آقازاده‌ها زیر تیغ نقد فیلمسازان عمار

    کد خبر :451944

نشست خبری نهمین دوره جشنواره فیلم «عمار» ظهر امروز ۴ دی ماه با حضور نادر طالب زاده و وحید جلیلی در پژوهشگاه رویان برگزار شد.

در ابتدای این نشست عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان عنوان کرد: خوشحالیم که این پژوهشگاه برای شروع انجام یک کار فرهنگی انتخاب شد. جا دارد یادی از دکتر کاظمی آشتیانی کنیم که فرد موثری در توسعه علمی کشور بود. او رویش موثر انقلاب بود.

وی افزود: پژوهشگاه رویان بر اثر یک نیاز در جامعه شکل گرفت و در ادامه به بسیاری از نیازها پاسخ داد. اگر در این زمینه محققان ما قدم برنمی داشتند امروز بسیار وابسته تر از گذشته بودیم و خدا را شکر که در زمینه ناباروری قدمی برداشتیم و فرد موثر این زمینه کاظمی آشتیانی بود. دکتر کاظمی سال ۸۴ از میان ما رفت ولی ما همیشه احساس می کنیم او حضور دارد.

شاهوردی ضمن ارایه توضیحاتی درباره مجموعه رویان، عنوان کرد: امیدوارم بتوانیم تجربیات دکتر کاظمی را مکتوب کنیم تا برای جوانان باقی بماند.

سپس وحید جلیلی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار عنوان کرد: یکی از وظایف مهم جشنواره ما این است که خلأهای سینمای ایران را نشان دهد. ما آمده ایم که بپرسیم چرا هرچه پیشرفت های کشور ما بیشتر می شود بازنمایی تصویر کشور در سینما مفلوک تر می شود؟ آیا متخصصان و دانشمندان ایرانی حق ندارند این سوال را مطرح کنند که این همه پیشرفت که با زحمت به دست آورده اند چرا سهم آن در سینمای ایران اندک است؟ فکر می کنم وقت آن رسیده که به نوابغ کشور اجازه بدهیم که این سوال را با ما در میان بگذارند و ما این خلا را مورد توجه قرار بدهیم.

در ادامه نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره فیلم عمار مطرح کرد: خوشحالیم که در شرف برگزاری نهمین دوره این جشنواره هستیم که هر سال آثار قوی تری به آن می رسد و ما هر سال دغدغه های فیلمسازان جوان را که نقد جدی نسبت به مسایل دارند، در جشنواره می بینیم.

وی با اشاره به سینمای مستند بیان کرد: سینمای مستند یک کاربری اصلی دارد به طوری که در این دوره من چند مستند بسیار جدی در زمینه رانت‌خواری، آقازاده بازی و … دیده ام و به سهم خودم از گروه عمار تشکر می کنم که بازویی برای اصلاح جامعه است.

در ادامه رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره گزارشی از این دوره ارایه داد و عنوان کرد: بیشترین آثار رسیده به این دوره مربوط به سینمای مستند است. در این دوره از دانشجو تا نوابغ کشور حضور دارند حتی در میان آثار، فیلمی بود که از یک زن خانه دار رسیده بود. حدود ۱۰ درصد فیلم های امسال جشنواره درباره روستاها بود که روستای دشتک، غنی آباد بشرویه، کیاسر و … در میان آنها بود.

وی افزود: مراسم افتتاحیه یکشنبه ۹ دی در فرهنگسرای بهمن آغاز می شود و ما از ۱۰:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰ نمایش فیلم داریم. مجموع جوایز نقدی که در بخش فراخوان های مردمی تعیین شده ۶۱ میلیون و سیصد هزار تومان است. همینطور یک سری جوایز غیرنقدی هم داریم.

پس از صحبت های منفرد، اردستانی از فیلمسازان عمار اظهار کرد: یکی از ویژگی های جشنواره فیلم عمار اهمیت دادن به آماتورهاست. از سوی دیگر ما به عزیزانی که در بخش فیلم ما شرکت کرده اند، کمک می کنیم تا تولیدی در عرصه سینمای انقلاب داشته باشند و پیشرفت کنند.

در ادامه طالب‌زاده توضیح داد: ترکیبی از دانشجویان عمار و فیلمسازان گروه های دیگر کارگاه هایی را تشکیل و تکنیک های فیلمسازی را مرور می کنند. ما موظفیم همیشه به کلاس های آموزشی بازگردیم و مسایل را مرور کنیم از همین رو این کارگاه ها این شرایط را به وجود می آورد.

جلیلی درباره بخش تجلیل ها گفت: در افتتاحیه از شیخ زکزاکی که همچنان در بند جنایتکاران نیجریه ای است، تجلیل می کنیم. جشنواره «عمار» به دلیل اینکه او نماینده اسلام ناب در آفریقاست تصمیم به تجلیل از او گرفت، او از سال ها پیش برای سینما برنامه مشخصی داشت و یک شهرک سینمایی تاسیس کرد. او فیلمی تولید کرده که بیشتر بازیگرانش شهید شده اند و امیدواریم این اثر را در جشنواره به نمایش بگذاریم.

طالب‌زاده هم عنوان کرد: کشورهای اروپایی در برنامه های خبری و تلویزیون های خود به طور مکرر درباره آفریقا حرف می زنند و آثاری تولید می کنند در حالی که ما هیچ توجهی به این قاره نمی کنیم. شیخ زکزاکی از این جهت مهم است که حقیقت اسلام ناب را در آفریقا ثابت کرد و نشان داد که میلیون ها نفر در چند لحظه به اسلام می پیوندد. استعداد و قابلیت آفریقایی ها برای جذب اسلام زیاد است و زکزاکی این موضوع را ثابت کرد.

جلیلی هم عنوان کرد: در اختتامیه جشنواره امسال از سیروس مقدم کارگردان سریال «پایتخت» و شجاعت او در ساخت فصل پنجم این سریال تجلیل می کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید