سرگردانی احتمالی ۲۳۰ معلول ذهنی و جسمی

    کد خبر :452945

۲۳۳ معلول ذهنی،سندرم دان و جسمی در حالی طی یکسال گذشته در موسسه فدک نگهداری می‌شدند که بهزیستی شهر تهران تاکید بر ترک مسئولان موسسه در مرکز به دلیل عدم ارائه خدمات غیر تخصصی کرده است.

موسسه خیریه فدک (باغ رضوان) مرکز نگهداری 233معلول ذهنی، جسمی و سندروم دان است که این مرکز در منطقه 21 ( خیابان داروپخش) قرار دارد که توسط هیئت مدیره موسسه، خیرین و نیکوکاران اداره می‌شود.

در مجاورت این موسسه مجموعه‌ای تحت عنوان مجتمع تامین، توسعه ورد آورد قرار دارد که وابسته به سازمان بهزیستی شهر تهران است که در همین رابطه و به تازگی فاضلی نژاد مدیر بهزیستی شهر تهران دستوری را مبنی بر بازپس‌گیری مرکز نگهداری توانخواهان موسسه فدک را داده است و این در حالیست که مشخص نیست که تکلیف 230 معلول ذهنی و جسمی چه خواهد شد!

در همین رابطه رویانیان – مدیر این موسسه اظهار کرد: یکسال پیش و به تاریخ یکم دی ماه 96 این مجموعه از سوی بهزیستی به موسسه تحویل داده شد و آن زمان امکاناتی در داخل موسسه وجود نداشت و در واقع موسسه بدون تجهیزات و فقط یک ساختمان به مساحت 30 هزار متر مربع تحویل داده شد.

وی تصریح کرد: بر اساس قراردادی که فی مابین موسسه فدک و بهزیستی شهر تهران منعقد شد اجاره‌ای به میزان هر ماه 17 میلیون و 800 هزار تومان برای این موسسه در نظر گرفته شد که موسسه متعهد شد که هر ماه این مبلغ را به حساب بهزیستی شهر تهران واریز کند.

رویانیان ادامه داد: در طی یکسال گذشته نیز بر اساس فاکتورهای موجود 250 میلیون تومان صرف بازسازی ساختمان موسسه شده است و این در حالی است که طی این مدت سازمان بهزیستی شهر تهران ریالی بابت یارانه به موسسه پرداخت نکرده است.

به گزارش تسنیم بر همین اساس طی یک سال گذشته بالغ بر 7 میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه ارائه خدمات به معلولان طی یک سال گذشته شده است که این هزینه در بخش‌های مختلف تغذیه، پوشک، درمان، آموزش، بازسازی ساختمان، حقوق پرسنل و اجاره بها بابت ساختمان شده است.

به گفته مدیر موسسه فدک در طی یکسال گذشته مسئولان بهزیستی استان تهران و شهر تهران کارشکنی‌های بسیاری را انجام دادند و در اجرای برنامه‌های موسسه مخالفت کرده‌اند، علاوه بر پیگیری‌های متعدد و علی رغم اینکه پروانه و مجوز فعالیت موسسه صادر شده است اما مسئولان بهزیستی شهر تهران از ارائه آن به موسسه ممانعت می‌کنند.

رویانیان گفت: در طی یکسال گذشته ماهیانه 10 میلیون و 600 هزار تومان از سوی تعدادی از خانواده‌های معلولان به موسسه داده شده است و این در حالی است که اکثر آنها به صورت رایگان خدمت دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه خیرین قطعا در مقابل این تصمیم سازمان بهزیستی شهر تهران ایستادگی خواهند کرد، بیان کرد: این موسسه هم اینک شرایط خوبی را در بحث نگهداری از معلولان اشاره شده دارد و ما تلاش خواهیم کرد این مرکز را همانند یک سال گذشته حفظ و نگهداری کنیم.

مدیر این موسسه ادامه داد: علی رغم کارشکنی‌های یکسال گذشته توسط پرسنل بهزیستی شهر تهران و مجتمع وردآورد تا به امروز شرایط و امکانات نگهداری و شادابی معلولان فراهم شده است علاوه بر اینکه حدود 100 نفر سرپرست خانوار در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند.

وی همچنین از مسؤلان مربوطه اعم از وزیر رفاه و همچنین معاونین سازمان بهزیستی کشور درخواست کرد نسبت به اجرای اصل 44 قانون اساسی عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش تسنیم، سیدمحمد رحیم فاضلی نژاد – مدیر بهزیستی شهر تهران نیز در خصوص اظهارات مطرح شده توسط رویانیان -مدیر موسسه فدک اظهار کرد: سازمان بهزیستی در راستای تکالیف و ماموریت‌های محول شده و با استناد به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری فعالیت‌های اجرایی قابل تفیذ خوشبختانه عملکرد بسیاری خوبی داشته است که می‌توان به فعالیت‌های مرتبط با نگهداری معلولان در مراکز و واگذاری آنها به بخش خصوصی اشاره کرد که در این زمینه نیز تلاش شده که از افراد متخصص، توانمند و متعهد استفاده شود.

وی تصریح کرد: همچنین امور مربوط به نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، سالمندان نیز به بخش خصوصی واگذار شده است ضمن اینکه فرایند واگذاری مراکز به افراد داوطلب و موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهادی که متقاضی مشارکت هستند پس از بررسی و طی مراحل قانونی انجام می‌شود و در نهایت مجوز فعالیت صادر می‌شود.

فاضلی نژاد گفت: پس از واگذاری مرکز به موسسه متقاضی، سازمان بهزیستی نیز اقدام به نظارت بر ارائه خدمات در مرکز می‌کند ضمن اینکه هم اکنون در سطح شهر تهران بالغ بر هزار مرکز در این راستا براساس مجوز قانونی فعالیت می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهر تهران ادامه داد: موسسه اشاره شده به همراه یک مرکز دیگر شرق تهران در سال گذشته پس از مراحل قانونی به افراد داوطلب واگذار شد و بر اساس نظارتی که توسط کارشناسان سازمان بهزیستی کشور، بهزیستی استان تهران و بهزیستی شهر تهران صورت گرفت مشخص شد که موسسه اشاره شده خدمات تخصصی را بر اساس آیین نامه‌های اجرایی ارائه نمی‌کند و وجود تخلفات و ارائه خدمات غیر تخصصی دلیل عدم ادامه قرارداد جدید با موسسه فدک شده است.

وی افزود: بدیهی است با توجه به عدم قرارداد جدید سازمان بهزیستی پس از تحویل مرکز از مسئولان موسسه اشاره شده اقدام به واگذاری مرکز از طریق فراخوان عمومی خواهد شد و در نهایت با گروه جدیدی قراردادی انعقاد خواهد شد و طی مراحل اداری موسسه واجد شرایط شناسایی و امور مراقبتی فرزندان به آنها واگذار می‌شود.

فاضلی نژاد بیان کرد: در حال حاضر 5 روز از قرارداد موسسه فک گذشته است و چنانچه این روند ادامه داشته باشد از طریق مراجع قانونی اقدام خواهیم کرد علاوه بر اینکه بهزیستی شهر تهران خود را مکلف به حمایت از توانخواهان و پرسنل حاضر در موسسه می‌داند و به دنبال سازو کاری است که امنیت شغلی تمامی پرنسل در مرکز محفوظ بماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید