میراث ایران در آمریکا به حراج گذاشته می‌شود؟

    کد خبر :45151

دیوان عالی آمریکا روز سه‌شنبه با بررسی پرونده پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی انفجار ۱۹۹۷ بیت المقدس از محل فروش آثار باستانی ایران موافقت کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از یورونیوز، قرار است این دادگاه در جلسه سالانه خود که ماه اکتبر برگزار می‌شود تصمیم نهایی خود را درباره اینکه آیا بازماندگان قربانیان این حادثه می‌توانند از محل فروش اموال و آثار باستانی ایرانی ۷۱ میلیون و پانصد هزار دلار غرامت دریافت کنند یا خیر اعلام کند.

از جمله این آثار و اشیا می‌توان به کوزه، زیور آلات و دو لوح خشتی ایران متعلق به دوره هخامنشی و عیلامیان اشاره کرد که در حال حاضر در اختیار دو موزه در ایالت شیکاگوی آمریکا قرار دارند.

سال گذشته دادگاه تجدید نظر شیکاگو به نفع دولت ایران رای داد و از فروش آثار باستانی جلوگیری کرد اما اکنون شاکیان پرونده خواستار تجدیدنظر شده‌اند.

انستیتو شرق شناسی دانشگاه و موزه تاریخ طبیعی شیکاگو، دو موزه‌ای هستند که این آثار را در اختیار دارند مدعی مالکیت آن هستند. در مقابل ایران خواستار بازگرداندن این آثار به داخل کشور است. بازماندگان قربانیان انفجار ۱۹۹۷ نیز با این استدلال که آثار متعلق به ایران است خواهان حراج آنها برای دریافت غرامت هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید