجدید بیان داشت که تصمیم ترامپ برای عقب نشینی، به ایالات متحده مربوط است و دولت اردن نظری در این باره ندارد؛ چرا که اوضاع در مرزهای اردن با سوریه دیگر مانند گذشته خطرناک نیست و ارتش اردن می تواند از مرزهای خود دفاع کرده و با حوادث جدید تعاملی درست داشته باشد.

به گزارش بازتاب؛ در ادامه این مطلب آمده است: این موضع رسمی اردن است، اما نشانه های دیگری، حکایت از وجود نگرانی در امّان دارد و علت این نگرانی، به سه ضلع این مثلث باز می گردد: خطر بازگشت داعش، خطر حضور شبه نظامیان مورد حمایت ایران و تبدیل مناطق مرزی به میدانی برای تجارت اسلحه و مواد مخدر.

اردن تا مسافت 188 کیلومتری مرزهای مشترکی با سوریه دارد که البته از بین رفتن امنیت آنها بسیار دشوار است. نگرانی بزرگ اردن از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه تنف در نزدیکی مثلث مرزی بین اردن، سوریه و عراق است؛ آنچه که می تواند برخی از گروههای مسلح را برای استفاده از شرایط موجود در راستای بر هم زدن امنیت و استقرار اردن، تحریک کند.

سرلشکر بازنشسته، فایز الدویری در گفتگو با العربی الجدید می گوید: اردن در آینده به دلیل استقرار شبه نظامیان مسلح در جنوب سوریه آزار خواهد دید، بویژه شبه نظامیان وابسته به ایران و حزب الله.

حسن البراری، دیگر نویسنده و تحلیلگر سیاسی نیز تصریح می کند:« اگر آنچه روزنامه های اسرائیلی در مورد وجود تفاهم هایی بین روسیه، عربستان، سوریه و اردن ذکر می کنند، درست باشد، این مساله خطرات امنیتی در مرزهای اردن را کاهش می دهد. در صورتی که نیروهای سوریه در جنوب این کشور مستقر شوند، خطرات کمتر خواهد بود، بویژه آنکه روابط بین اردن و نظام سوریه اخیرا بهبود یافته است. اما حضور ایران و حزب الله، خطر بزرگی برای اردن و اسرائیل محسوب می شود.

به عقیده البراری، به خطر انداختن امنیت اردن به نفع هیچ یک از طرفها نیست، نه سوریه، نه ایران و نه دیگر دولتهای صاحب نفوذ در منطقه. این در حالی است که کردها بیشترین ضرر را از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه متحمل شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید