نمی دانستیم کرمان منظومه خوانی دارد

    کد خبر :45126

اولین روز از برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در حالی میزبان مخاطبان و شهروندان کرمانی بود که اجراهای عمومی آثار با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد صدری دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در ابتدای اجرای اولین برنامه های این دوره از جشنواره که سه شنبه بعدازظهر ششم تیر ماه در تالار اجتماعات اتاق بازرگانی کرمان برگزارشد، توضیح داد: برنامه ای که برای این دوره از جشنواره اختصاص دادیم به موضوع منظومه خوانی اختصاص دارد که من فکر می کردم در کرمان هیچ منظومه خوانی وجود ندارد اما بسیار خوشحالم که با تلاش خستگی ناپذیر فواد توحیدی یکی از پژوهشگران برجسته موسیقی نواحی کشورمان به این تحقیقات رسیده شد که در کرمان هم منظومه خوانی وجود دارد و اتفاقا از گونه های بسیار متعددی برخوردار است که می تواند برای علاقه مندان موسیقی اقوام جالب توجه باشد.

وی ضمن معرفی برنامه های روز اول جشنواره در بخش «راویان اصالت»، «پیشکسوتان» و اجراهای عمومی که با استقبال خوب مخاطبان و شهروندان کرمانی مواجه شد از فواد توحیدی مشاور جشنواره و عضو هیات داوران بخش «راویان اصالت» قدردانی کرد.

معرفی قطب منظومه خوانی در کرمان

فواد توحیدی پژوهشگر صاحب نام موسیقی اقوام کرمان و عضو هیات داوران جشنواره در روز اول هم ضمن ارائه توضیحاتی در حوزه منظومه خوانی منطقه کرمان گفت: طبق تحقیقاتی که به عمل آمده سنایی و نظامی بنیانگذاران منظومه خوانی و منظومه سرایی در ایران هستند. منظومه به مثنوی هایی می گویند که یا در قالب داستان های تمثیلی یا داستان ها بلند از قبیل لیلی و مجنون و منطق الطیر نگاشته شده است. منظومه ها در سه موضوع عاشقانه، عارفانه و حماسی به مخاطب ارائه می شود که بر طبق مستندات موجود بعد از نظامی موفق ترین منظومه خوان خواجوی کرمانی است و ما امروز بسیار خوشحالیم که در دیارش شاهد برگزاری منظومه خوانی هنرمندان کرمانی در قالب جشنواره موسیقی نواحی کرمان هستیم.

وی اظهار کرد: البته بعداز خواجوی کرمانی، امیر خسرو دهلوی نیز یکی از قطب های منظومه خوانی کرمان است که با حضور اقوام مختلف در گستره پهناور استان کرمان از تنوع بسیار خوب و جالب توجهی برخوردار است و می تواند در آینده مورد توجه بیشتری از سوی پژوهشگران و مخاطبان قرار گیرد. به هر حال ما در استان کرمان به تنهایی ۳۵ تنوع سازی داریم به همین جهت نمی توانیم موسیقی یک دستی را به عنوان نماد در موسیقی کرمان معرفی کنیم اما بسیار خوب است که با جرای مستمر چنین کارهایی در جستجوی نغمات آیینی و ارزشمند موسیقی اقوام ایران باشیم.

حاشیه نگاری روز اول

در حالیکه بسیاری از شهروندان کرمانی استقبال خوبی از اجراهای عمومی آثار در پارک مادر شهر کرمان انجام دادند اما تالار اجتماعات اتاق بازرگانی به دلیل تعطیلی عید سعید فطر از جمعیت کمتری در بخش راویان اصالت و پیشکسوتان برخوردار بود. این در حالی است که در اغلب معابر عمومی شهر کرمان تبلیغات محیطی گسترده ای انجام گرفته است.

از جمله مشکلاتی که در روز اول جشنواره به وضوح مشهود بود فقدان کیفیت صدابرداری و ساندچک میکروفن نوازندگان و خوانندگان در تالار اجتماعات بود که بر نحوه اجرای گروه ها و هنرمندان تاثیر منفی گذاشته بود.   این در حالی است که عدم طراحی مناسب لباس برای برخی از گروه ها و هنرمندان شرکت کننده که با لباس شهری به اجرای برنامه می پرداختند کمی از حال و هوای هنری برنامه ها کاسته بود.

احمد صدری، فواد توحیدی و صادق چراغی نظر داوران روز اول بخش راویان اصالت دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بودند که به قضاوت آثر شرکت کننده پرداختند. البته پیش از این قرار بود کیوان پهلوان در جمع هیات داوران نیز حضور داشته باشد که بنا به گفته دبیر جشنواره به دلیل برخی از مشکلات شخصی موفق به حضور در این رویداد نشد.

یکی از نکات جالب توجه بخش اجراهای عمومی پخش آهنگ های پاپ در محل مجاور اجرای برنامه ها در پارک مادر شهر کرمان بود که در ابتدای برنامه به شدت روی اجرا و تمرکز گروه ها تاثیر گذاشته بود که این اقدام با تذکر مدیران اجرایی جشنواره روبه رو شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید