خودسوزی روزنامه‌نگار تونسی اعتراضات را شعله‌ور کرد

    کد خبر :452015

رزقی قبل از خودسوزی، ویدئویی از خود منتشر کرد و در آن از نامساعد بودن اوضاع معیشتی‌اش سخن گفت. او در این ویدئو، خطاب به جوانان بیکار القصرین گفته که او قصد دارد با خودسوزی، «انقلاب فردی» برپا کند.

صبح دوشنبه گذشته یک روزنامه‌نگار جوان تونسی در اعتراض به اوضاع بد معیشتی‌اش، در وسط «میدان شهدای» شهر القصرین تونس خودسوزی کرد و جانش را از دست داد.

به گزارش فرارو، در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ در شهر کوچک سیدی بوزید تونس، جوان دستفروش ناشناخته‌ای آتشی روشن کرد که تاج‌وتخت چندین رئیس‌جمهور مادام‌العمر عرب را سوزاند. محمد بوعزیزی، که در اعتراض به مصادره چرخ دسته خود توسط ماموران شهرداری در برابر شهرداری خودسوزی کرده بود، نخستین شراره‌های بهار عربی را شعله‌ور کرد. بهاری که به زودی به خزان تبدیل شد.

روز دوشنبه، مقارن با ایام سالگرد خودسوزی بوعزیزی، یک روزنامه‌نگار تونسی به تقلید از او خودسوزی کرد.


عبدالرزاق رزقی

با وجود گذشت چندسال از انقلاب تونس، اوضاع اقتصادی این کشور همچنان نامساعد است و انجمن‌های صنفی مشاغل گوناگون مکررا اعتصاباتی انجام می‌دهند. در همین شرایط، عبدالرزاق رزقی، خبرنگار و عکاس تلویزیونی، به دلیل اوضاع اقتصادی نامساعدش خودسوزی کرد. جوانان القصرین، که از خودسوزی همشهری‌شان خشمگین بودند، به خیابان‌ها ریختند و شهر را به آشوب کشیدند.

در روز‌های اخیر، برخی جوانان تونس، به تقلید از جنبش جلیقه‌زرد‌های فرانسه، خواستار برگزاری تظاهراتی شده بودند. همزمان با این درخواست‌ها، برخی از انجمن‌های صنفی برای اعتصابات سراسری فراخوان‌هایی صادر کردند.

رزقی قبل از خودسوزی، ویدئویی از خود منتشر کرد و در آن از نامساعد بودن اوضاع معیشتی‌اش سخن گفت. او در این ویدئو، خطاب به جوانان بیکار القصرین گفته که او قصد دارد با خودسوزی، «انقلاب فردی» برپا کند. پس از خودسوزی رزقی، ده‌ها جوان تظاهرات کردند و در خیابان لاستیک خودرو آتش زدند. نیرو‌های امنیتی برای پراکنده کردن معترضان خشمگین مجبور شد از گاز اشک‌آور استفاده کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید