ریاست مجمع تشخیص به چه کسی می‌رسد؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ۱۴:۳۴
    کد خبر :452675

با درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی، مجددا گمانه‌زنی‌ها در خصوص ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده است و نام‌های متعددی مطرح می‌شوند که صلاحیت حضور در جایگاه ریاست این نهاد مهم را دارا هستند.

به گزارش فرارو؛ بعد از رحلت آیت الله هاشمی، هرچند نام آیت الله شاهرودی به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی وی مطرح بود، اما بسیاری بر این باور بودند که علی اکبر ناطق نوری و حسن روحانی از شانس بیشتری برای ریاست مجمع برخوردار بودند، اما در نهایت مرحوم هاشمی شاهرودی بر صندلی ریاست تکیه زد. اما این دوران بر خلاف دوران ریاست آیت الله هاشمی آنقدر‌ها هم طولانی نشد و بعد از مدتی حال وی رو به وخامت رفت و کم کم حضور آیت الله در مجمع کمرنگ کمرنگ‌تر شد.

در همین زمان بود که مجددا بررسی گزینه‌های جایگزین وی در رسانه‌ها یا محافل سیاسی آغاز شد. در این میان هرچند نام‌های تکراری مانند حسن روحانی، علی اکبر ناطق نوری، آملی لاریجانی و علی اکبر ولایتی شنیده می‌شد، اما نام‌های جدیدی مانند محسن رضایی نیز مطرح شد. البته با توجه به اینکه تاریخ مجمع تشخیص تا امروز رئیسی جز یک فرد روحانی به خود ندیده، احتمال ریاست علی اکبر ولایتی و محسن رضایی نسبت به باقی گزینه‌ها به مراتب کمتر است.

البته با توجه به تحرکات اخیر محسن رضایی و نقش تاثیرگذار وی در عدم تصویب CFT به نظر می‌رسد او تمایل بسیاری برای جانشینی آیت الله هاشمی شاهرودی دارد. او در مدتی که رئیس مجمع به دلیل بیماری امکان حضور در جلسات را نداشت با تمام توان سعی کرد نقش پررنگ‌تری نسبت به گذشته ایفا کند. هرچند که نقش‌آفرینی رضایی بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد، اما بی‌راه نیست اگر بگوییم او طی ماه‌های اخیر حضور فعال‌تری در مجمع داشته است. با اینحال همانطور که اشاره شد با توجه به اینکه تا امروز هیچ فرد غیرروحانی بر مسند ریاست مجع تکیه نزده است، همچنان شانس وی نسبت به دیگران بسیار کمتر است.

علی اکبر ولایتی هم تا حدودی شرایط مشابه رضایی دارد، اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه وی ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد را بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، از آن خود کرده، بسیار بعید باشد که قرعه ریاست مجمع تشخیص نیز به نام وی زده شود. در این میان نام آیت الله احمد جنتی هم به گوش می‎رسد، اما وی نیز با توجه به وضعیت جسمانی و اینکه او این روز‌ها همچنان سمت دبیری شورای نگهبان را برعهده دارد و سال آینده انتخابات مهم مجلس در پیش است، احتمالا او هم از شانس کمتری برای رسیدن به صندلی ریاست مجمع برخوردار خواهد بود.

با اینحال نام چند نفر به عنوان گزینه‌های ریاست مجمع مطرح می‌شود که نسبت به دیگران از شانس بیشتری برخوردار هستند. یکی از این افراد آیت الله املی لاریجانی است که با توجه به شایعاتی مبنی بر اینکه قرار است جای خود را به ابراهیم رئیس در قوه قضائیه بدهد، احتمال اینکه پس از دوران ریاست خود در این قوه به ریاست مجمع انتخاب شود، بسیار زیاد است. البته هنوز صحبت‌ها درباره ریاست رئیسی در حد شایعاتی است که نه تکذیب شده و نه تائید، ولی با اینحال نمی‌توان شانس بیشتر آملی لاریجانی را برای نشستن بر صندلی ریاست مجمع نادیده گرفت.

از سوی دیگر همچنان نام‌هایی مانند علی اکبر ناطق نوری و حسن روحانی به عنوان جانشین‌های مرحوم شاهرودی مطرح می‌شود. نام روحانی از آن جهت مطرح می‌شود که بر اساس آیین نامه داخلی مجمع آمده است که در محل ریاست جمهوری تشکیل می‌شود (ماده یک) و ریاست مجمع با رئیس جمهوری و البته با حکم رهبری است (ماده ۳) و بر همین اساس بود که در سال ۶۸ آیت الله هاشمی رفسنجانی که رئیس جمهور شده بود، ریاست مجمع را نیز برعهده گرفت. البته این مسئله بعد از فوت آیت الله هاشمی در سال ۹۶ هم مطرح بود، اما با این حال مقام معظم رهبری نام هاشمی شاهرودی را به عنوان رئیس مجمع اعلام کردند؛ لذا بعید نیست این بار هم صندلی ریاست به نام فرد دیگری جز روحانی زده شود.

با این وجود، اما برخی دیگر معتقدند که شاید این بار رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از بیرون این نهاد بیاید. ولی احتمال این مسئله هم بسیار اندک است و با توجه به اینکه سابقه چنین اتفاقی وجود ندارد و افرادی در داخل مجمع حضور دارند که شرایط و صلاحیت ریاست را دارند، بعید است که مقام معظم رهبری تصمیم بگیرند فردی را به عنوان رئیس مجمع انتخاب کند که عضویتی در داخل این نهاد ندارد. البته نباید در این میان نام محمد یزدی یا موحدی کرمانی را نادیده گرفت. این دو روحانی نیز از جمله افرادی هستند که با توجه به پیشینه خود صلاحیت ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت را دارا هستند. اما با همه این تفاسیر همه این نام‌ها تا امروز در حد گمانه زنی مطرح شده است و تصمیم نهایی با مقام معظم رهبری است و طی ماه‌های آینده مشخص خواهد شد که کدام یک از این چهره‌های برجسته به عنوان رئیس آینده مجمع معرفی خواهند شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید