سیاوشی تشریح کرد

قراری که در طرح کودک همسری محقق نشد

    کد خبر :451404

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه طرح “کودک همسری” توسط نمایندگان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی رد شده است گفت: قرار بر این بود برای دختران این اجازه را فراهم کنیم تا دختران بتوانند از زندگی کودکانه خود استفاده کنند اما متاسفانه این مسئله فراهم نشد.

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حدود دو سال است که طرح “کودک همسری” را پیگیری می‌کنیم خاطرنشان کرد: این طرح مطالبه‌ جامعه بود که ما پیگیر این مطالبه شدیم و تصور کردیم طرح کودک همسری نیاز و ضرورتی است که باید آن را به صورت اصلاح قانون پیش ببریم، در این مدت از کارشناسان و متخصصان مختلفی در فراکسیون زنان دعوت کرده‌ایم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: علی‌رغم قید یک فوریتی که در صحن علنی مجلس برای بررسی طرح کودک همسری به تصویب رسید اما در بخش کارشناسی و قضایی که طی سه جلسه‌ بررسی شد، در روز پایانی نمایندگان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی به طرح کودک همسری رای منفی دادند. گزارش رد طرح طبق آیین‌نامه به صحن علنی خواهد آمد و باید دید که در صحن علنی مجلس چه اقدامی می‌توان انجام داد.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی سن قانونی ازدواج ۱۳ سالگی است و ازدواج زیر ۱۳ سال با مجوز ولی قهری و دادگاه صالحه صورت می‌گیرد، اظهار کرد: آمار افرادی که در کودکی ازدواج می‌کنند، قابل توجه است چراکه در هر صورت انسانی که مجبور است چندین سال علی رغم میل باطنی با شخص دیگری ازدواج کند، به نوعی کشتن اوست.

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ایرادت فقهی و شرعی به طرح کودک همسری وارد می‌شد و متاسفانه مخالفت‌ها با طرح مذکور بیشتر از سوی «جامعه زنان» بود، این درحالی است که ما با «شورای فرهنگی و اجتماعی زنان» صحبت کردیم و قرار بر این بود ـ با ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و افزایش سن ازدواج آنها از ۱۳ به ۱۶ سال ـ برای دختران این اجازه را فراهم کنیم تا دختران بتوانند از زندگی کودکانه خود استفاده کنند اما متاسفانه این مسئله فراهم نشد.

سیاوشی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه جدیدی در حوزه زنان و خانواده در دست دارید توضیح داد: منتظر لایحه تامین امنیت زنان هستیم اما به دلیل اینکه هنوز این لایحه نیامده طرحی برای تشدید مجازات اسیدپاشی در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید