شرکت‌‌های چینی کارمندانی را که از آیفون اپل استفاده می‌کنند، تهدید به اخراج کردند

    کد خبر :451742

تنش‌ها بین چین و آمریکا چند ماهی است که ادامه دارد و این‌بار به‌دنبال بازداشت مدیرمالی هوآوی، شرکت‌های چینی دست به اقدام تلافی‌جویانه‌ی جالبی زده‌اند.

پس از اینکه هواوی در هفته‌های اخیر، بیشتر از گذشته و به‌دلیل بازداشت مدیرمالی شرکت، در کانون توجه رسانه‌ها و کاربران قرار گرفت؛ برخی شرکت‌های چینی به حمایت از این غول فناوری چندملیتی دربرابر فشارهای مطرح سیاسی، برخاسته‌اند. این شرکت‌ها به کارمندان خود ابلاغ کرده‌اند که از هیچ‌یک از محصولات اپل استفاده نکنند؛ در غیر این‌صورت با کسر حقوق و پاداش مواجه خواهند شد. حتی اعلام کرده‌اند کارمندانی که به‌کلی همکاری نکنند، اخراج خواهند شد.

نشریه‌‌ی Asian Nikkei Review طی گزارشی به یارانه‌های تخصیص‌داده‌شده در خرید محصولات هواوی و تخفیف‌های ده تا صد درصدی (رایگان) اعمال‌شده برای کارکنان آن شرکت‌ها پرداخته است.

هرچند اعطای یک گوشی هواوی رایگان بیشتر شعار به نظر می‌رسد، اما واضح است که اگر موضوع تهدید به خاتمه‌ی خدمت یا گوشی رایگان در میان باشد، متقاعد کردن کارکنان بسیار سخت‌تر از شرایطی است که افراد با میل خودشان گوشی اپل را کنار گذاشته و محصولات اندرویدی هواوی را به دست بگیرند.

بسیاری از این شرکت‌های چینی به کارکنان خود گفته‌اند چنانچه به منظور حمایت از هواوی، گوشی‌های این شرکت را بخرند، از یارانه‌ی خوبی در خریدشان بهره‌مند خواهند شد. اکثراً این یارانه‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت گوشی را پوشش می‌دهد و در برخی موارد هم گوشی به‌کلی به رایگان اعطا می‌شود. بیش از ۲۰ شرکت چینی هم در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که میزان خرید سایر محصولات هواوی (نظیر سیستم مدیریت کسب‌وکار این شرکت) را نیز افزایش خواهند داد.

در این حرکت، برخی شرکت‌ها با شیوه‌های تند و تهدیدآمیز و برخی هم با راهکارهای ملایم و دوستانه‌تر برای متقاعد کردن کارکنان خود تلاش می‌کنند. به‌طورمثال شرکت Shanhai YouLouk Electronic به هریک از پرسنل خود دو گوشی هواوی رایگان می‌دهد و شرکت Shenzen Yidaheng Technology هم گوشی‌های هواوی و ZTE را با ۱۸ درصد تخفیف به کارکنانش می‌فروشد. شرکت دیگری هم با ارائه فاکتور خرید از جانب کارکنان، ۵۰۰ یوآن آن را پرداخت خواهد کرد.

شاید جالب‌ترین طرح حمایتی، مربوط‌به کارخانه‌ی تولید نوشیدنی استان اِنان چین باشد؛ این کارخانه به میزان ۳۰% مبلغ فاکتور خریدی که مشتریان یا کارکناش از هواوی داشته‌ باشند، به آن‌ها سبدی از محصولات شرکت را به‌صورت رایگان می‌دهد.

در شرایطی که پیشنهاد برخی شرکت‌ها دارای جاذبه بوده و سخاوتمندانه است، برخی دیگر همراه‌با دافعه و خشونت به این حرکت حمایتی پیوسته‌اند:یک تولیدکننده‌ی ماشین‌آلات در استان شنزن که مقر اصلی خود هواوی هم در آنجاست، تهدید کرده که دستگاه‌های اپل کارکنان خود را در صورت مشاهده امحا خواهد کرد و آن فرد نیز اخراج خواهد شد. یک شرکت دیگر فعال در حوزه فناوری در همین استان نیز اعلام کرده کارکنانی که تجهیزات اپل داشته باشند را تنبیه خواهد کرد. دست آخر هم اینکه شرکت Shenzen Yidaheng Technology اعلام کرده است کارمندانی که آیفون دارند را به مبلغ ارزش همان گوشی آیفون جریمه خواهد کرد. چند مجموعه‌ی دیگر هم تنها به عدم پرداخت پاداش کفایت کرده‌اند.

اینکه این پیشنهادها عملی شده‌اند یا نه، هنوز معلوم نیست؛ اما اپل دیگر آن وجهه‌ی قبلی خود را در چین ندارد. پیش از این، داشتن آیفون به‌عنوان یک کالای لوکس، جلوه ثروت و شیک بودن داشت، اما اکنون دراختیار داشتن آن بیشتر تقبیح به‌دنبال دارد تا تشویق.

اما اتفاق ناخوشایند برای اپل، لغو مشارکت خود با کوالکام است که دو هفته‌ی پیش اتفاق افتاد؛ و حتی منجر به ممنوعیت فروش آیفون در برخی نقاط چین شد. باوجود اینکه اپل در تلاش است تا با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، مشکلات ناشی از این عدم همکاری را مرتفع کند؛ اما کوالکام درحال جنگیدن برای توقف کلی فروش آیفون در چین است.

البته مشکلات اپل تمامی ندارد؛ چند روز پیش هم دادگاهی در آلمان فروش آیفون ۷ و آیفون ۸ را به‌طور کلی ممنوع اعلام کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید