روابط عمومی ستاد دریاچه ارومیه در پاسخ به نماینده ارومیه

مطالعات اصلاح کشاورزی در حوضه‌ دریاچه ارومیه ادامه دارد

    کد خبر :452433

روابط عمومی ستاد دریاچه ارومیه در مقابل سخنان قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس که گفته “اختیارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان غربی واگذار شود” توضیح داده که اگر اختیارات ستاد باید از مرکز کشور به استان‌های حوضه آبریز واگذار شود عملاً به معنای کاهش سطح تصمیم‌گیری‌ها از معاون اول رئیس جمهور است.

در پاسخ به اظهارت آقای نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه که در این خبر مدعی شده بودند باید «طرح مطالعه و احیای دریاچه ارومیه و اختیارات ستاد باید از مرکز کشور به خود استان واگذار شود و مدیران استانی برای احیای دریاچه ارومیه تصمیم گیری کنند.» باید به اطلاع این نماینده و خوانندگان شما برسانیم که مسئولیت ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه طبق اصل 138 قانون اساسی به عهده معاون اول رئیس‌جمهور است و دبیر این ستاد نیز آقای عیسی کلانتری انتخاب شده‌اند. اعضای ستاد نیز وزرای «نیرو»، «جهاد کشاورزی»، «کشور»، «دفاع»، «اطلاعات»، «صنعت، معدن، تجارت» و «اقتصاد و دارایی» همراه با رئیس سازمان محافظت از محیط زیست، رئیس سازمان برنامه و بودجه و استانداران استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان هستند.

آنچه که گفته شده اختیارات ستاد باید از مرکز کشور به استان‌های حوضه آبریز واگذار شود عملاً به معنای کاهش سطح تصمیم‌گیری‌ها از معاون اول رئیس جمهور است. در این صورت ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه قدرت اعمال نظر بر دوازده عضو این ستاد را از دست داده و حیطه اختیارات در سطح یک استان محدود خواهد شد.

در پاسخ به بخش دیگر از سخنان قاضی‌پور در «طرح اصلاح کاشت بدون مطالعه ستاد احیاء در منطقه» که به گفته ایشان منجر به «وارد آمدن خسارت به اقتصاد و کشاورزی منطقه» شده لازم است توضیح داده شود که طرح مطالعات اصلاح کشاورزی در حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه طی سه سال گذشته توسط دانشگاه‌های ارومیه و تبریز در دست مطالعه بوده و لذا آنچه که به عنوان «عدم مطالعه» در این رابطه مطرح می‌شود اجحاف در حق متخصصین دانشگاهی منطقه و کشور است.

همچنین در پاسخ به بخش پایانی صحبت‌های نماینده مردم ارومیه در خصوص تبعیض ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان هم لازم به یادآوری است، مصوبات احیای دریاچه ارومیه مشمول کلیه 21 شهرستان داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است؛ به عنوان مثال اجرای مصوبه توقف احداث سد و شبکه آبیاری و نیار تبریز و سد لیلان چای ملکان نیز باعث ایجاد نظرات مشابه نماینده ارومیه در چرایی چنین تصمیماتی شده است.

در خصوص ادعای شفاف‌سازی نشدن در هزینه کرد اعتبارات نیز شایان ذکر است تاکنون جزییات هزینه کرد اعتبارات احیای دریاچه ارومیه طی هشت مرحله برای نماینده ارومیه ارسال شده که آخرین بار آن مربوط به شهریور 1397 است.

پیش از این نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا خواستار شده بود که اختیارات ستاد احیای دریاچه ارومیه به آذربایجان غربی واگذار شود.

وی افزوده، طرح مطالعه و احیای دریاچه ارومیه و اختیارات ستاد باید از مرکز کشور به خود استان واگذار شود و مدیران استانی برای احیای دریاچه ارومیه تصمیم گیری کنند. ستاد احیای دریاچه ارومیه نه تنها اقدام موثری در احیای دریاچه انجام نداده بلکه در سال‌های گذشته با ارائه طرح اصلاح کاشت بدون مطالعه به اقتصاد و کشاورزی منطقه نیز خسارت زده است.

وی با تاکید به اینکه صنایع و کشاورزی منطقه نیاز به آب دارد، خاطرنشان کرده، ستاد احیا با اعمال تحریم به کشاورزان و سرمایه‌داران منطقه مانع از توسعه اقتصادی ارومیه و آذربایجان غربی شده ولی در مقابل اقدامات استان‌های آذربایجان شرقی و کردستان در اخذ مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی خود سکوت کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دفتر ستاد دریاچه ارومیه آمده است”قاضی پور ادامه داده، با وجود تخصیص اعتبار میلیاردی توسط دولت برای احیای دریاچه ارومیه متاسفانه هیچ شفافیت و گزارش ارزی تاکنون از سوی این ستاد ارائه نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید