واشنگتن پست: بیدار شوید ارتش آمریکا شکست‌ناپذیر نیست

    کد خبر :451108

روزنامه آمریکایی ضمن تشریح مشکلات پیچیده این کشور، هشدار داده «آمریکا به نقطه بحران تمام عیار امنیت ملی رسیده و ارتش آن بسیار آسیب‌پذیر شده است.»

در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی منتشر شده که همه بر یک نکته تاکید دارند: «دوران افول آمریکا فرا رسیده» تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای عقب‌نشینی از سوریه و افغانستان نیز از سوی اندیشکده‌های آمریکایی دلیلی دیگر بر این مسئله بود. حتی برخی کارشناسان غربی تاکید دارند جهان آمریکایی به سرعت در حال به پایان رسیدن است. حالا روزنامه «واشنگتن پست» هم طی گزارشی مبسوط، به ضعف‌های ارتش آمریکا پرداخته است.

به گزارش  بازتاب، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تحت عنوان «از خواب غفلت بیدار شوید! ارتش آمریکا شکست‌ناپذیر نیست» نوشت: «آشکارترین داستان این روزها در واشنگتن از دست رفتن قدرت نظامی آمریکاست، درسی که به‌ویژه در سایه تحولات اخیر از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود، از جمله استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع، تصمیم عجولانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه، همچنین اعلام اخیر این مطلب از سوی مقامات کره شمالی که پیونگ‌یانگ تسلیحات هسته‌ای خود را حفظ خواهد کرد، و حمله سایبری گسترده که به هکرهای چینی نسبت داده می‌شود.»

ایران، چین و روسیه قدرتمند هستند

در ادامه این مطلب آمده است: «‌آمریکایی‌ها پس از جنگ سرد تصور می‌کردند هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند با قدرت نظامی آمریکا و نقش رهبری آن در عرصه فناوری به مقابله برخیزد. ولی واقعیت کنونی در بحث نظامی این است که برنامه‌های دفاعی مدرن و پیشرفته امروزی در روسیه و چین و نیز پیشرفت‌های اخیر در ایران و کره شمالی، قابلیت‌ها و توانمندی‌های آمریکا را در معرض تهدید قرار داده است.»

واشنگتن پست در ادامه تاکید کرد: «ارتش در دفاع از اهداف بین‌المللی آمریکا دو نقش مهم و حیاتی ایفا می‌کند. اول مقابله با تهاجمی است که منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد؛ زیرا دشمنان بالقوه بر این باورند که شانس آنها برای غلبه بر قدرت آمریکا تقریبا هیچ است؛ و دوم مبارزه و کسب پیروزی در دفاع از همین منافع است. ولی ارتش آمریکا در هر دوی این موارد در مسیر افول قرار دارد.»

«ماکس بوت»، تحلیلگر واشنگتن پست در ادامه تحلیل خود آورده: «برتری هوایی که آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم از آن برخوردار بود، دیگر تضمین شده نیست و بدون کنترل آسمان‌ها، کشتی‌ها و نظامیان آمریکایی به شدت آسیب‌پذیر خواهند بود… افول قدرت نظامی آمریکا دست‌کم سه دلیل دارد که ما تنها بر یک دلیل آن می‌توانیم تاثیرگذار باشیم. نخست تصمیم دیگر کشورها برای تقویت قوای نظامی خودشان است که ما نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم؛ و دوم ماهیت رو به تغییر جنگ‌افزارها و ظهور جنگ‌افزارهای سایبری و دیگر فناوری‌های نوین است، مانند ماهواره‌های مخابراتی و دیگر فناوری‌های مشابه.

ولی دلیل سومی نیز وجود دارد که می‌توانیم بر آن تاثیر بگذاریم: کاهش غیرعاقلانه هزینه‌های دفاعی. طبق این گزارش، از سال مالی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، بودجه دفاعی آمریکا با ۲۶ درصد کاهش از ۷۹۴ میلیارد دلار به ۵۸۶ میلیارد دلار رسیده است. با مستثنی کردن هزینه‌های عراق و افغانستان، این کاهش در طول همان سال‌ها ۱۲ درصد می‌شود و بودجه دفاعی آمریکا از ۶۱۲ میلیارد دلار به ۵۴۱ میلیارد دلار می‌رسد. از آن دوره‌ای که بخش اعظم بودجه فدرال به پنتاگون اختصاص می‌یافت، سال‌ها گذشته است. در سال ۱۹۶۰ سهم بودجه دفاعی آمریکا، ۵۲ درصد بودجه فدرال و ۹ درصد کل فعالیت اقتصادی (تولید ناخالص داخلی) بود. در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۱۵ درصد بودجه فدرال و ۳ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت.

واشنگتن‌پست در ادامه نوشته: در واقع بودجه نظامی در مقایسه با بودجه رفاهی آمریکا اعم از تامین اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و غیره، کاهش یافته و این اقلام حدود ۷۰ درصد کل بودجه را به خود اختصاص می‌دهند. سیاستمداران تاکید دارند ارتش آمریکا همچنان قدرتمندترین ارتش جهان است ولی آنها فراموش کرده‌اند که برتری نظامی آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها به‌شدت کاهش یافته است.

این روزنامه آمریکایی در پایان نتیجه گرفته که دشمنان بالقوه آمریکا به‌سرعت در حال تجهیز خودشان هستند. کمیسیون بازنگری روابط اقتصادی و امنیتی چین و آمریکا در کنگره اخیرا اعلام کرد چین یک جنگنده جدید رادارگریز تولید کرده است و به سرعت در حال تقویت زرادخانه موشک‌های کروز و بالستیک خود است که قادر است پایگاه‌ها و کشتی‌ها و ناوهای هواپیمابر آمریکایی را هدف قرار دهد. روسیه نیز هفته گذشته از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک مافوق صوت قابل نصب بر روی عرشه کشتی خبر داد که سرعتی هشت برابر سرعت صوت دارد. گفته می‌شود آمریکا هیچ قدرت دفاعی در برابر این موشک‌ها ندارد. این هشدار به معنای جنگ‌طلبی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید