واعظی در دوراهی سیدخندان و پاستور + جدول عملکرد

    کد خبر :45229

به دنبال پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم، سایت «تابناک» بر آن شد با بررسی برخی شاخص ها و معیارهایی که توسط برخی تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور «محمود واعظی» را در دولت آینده ارزیابی کند. این روند در مورد دیگر اعضای کابینه و دولتمردان ادامه خواهد داشت و آنها نیز ارزیابی و تحلیل خواهند شد.

حجت الاسلام حسن روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، محمود واعظی را در سیزدهم مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که در جلسه رأی‌گیری، نمایندگان با ۲۱۸ رأی موافق، وی را شایسته تصدی این وزارتخانه تشخیص دادند.

محمود واعظی (زاده ۱۳۳۱)، سیاستمدار ایرانی، از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، سرپرست مرکز ملی فضای مجازی و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ایران و معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است. وی دارای مدرک‌های تحصیلی دکترای روابط بین‌الملل و هم چنین فوق‌لیسانس مهندسی الکترونیک است.

محمود واعظی، در اول خرداد ۱۳۳۱ در یک خانواده مذهبی در خیابان خراسان، جنوب تهران متولد شد. دوران ابتدایی خود را در دبستان اسلامی صادقیه سپری و در سال ۱۳۴۹ دوره دبیرستان را با اخذ دیپلم ریاضی در مدارس میرداماد و مروی پشت سر گذاشت.

*** تحصیل در آمریکا

وی در سال ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته و در سال ۱۳۵۵مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سکرمنتو در رشته مهندسی برق اخذ کرده و برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مخابرات به دانشگاه ایالتی سن خوزه رفت. بعد از اتمام آن وارد مقطع دکترای رشته مهندسی مخابراتِ دانشگاه ایالتی لویزیانا شد؛ که با پیروزی انقلاب در ایران از اتمام تحصیل و اخذ مدرک دکتری صرف نظر کرد و به ایران بازگشت.

وی، در کل دوران اقامت در آمریکا عضو انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا بوده و مسئولیت‌های مختلفی هم در آن انجمن در زمینه فعالیت‌های سیاسی و مذهبی داشته است که از آن جمله می‌توان به مسئولیت دبیری تشکیلات اعضای انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا اشاره کرد. پس از انتخاب به این سمت، به همراهی تعدادی دیگر از دانشجویان مدتی را در نوفل لوشاتو در حضور آیت‌الله خمینی سپری کرد.

پس از مراجعت به کشور در اواخر سال 1358 و در دوران وزارت شهید دکتر قندی و تا سال 1365 در سمت‌هایی نظیر “معاون مخابراتی وزیر پست و تلگراف و تلفن” و “رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران” فعالیت کرده است.

واعظی از سال 1365 به وزارت امور خارجه منتقل‌ شده و به ‌عنوان مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی مشغول به خدمت شد. در سال 1368 به‌عنوان معاون اروپا ـ آمریکای وزارت امور خارجه منصوب و از سال 1376 تا سال 1378 به‌ عنوان معاون اقتصادی وزیر امور خارجه انجام‌وظیفه کرد. وی در اواخر سال 1378 به ‌عنوان معاون بین‌الملل و سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و تاکنون به کارهای تحقیقاتی پرداخته است.

ضمناً واعظی از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شده و در سال 1382 از دانشگاه ورشو در رشته روابط بین‌الملل مدرک دکترای خود را نیز اخذ کرده است.

***وعده های واعظی در وزارت ارتباطات

از جمله نخستین وعده‌های واعظی، افزایش پهنای باند اینترنت در ایران، بهبود سرویس‌دهی اپراتورهای تلفن همراه در ایران و همچنین الحاق مجدد سازمان فضایی ایران به وزارت ارتباطات بوده است.

در پی انتشار اظهارنظری از جانب واعظی در خصوص تصمیم وزارتخانه تحت امرش در خصوص رفع فیلترینگ فیسبوک، آیت الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

عدم فیلترینگ سایت های مفید و ارزشمند و رعایت جریان آزاد اطلاعات از جمله مهمترین رویکردهای محمود واعظی در مدت تصدی وزارت متبوع اش عنوان شده است.

***مهمترین تصمیمات و اقدامات واعظی

عملکردهای مثبت

1- برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذاری ‌های جدید
2- ساماندهی پروانه های اینترنتی ثابت
3- ارتقای پروانه‌های موجود تلفن همراه و وایمکس
4- اجرایی شدن رومینگ ملی

عملکردهای منفی

1- باقی ماندن ابهامات جدی در شبکه ملی اطلاعات
2- چندگانگی و تبعیض در تصمیم گیری
3- ادامه تصدیگری دولت در پروژه های بزرگ زیرساختی کشور
4- تعامل ضعیف با شرکت مخابرات ایران

***افزایش سرمایه‌گذاری

از جمله اقداماتی که دولت یازدهم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه سرمایه‌گذاری انجام داد، افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان بود. به این صورت که نگاه فرصت‌محور به توسعه شبکه‌های ارتباطی به عنوان بستر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، با افزایش سهم سرمایه‌گذاری دولتی طی دوره سه ساله به چهار هزارمیلیارد تومان افزایش یافت که ثمره آن افزایش شش برابری ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور بود.

***شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک

در دولت یازدهم، پس از گذشت سال‌ها از مطرح شدن شبکه ملی اطلاعات و ناکام ماندن در توسعه و تکمیل این شبکه، بالاخره با استفاده از ظرفیت‌های اپراتورهای موجود و ساماندهی فضای فرکانسی کشور، توسعه شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از منابع مهم کشور میسر شد.

همچنین ساماندهی و صدور پروانه‌های فعالیت اپراتورهای شبکه خدمات ارتباطی ثابت و ارتقای پروانه فعالیت شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تلفن همراه برای ارائه خدمات نسل‌های جدید و پیشرفته خدمات تلفن همراه و افزایش کاربران اینترنت پهن باند از 3.5 میلیون مشترک به 34 میلیون مشترک در این راستا صورت پذیرفت.

افتتاح درگاه خدمات هوشمند دولت و گسترش دولت الکترونیک به عنوان یکی از سرویس‌های مهم بر بستر شبکه ارتباطی برای افزایش شفافیت نظام اداری، کاهش هزینه‌های کشور، آلودگی‌های زیست‌محیطی و تسهیل ارائه خدمات دولت به مردم نیز از دیگر اقداماتی بود که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید خورد و البته گسترش هرچه بیشتر دولت الکترونیک به منظور الکترونیکی کردن غالب فعالیت‌های دولت، انتظاری است که در حال حاضر وجود دارد. زیرا دولت الکترونیکی نیز مانند شبکه ملی اطلاعات طرحی پیش روست که به مرور زمان تکمیل می‌شود.

***کاهش شکاف دیجیتالی و ایجاد اشتغال

به منظور رفع تبعیض بین مناطق شهری و روستایی و کاهش شکاف در استفاده از خدمات پایه ارتباطی و فناوری اطلاعات، با توجه ویژه به روستاها، توسعه دسترسی خدمات الکترونیکی با سرمایه‌گذاری و استفاده از توان بخش خصوصی و عقد قرارداد برای بیش از 20 هزار روستا به عنوان یکی از ارکان تحقق عدالت اجتماعی محقق شد.

همچنین در راستای وعده‌های داده‌ شده در جهت ایجاد اشتغال و با توجه به توانمندی‌های موجود در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیش از 100 میلیارد تومان تسهیلات به بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه اعطا شد تا زمینه کسب و کار و ایجاد اشتغال در این بخش فراهم شود.

***تلاش برای صیانت از فضای مجازی کشور

به منظور تولید ماهواره مخابراتی بومی و بهره برداری از آن در جهت حفظ نقاط مداری که در اختیار کشور است، برنامه‌ریزی‌هایی در جهت ارتقای سطح فناوری فضایی کشور از سطح تحقیقاتی به کاربردی و تجاری صورت گرفت که بهره‌برداری آن در قالب ماهواره دوستی و مصباح در سال جاری وعده داده شده است.

افزایش پایداری، قابلیت اطمینان و امنیت شبکه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و صیانت از فضای مجازی کشور از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید بود و اقداماتی برای مقابله با تهدیدات فضای سایبری کشور صورت گرفت که راه‌اندازی مراکز آپا و ماهر با توسعه زیرساخت‌های فیزیکی از آن جمله است. همچنین به منظور استقلال کشور در بهره‌برداری از سرویس های رادیویی و تلویزیونی از ماهواره‌های مخابراتی خارجی، پروژه سیگنال‌رسانی زمینی به ایستگاه ‌های صدا و سیما اجرا شد.

*** دریافت کارت زرد از مجلس

(۲۵ فروردین ۱۳۹۴) محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پاسخگویی به دو سال به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفت که با توجه به قانع نشدن نمایندگان مجلس به پاسخ های وی، از مجلس کارت زرد دریافت کرد. عدم پاسخگویی دولت به واردات غیرشفاف پهنای باند، هزینه تراشی شش هزار میلیارد تومانی دولت به جای انجام صحیح پروژه شبکه ملی اطلاعات و عملکرد ضعیف واعظی در توسعه و افزایش سرعت و کاهش هزینه اینترنت از مهمترین عوامل دریافت کارت زرد از سوی واعظی بود.

کارشناسان بر این باورند که محمود واعظی به دلیل نزدیکی و همراهیش با حسن روحانی، یکی از گزینه های جدی حضور در کابینه دوازدهم محسوب می شود. البته گمانه زنی هایی نسبت به حضور واعظی به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور و حضور نصرالله جهانگرد به جای او در وزارت ارتباطات مطرح شده است.

حال باید تا معرفی کابینه حجت الاسلام حسن روحانی منتظر ماند و دید که آیا حسن روحانی همچنان به حضور واعظی در وزارت ارتباطات اصرار دارد یا او را در منصب بالاتری و به عنوان رئیس دفتر منصوب خواهد کرد.

در همین راستا، «تابناک» به دنبال پیروزی حجت الاسلام روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی ها مبنی بر حضور و عدم حضور برخی از دولتمردان یازدهم در کابینه دوازدهم بر آن شد تا با بررسی شاخص ها و معیارهایی از جمله « نزدیکی و دوری به رئیس جمهور، محبوبیت در افکار عمومی یا عدم محبوبیت، اجماع در بین گروه های سیاسی و مجلس و ارتباط با نهادهای غیردولتی، سن و سال قابل قبول برای کارهای اجرایی، دستاورد درخشان قابل اتکا در دولت یازدهم، تعامل مطلوب با رسانه های گروهی و قدرت اقناع افکار عمومی، میزان همسویی با برنامه های دولت دوازدهم، تجربیات و سوابق مرتبط با حوزه تخصصی و نحوه ورود به کابینه، میزان استقلال رأی وزیر نسبت به لابی های قدرتمند تحمیل تخصصی نیرو (عزل و نصب ها)، کارآمدی یا ناکارآمدی، حاشیه ها و دردسرهای وزیر برای دولت» که توسط برخی تحلیلگران و کارشناسان عرصه سیاسی و مدیریتی ارائه شده بود، وضعیت حضور «محمود واعظی» را در دولت آینده ارزیابی کند.

 

واعظی در دوراهی سیدخندان و پاستور

 

با بررسی عملکرد واعظی وزیر ارتباطات طبق جدول امتیاز بندی باید در مجموع عمکلرد وی را به عنوان یکی از اعضای کابینه یازدهم مثبت تلقی کرد و مطابق با همین مسأله انتظار داشت که وی یکی از ارکان دولت در کابینه دوازدهم باشد؛ مسأله ای که تصمیم گیری آن در اختیار رئیس جمهور است.

باید دید بنا بر تصمیمی که «حسن روحانی» اتخاذ خواهد کرد؛ واعظی در دولت دوازدهم چه جایگاهی خواهد داشت؟ آیا او همچنان به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کار خود را در دولت بعدی روحانی هم ادامه خواهد داد و یا با سپردن این جایگاه به افرادی نظیر «نصر الله جهانگرد» به پاستور کوچ می کند و در جایگاهی مثل رئیس دفتر رئیس جمهور قرار می گیرد. برای یافتن پاسخ این سئوال باید مدتی صبر کنیم تا تغییرات دولت آینده تدبیر و امید را ملاحظه کنیم.

منبع: تابناک

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید