اثرات «ازن‌ درمانی» در مقایسه با دارونماها

    کد خبر :452618

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، گفت: اثرات ازن در بیماری‌های مختلف اسکلتی از جمله آرتروز زانو و دیسک کمر دارای مطالعات و شواهد علمی کافی نیست.

سید احمد رئیس‌السادات، روز چهارشنبه در حاشیه بیست و دومین سمینار طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، اظهار داشت: طب فیزیکی و توانبخشی رشته تخصصی پزشکی بالینی است که فرد بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی وارد مرحله دستیاری شده و بعد از ۴ سال فارغ‌التحصیل می‌شود. همچنین هدف از این رشته پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی در حوزه بیماری‌های اسکلتی-عضلانی و کمک به بیماران قلبی و عروقی و ریوی نیز است.

وی افزود: طب فیزیکی و توانبخشی شامل روش‌های مختلف فیزیکی، دستی، سرما، گرما، لیزر، دارودرمانی، تزریقات و…، است. همچنین طب الکترودیاگنوز، طبی است که نوار عصب و عضله برای تشخیص و بررسی و پاسخ به درمان بیماری اسکلتی، عصبی، عضلانی به کار می‌رود.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه طب فیزیک و توانبخشی، ناشناخته بودن پتانسیل‌ها و قابلیت‌های این رشته توسط مردم و برخی از پزشکان است. همچنین عدم حمایت مناسب و نبود پوشش بیمه‌ای و کمبود تخت بستری همچنین تناقضات آیین‌نامه‌ای مربوط به نحوه ارائه خدمات توانبخشی به این موضوع دامن زده است.

وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با ازن تراپی گفت: ازن از ترکیب ۳ اتم اکسیژن تشکیل شده که در غلطت بالا اثر اکسیدکنندگی داشته و برای گندزدایی استفاده می‌شود و در غلظت پایین به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و در کاهش التهاب و بهبود جریان خون و سیستم ایمنی اثر دارد.

دبیر اجرایی بیست و دومین سمینار طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، افزود: اثرات ازن تراپی در بیماری‌های مختلف از جمله آرتروز زانو،‌ آسیب‌رباط‌ها و دیسک کمری مورد پژوهش قرار گرفته اما مطالعات و شواهد علمی کافی برای برخی از آنها وجود ندارد.

به گزارش مهر، وی خاطرنشان کرد: آنچه به‌ اثبات رسیده استفاده به جا و محدود این گاز در مبتلایان آرتروز خفیف تا متوسط به ویژه افرادی که در آنها درمان دارویی و فیزیکی نتیجه مطلوب نداشته است، می‌تواند در کوتاه‌مدت از درد و سفتی مفاصل بکاهد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، افزود: نهایتا این مسئله درمان می‌تواند سبب و ارتقا عملکرد و بهبود کیفیت زندگی در آنها شود. ازن درمانی در مقایسه با دارونما اثرات بهتری داشته ولی در مقایسه با سایر درمان‌های تزریقی مفصل زانو از جمله آمپول ژله‌ای یا تاج خروس و PRP طول اثر کمتری داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید