حکایت این روز های برخی از شرکت های خودرویی

آب که سربالا رفت قورباغه‌ ابوعطا می‌خواند!

    کد خبر :451848

شرایط نابسامان بازار خودرو در این روزها، ایجاد رانت و سودهای هنگفت برای دلالان را در پی داشته و در این بین تنها مصرف کننده است که زیان دیده اصلی این ماجراست.عرضه کم و تقاضای بالا و حبابی که روزانه بر حجم آن افزوده می‌شود، جز سردرگمی مشتریان ثمری ندارد.
در میان خبرهایی که این روزها از بازار خودرو و قیمت‌ها می‌رسد و مسئولان دولتی که از حباب بزرگ قیمتی سخن می‌گویند، دامن زدن به گرانی بیشتر توسط برخی از تولید کننده‌گنندگان خودرو می‌تواند مصداق بارز گرفتن ماهی از آب گل آلود باشد.

آنچه از شرایط بازار و شرایط فروش خودرو مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد که شرکت مدیران خودرو طی ماه‌های گذشته چندین بار افزایش قیمت را روی محصولات خود اعمال کرده است و این بار با افزایش 63 میلیونی قیمت چری تیگو‌7، مشتریان خود را شوکه کرده است.

به نوشته سبقت آزاد،این شرکت طی 6 ماه گذشته شرایط عجیبی را بر روی محصولات خود اعمال کرده است. اما در آخرین اقدام، شرکت مدیران خودرو، قیمت خودروی تیگو 7 را به 337 میلیون تومان رساند.

لازم به ذکر است که 6 ماه پیش این خودرو در کارخانه با قیمت 177 میلیون تومان بفروش می‌رسید. ماجرا تنها به این محصول ختم نمی‌شود و تمامی محصولات این شرکت چنین افزایش قیمت عجیبی را طی چند ماهه اخیر و در چند مرحله تجربه کرده‌اند.

این در حالی است که پیش از بوجود آمدن این شرایط آشفته، محصولات این شرکت به صورت اقساطی و با باز پرداخت‌های بلند مدت و تحویل فوری عرضه می‌شد که در بازار آزاد نیز وضعیت خوبی را تجربه نمی‌کردند.


در شرایطی که ورود خودروهای خارجی به داخل کشور با مشکل مواجه است، برخی فعالان صنعت خودرو فرصت را مغتنم شمرده‌اند تا با عرضه کم و افزایش قیمت کارخانه بتوانند علاوه بر سود بیشتر، بازار خودروهای خود را نیز بهبود ببخشند و بیشترین منفعت را در شرایط فعلی ببرند.

ظاهرا مدیران خودرو نیز قصد دارد تا از قافله عقب نمانده و با افزایش قیمت چند باره محصولات خود، صدای اعتراض مشتریان خود را دربیاورد.

شاید دلیل این افزایش قیمت‌ها افزایش قیمت ارز عنوان شود، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که با معافیت پرداخت مابه‌التفاوت کالاهایی که از پیش ثبت سفارش شده بودند آیا وضعیت واردات قطعات CKD ارسالی از شرکت مبدا مشخص است؟ این قطعات چگونه و با چه ارزی از گمرک ترخیص شده‌اند؟

مورد عجیب تر اعتماد به نفس بسیار زیاد این خودرو سازی برای تعیین قیمت محصولاتش است که قیمت کف بازار خیلی از آنها،بسیار پایین تر از قیمت کارخانه است .

آیا با فرو کش کردن تب تند قیمت ارز و رکود بازار خودرو، اعمال چنین افزایش قیمت‌هایی توسط خودرو سازی که گذشته کاملا مشخصی در زمینه فروش و بازار نه چندان مطلوب محصولات دست دوم خود دارد، مصداق گرفتن ماهی از آب گل آلود نیست؟ آیا قرار است این ماهی‌ها تجربه تلخ گذشته را جبران کنند؟

در شرایط پرتلاطم بازار خودرو در ماههای اخیر ؛ انتظار اولیه مردم از نهاد های نظارتی این است که با جدیت بیشتری بر فرایند فروش و قیمت گذاری این شرکت ها نظارت داشته باشند .

 

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. فرشاد گفت:

    مشكل از مردمي است كه خودشان را به خواب زده اند

دیدگاهتان را بنویسید