لایحه بودجه ۹۸؛ اعداد و ارقام ضروری برای مردم عادی

    کد خبر :451986

لایحه بودجه سال ۹۸ صبح امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و تا زمانی نهایی شدن هنوز راهی طولانی وجود دارد اما طبق رسم سال‌های گذشته از همین حالا درباره جزییات این طرح حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده است که بییشترشان پیچده هستند. برای ما مردم عادی اما وضع فرق می‌کند چون می‌خواهیم بدانیم لایحه بودجه سال ۹۸ زندگی‌مان را چطوری و چقدر تغییر می‌دهد.

1- بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۲۲۰هزار تومان در نظر گرفته شده است. این رقم نسبت به سال گذشته تفاوتی ندارد. همچنین عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره معادل ۱۱۰هزار تومان و عوارض خروج زائران عتبات عالیات برای خروج از مرزهای هوایی ۳۷هزار و ۵۰۰تومان و برای مرزهای زمینی و دریایی ۱۲هزار و ۵۰۰تومان اعلام شده است. ین ارقام برای سفر دوم به میزان ۵۰درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰درصد افزایش پیدا می‌کند. تعرفه صدور، تعویض و تمدید گذرنامه برای تمامی سنین مبلغ ۱۰۰هزار تومان پیشنهاد شده است که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.

2- تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۸،‌ استانداران را مجاز به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی می‌کند. این اقدام باید با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و براساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان انجام شود. در صورتی که خانوارها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند، استانداران با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف هستند حداکثر ظرف مدت یک ماه موضوع را بررسی و در صورت استحقاق، نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کنند.

3- با وجود تاکید زیاد بر حذف تعدادی از مشولان دریافت یارانه نقدی، طبق پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال آینده حدود ۴۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌های نقدی در نظر گرفته شده که به این ترتیب می‌توان در هر ماه به حدود ۷۷میلیون و ۸۰۰هزار نفر یارانه پرداخت کرد. تعداد مشمولان دریافت یارانه در بودجه سال گذشته بین ۴۰ تا ۴۲میلیون نفر در نظر گرفته شده بود.

4- افزایش حقوق کارکنان در سال آینده ۲۰درصد پیش بینی شده است؛ این رقم به طور متوسط بوده و به احتمال فراوان به صورت پلکانی برای کارکنان اعمال می‌شود. به طور کلی دولت برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و کارمندان خود رقمی معادل 95 هزار و 228 میلیارد تومان در نظر گرفته است.

5- تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۹۸ به دولت اجازه داده برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اقدام کند. اولویت با کسانی است که ماهانه کمتر از دو میلیون تومان دریافتی دارند.

6- دریافت جریمه غیبت سربازی به منظور اعطای معافیت به مشمولان خدمت وظیفه عمومی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ پیش بینی نشده است. در سال‌های گذشته دولت با پیش بینی دریافت جریمه از کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت سال غیبت دارند، امکان اعطای معافیت را فراهم کرد اما این بند از لایحه بودجه سال آینده حذف شده است. پیش از این سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود این طرح نمی‌تواند به شکل دائمی اجرا شود چون دیگر رفته رفته افراد رغبتی برای اعزام به سربازی نداشته و تصور می‌کنند پس از هشت سال می‌توانند با پرداخت جریمه از سربازی معاف شوند. افراد بسیاری به دلیل اینکه ممکن است هشت سال دیگر با پرداخت جریمه ریالی از سربازی معاف شوند نه شغل مناسبی برای خود انتخاب کرده، نه سربازی‌شان را تعیین تکلیف کرده بودند و نه راهکاری در مواجهه با محدودیت‌های اجتماعی اعمال شده برای مشمولان غایب داشتند.

7- بر اساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۸ دولت سقف وام ازدواج را ۱۵میلیون تومان و با بازپرداخت پنج ساله در نظر گرفته است. به این ترتیب تسهیلات ازدواج برای عروس و داماد، 30میلیون تومان خواهد بود. این رقم نسبت به سال جاری تغییری نکرده است.

8- سقف معافیت مالیاتی سالانه ۲۷میلیون و ۶۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده است. به این ترتیب سقف معافیت مالیاتی ماهانه دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان خواهد بود. این سقف نسبت به پیش بینی صورت گرفته در قانون بودجه سال جاری تغییری نکرده است. همچنین میزان معافیت مالیاتی اشخاص مشمول قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ 21میلیون و ۶۰۰هزار تومان تعیین شده است.

9- دولت در سال آینده روی هم رفته 17هزار و 782میلیارد تومان یارانه برای خرید و واردات کالاهای ضروری پول خرج می‌کند.

10- بر اساس بودجه ۹۸ وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هرمترمکعب فروش آب شرب، مبلغ 20تومان از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. میزان عوارض دریافتی روی قبوض آب از این محل، در سال گذشته 15تومان بود و سقف وجوه دریافتی از این محل برای آبرسانی شرب روستایی و عشایری به 75میلیارد تومان رسید.

11- دولت در لایحه بودجه ۹۸، وزارت نفت را مکلف کرده تا به منظور تسریع گازرسانی به روستاها و اتمام طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی به روستاها با اولویت تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی اقدام کند. وزارت نفت می‌تواند از محل سهم 14.5درصدی شرکت ملی گاز ایران تا سقف میزان 1.5هزار میلیارد تومان برای این کار در نظر بگیرد. این خبر در روزهای پس از انتشار خبر وقوع دوباره آتش‌سوزی در مدرسه‌های سیستان و بلوچستان اهمیت بیشتر پیدا می‌کند.

12- نگاهی به اعداد و ارقام موجود در لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد بودجه مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیشترین بودجه از حیث منابع پس از وزارت آموزش و پرورش است. همچنین سهم ورزش از بودجه سال آینده نسبت به سال گذشته ۴۲ میلیارد و ۸۲۰ میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش داشته است.

13- در لایحه بودجه سال آینده غیر از توجه به شبکه حمل‌ونقل ریلی مسافری درکلانشهر تهران که شامل حومه تهران و شهرهای جدیدی از جمله پردیس و صدرا و … می‌شود، بودجه‌ای هم برای طرح احداث قطار شهری رشت در نظر گرفته شده است.

14- در لایجه بودجه سال ۹۸ جرایم نقدی مربوط به قانون مبارزه با مواد مخدر ۵۰درصد افزایش پیدا کرده است.

15- دولت پیشنهاد کرده که سرمایه بانک مسکن در بودجه سال آینده پنج هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. در عین حال، بانک مسکن متعهد می‌شود که نسبت به اعطای تسهیلات برای عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده و همچنین احداث واحدهای مسکن اجتماعی و حمایتی اقدام کند. این نکته می‌تواند احتمال افزایش رقم وام مسکن در سال آینده‌ را تقویت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید