راستی‌آزمایی یک ادعای ترامپ درباره ایران

    کد خبر :452053

مک‌گورک، مذاکره‌کننده اصلی دولت اوباما در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران بود، اما توسط اوباما منصوب نشده بود بلکه جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، او را منصوب کرده بود. اوباما او را به عنوان فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا به ائتلاف ضدداعش تعیین کرد و ترامپ هم او را در این منصب ابقا کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بار دیگر چندین ادعای نادرست درباره توافق هسته‌ای و چند تن از مقامات آمریکایی مطرح کرده است.

به گزارش فرارو، تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه با انتقادات تندی از جانب برخی از محافل آمریکایی مواجه شده است. برت مک‌گورک، فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف ضدداعش، در اعتراض به این تصمیم استعفا کرد.

ترامپ، که از استعفای مک گورک ناراحت شده بود، گفته او حتی مک‌گورک را هم نمی‌شناسد. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: «همه هواداران برت مک‌گورک باید به یاد بیاورند که او توسط اوباما منصوب شده و مسئول بار کردن ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به هواپیما بود و آن پول را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای وحشتناک ایران (که آلان تمام شده است)، به ایران ارسال کرد. توافقی که توسط باب کورکر کوچک تایید شده بود.».

اما حقیقت این است که نه مک‌گورک توسط اوباما منصوب شده و نه سناتور کورکر موافق توافق هسته‌ای بوده است. چند حقیقت وجود دارد که ترامپ در توئیتش به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است.

پول نقدی که به ایران ارسال شد، در حقیقت به یک قرارداد قدیمی خرید تسلیحات از آمریکا مربوط می‌شود. رژیم پهلوی برای خرید سلاح از آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار به این کشور پرداخت کرده بود. اما با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، ایران هیچگونه سلاحی از آمریکا دریافت نکرد. پول‌های ایران در آمریکا نگهداری می‌شد و در چند دهه سود آن به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده بود. با امضای توافق هسته‌ای طلب اصلی و سود آن به ایران پرداخت شد. دولت اوباما برای اینکه مقررات منع انتقال دلار آمریکا به ایران را نقض نکند، در اواخر ژانویه و اوایل فوریه ۲۰۱۶، از بانک‌های مرکزی هلند و سوئیس ارز احتیاطی تهیه کرد و آن را به ایران ارسال کرد.

در رابطه با انتصاب مک‌گورک توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفتنی است که مک‌گورک، مذاکره‌کننده اصلی دولت اوباما در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران بود، اما توسط اوباما منصوب نشده بود بلکه جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، او را منصوب کرده بود. اوباما او را به عنوان فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا به ائتلاف ضدداعش تعیین کرد و ترامپ هم او را در این منصب ابقا کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سناتور باب کورکر، هم حامی توافق هسته‌ای نبود و در زمان امضای این توافق گفته بود که دولت اوباما باید این توافق را در مجلس سنا به عنوان معاهده بین المللی تصویب کند. وقتی که اوباما این کار را نکرد، کورکر و همکارانش در سنا طرحی معرفی کردند که بر اساس آن توافق هسته‌ای هرچند ماه یک بار توسط کنگره بازبینی می‌شود. اگر این طرح تصویب می‌شد، توافق هسته‌ای پایان می‌یافت، اما این طرح تصویب نشد. در واقع، اوباما توافق هسته‌ای را اجرا کرد نه کنگره.

کورکر و ترامپ از سال گذشته با یکدیگر وارد درگیری لفظی شده‌اند. سال گذشته، کورکر ترامپ را «کاملا ناصادق» توصیف کرد و او را مسئول «انحطاط» ملت آمریکا دانست. در روز‌های اخیر، کورکر تلاش ترامپ برای گرفتن اعتبارات ساخت دیوار مرزی – که باعث تعطیلی جزئی دولت شد- را یک نمایش «کودکانه» دانست. ترامپ هم برای اینکه کورکر را تحقیر کند، روز یکشنبه توئیت کرد که کورکر می‌خواست دوباره در انتخابات شرکت کند و به دنبال تایید او بود. اما ترامپ به جواب رد داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید