واکنش رضا رسولی به برخی انتخاب‌های داوران جایزه قلم زرین

    کد خبر :45155

عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران به حضور یک کتاب در میان نامزدهای جایزه ادبی قلم زرین واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال معرفی نامزدهای پانزدهمین دوره جایزه قلم زرین، رضا رسولی از اعضا هیئت مدیره این انجمن با ارسال یادداشتی برای خبرگزاری مهر، به برخی انتخاب‌های هیات داوران این جایزه واکنش نشان داد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

زمانی که دبیر دهمین جشنواره قلم زرین بودم، وقتی دکتر محسن پرویز، سرگروه داوران بخش پژوهش جشنواره، اسامی نامزدهای این بخش را اعلام کرد، حضور کتاب ادبیات داستانی ایران نوشته محمدرضا سرشار، دراین فهرست، تعجبم را برانگیخت. از این رو به آقای سرداور متذکر شدم: باتوجه به این که استاد سرشار رییس انجمن قلم ایران است، برگزیده شدن این کتاب ممکن است ایجاد حساسیت و حرف وحدیث کند. پس با دقت وتوجه بیشتری نسبت به جمیع جهات، آن را ارزیابی نهایی کنید. او هم پذیرفت و این موضوع رسما در صورت جلسه هیات مدیره انجمن، ثبت شد.

اما متاسفانه در اعلام نهایی آثار برگزیده، به تذکر مشفقانه دبیر توجهی نشدو کتاب رییس انجمن قلم به عنوان برگزیده جشنواره ای که از طرف این تشکل صنفی وفرهنگی برگزار می شد، معرفی شد. چرا که طبق آیین نامه این جشنواره، دبیر، اختیار دخالت در نظرات هیات دوران را ندارد.

البته پس از برگزاری آن دوره از جشنواره، به عنوان یک نویسنده، نقدی بر این کتاب نوشتم که در مقدمه آن، به این موضوع نیز اشاره کردم. این نقد در برخی رسانه های مکتوب ومجازی، ازجمله ماهنامه اقلیم نقد منتشر شد. استاد سرشار هم این نقد را در سایت خود منتشر کرد و نقدی بر آن، نوشت.

دیروز دبیر پانزدهمین جشنواره قلم زرین، اسامی نامزد های این جشنواره را اعلام کرد و در عین ناباوری، بازهم یکی دیگر از کتابهای رییس انجمن قلم یعنی کتاب تحلیلی داستانی از سوره یوسف در بین نامزدهای بخش پژوهش دیده می شود.

این که حضور آثار رییس انجمن قلم ایران، در هیچ کدام از برنامه های رقابتی انجمن از جمله جشنواره قلم زرین، منع قانونی ندارد، درست است.

اما نکته‌ای فراتر از آیین نامه و مقرارت موضوعه وجود دارد و آن هم، حالت نامناسبی است که در صورت برگزیده شدن این کتاب، در افکار عمومی وعلاقه مندان به کتاب وادبیات وانجمن قلم، پدیدار می شود که: خود گویی و خود خندی، عجب مرد هنرمندی…

گرچه استاد محمدرضا سرشار به اعتبار چند دهه سابقه فعالیت ادبی و آثار متنوع ومتکثر خود، منطقا نباید نیازی به کسب این افتخار و دریافت جایزه اش داشته باشد، اما امید است دبیر محترم جشنواره و داواران بخش پژوهش ادبی آن، از سر دور اندیشی، از معرفی این کتاب به عنوان اثر برگزیده، پر هیز کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید