افشای اقدامات پشت‌پرده اسرائیل علیه ایران در اروپا

    کد خبر :452918

مکاتبات دیپلماتیک لو رفته اروپا نشان داد که مقامات اسرائیلی به همتایان اروپایی فشار می‌آوردند تا موضع‌شان در برابر ایران را سختگیرانه‌تر کنند.

به گزارش فرارو، در چندهفته اخیر اخبار متعددی درباره هک شدن مکاتبات دیپلماتیک کشور‌های اروپایی منتشر شده است. روزنامه الحیات در گزارشی از بروکسل مفاد برخی از این مکاتبات را، که توسط هکر‌های ناشناس به سرقت رفته است، رسانه‌ای کرد.

یکی از این مکاتبات، گفتگو‌های وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پنجم و ششم فوریه ۲۰۱۶ در آمستردام را توصیف می‌کند. این گزارش، که کمتر از یک ماه بعد از اجرای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نوشته شده، به نگرانی‎های اروپا درمورد برنامه موشکی ایران اشاره می‌کند. علاوه بر این، گزارش مزبور از قرار گرفتن ایران در یک «پیچ» هسته‌ای پس از ۱۵ سال از اجرای توافق هسته‌‎‌ای ابراز نگرانی می‌کند. اروپایی‌ها نگران بودند که ایران پس از این سال‌ها به قابلیت‌های فناوری کافی دست یابد.

وزرای اروپایی معتقد بودند که پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای شرکت‌های اروپایی در بازار ایران فرصت‌های اقتصادی بوجود آمده است که می‌تواند سهم اروپا در بازار ایران را احیا کند. سهمی که در یک دهه از ۴۶ به ۱۰ درصد کاهش یافته بود. اما تردید موسسات مالی و ترس آن‌ها از مقررات آمریکایی در این زمینه مانع ایجاد کرده است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست دیگری، که در فوریه ۲۰۱۶ برگزار شده بود، به این نتیجه رسیده بودند که رفتار ایران در منطقه مشکلات بی‌ثباتی ایجاد می‌کند. آن‌ها بر این باور بودند که «ایران همچنان یک کشور پیچیده و شریک دردسرسازی است. اما در مقابل، به لحاظ سیاسی و اقتصادی، بخصوص در مسائل منطقه‌ای، می‌تواند برای اتحادیه اروپا طرف گفتگو‌های سیاسی مهم باشد.»

در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸، آلون یوشبیتز، مدیر امور سیاسی وزارت خارجه اسرائیل با همتای اسلواکی خود، ماریان یاکوبوسی، در بیت المقدس، گفتگو‌هایی انجام داد. گزارش اروپایی از قول مقام اسرائیلی در این دیدار می‌گوید: «اتحادیه اروپا مخاطراتی که اسرائیل با آن در منطقه مواجه است را درک نمی‌کند.»

این مقام اسرائیلی معتقد بود که توافق هسته‌ای «مرده» است و افزود که اسرائیل خواهان شکست دادن ایران است و نه ویران کردن آن. بنا به ادعای این مقام، اسرائیل معتقد است که ایران مجددا برنامه هسته‌ای‌اش را فعال خواهد کرد و بنابراین باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همه اقدامات لازم را انجام داد. مقام اسرائیلی در ادامه مدعی شده که «تصمیمات استراتژیک در ایران بدون مشورت با رئیس‌جمهور (حسن) روحانی گرفته می‌شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید