با افزایش دوبرابری قیمت گوشت سفید، خواسته وزیر محقق شد!

    کد خبر :451061

در شرایطی که در هفته‌های اخیر نرخ ارز در سراشیبی قرار گرفته و به نسبت ماه‌های گذشته روند کاهشی دارد، افزایش نجومی برخی کالا‌های ضروری خانوار سفره بسیاری از خانواده‌های ایرانی را کوچک‌تر می‌کند؛ اقلامی، چون گوشت سفید که مدتی است قیمت آن به شکل غیر قابل باوری در حال افزایش است و از قرار معلوم این موضوع دقیقاً مبتنی بر خواسته و برنامه‌های مسئولان ارشد جهاد کشاورزی است.

به گزارش تابناک، مدتی است که قیمت بسیاری از کالا‌های ضروری خانوار از جمله گوشت سفید به شدت در حال افزایش است و مبلغ نهایی فروش این محصولات در فروشگاه‌ها به قدری بالا رفته که بسیاری از خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های نیازمند دیگر امکان خرید و مصرف نیاز‌های ضروری خود را ندارند. هر چند اکنون و در رابطه با چرایی افزایش قیمت گوشت سفید موضوع کمبود تولید مورد تأکید مسئولان است، بررسی‌ها نشان می‌دهد در این رابطه وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی برای افزایش قیمت داشته که اکنون زمان تحقق آن رسیده است.

در حالی که نرخ مصوب فروش گوشت مرغ از سوی مسئولان مربوطه در حال حاضر ۸ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است، در بازار قیمت گذاری بر روی این کالای ضروری خانوار به شکل چشمگیری افزایش یافته و قیمت فروش گوشت مرغ در کشتارگاه نیز از قیمت مصوب دولتی بیشتر است.

بر اساس آنچه که اکنون در مورد وضعیت قیمت گذاری گوشت مرغ در بازار وجود دارد، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در عمده فروشی درب کشتارگاه، ۱۳۱۰۰ تومان، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۳۳۰۰ تومان، خرده فروشی ۱۴۳۰۰ تومان، خرده فروشی مرغ شمال ۱۳۶۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن، ۱۲۶۰۰ تومان است.

فروش گوشت سفید با قیمت‌هایی که به آن اشاره شد در بازار و فروشگاه‌های خرد در حالی در جریان است که در کمتر از ۵ ماه پیش شهروندان ایرانی می‌توانستند با قیمت نهایی معادل ۸۲۰۰ تومان این کالا را خریداری کنند.

مقایسه نرخ کنونی (دی ماه) گوشت مرغ در بازار با قیمتی که حداقل در ۵ ماه پیش (تیرماه) به دست مصرف کننده می‌رسید، بیانگر این است که در بازه زمانی کوتاهی که گذشت، این محصول حداقل با ۴۰ درصد افزایش قیمت رو به رو بوده و در برخی موارد تا دو برابر افزایش داشته است.

اکنون و در حالی که افزایش قیمت نهایی گوشت سفید امکان خرید و مصرف این محصول پروتئینی را از بسیاری از شهروندان به ویژه قشر ضعیف جامعه گرفته است، مسئولان مربوطه مواردی را به عنوان دلیل این اتفاق بیان می‌کنند که با برنامه و سخنان گذشته گذشته مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی همخوانی ندارد.

در رابطه با چرایی افزایش قیمت گوشت سفید، «محمد یوسفی» رئیس انجمن پروش دهندگان مرغ گوشتی روز گذشته به رسانه‌ها گفت: با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید قیمت منطقی مرغ زنده هشت هزار تومان و گوشت مرغ برای مصرف کنندگان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین عرضه این محصول با قیمت‌هایی بیش از آن اجحاف به حقوق مصرف کنندگان به شمار می‌رود.

یوسفی همچنین با غیر عادی دانستن افزایش شتابان قیمت گوشت مرغ افزود: اکنون با مشکل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح طیور پرورشی گوشتی مواجه نیستیم و تنها این مسئله را در مرغ تخم گذار، بوقلمون و مرغ‌های بومی داریم که می‌تواند خسارت زا باشد.

وی همچنین ضمن اشاره به عدم ورود جدی مسئولان دولتی برای مقابله با این افزایش قیمت، اظهار داشت: به تازگی زمزمه واردات گوشت مرغ در وزارت صنعت و معدن و تجارت به گوش می‌رسد که می‌تواند در صورت برنامه ریزی به طور مقطعی بازار را متعادل کند، اما به طور حتم واردات بی رویه آن ضربه‌ای به تولید داخلی خواهد بود.

این گفته‌ها که از سویی افزایش قیمت گوشت سفید را تا حدودی غیر عادی نشان می‌دهد و از سویی ناظر بر عملکرد ضعیف و دیرهنگام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در واردات گوشت و تنظیم بازار است. این در حالی است که تیرماه سال جاری محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی قیمت آن موقع گوشت سفید را کم توصیف کرد و رسماً از برنامه این وزارتخانه برای افزایش قیمت گوشت سفید پرده برداشت.

حجتی در آن مقطع ضمن اشاره به این موضوع که قیمت گوشت سفید در ایران به مراتب از قیمت این محصول در کشور‌های همسایه کم‌تر است، گفت: همه باید کمک کنیم که نرخ مرغ بر اساس قیمت تمام شده، افزایش یابد. چرا که مرغ در ایران ارزان‌ترین قیمت مرغ در سطح جهان است.

حجتی در این سخنرانی با تأکید بر لزوم حمایت از تولید کنندگان مرغ گوشتی افزود: در سال ۹۲ قیمت ذرت ۱۲۵۰ بود و در حال حاضر نیز همین قیمت پا برجا است. جوجه ریزی بیش از اندازه‌ای که انجام شد باعث برخی مشکلات در بین مرغداران شده است؛ باید همه کمک کنند تا مشکلات این تولیدکنندگان برطرف شود.

دقت در گفته‌های آن روز وزیر جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که این مقام ارشد دولتی از افزایش تولید مرغ گوشتی ناراضی بود و جوجه ریزی بیش از اندازه را عاملی برای افزایش مشکل تولید کنندگان گوشت مرغ می‌دانست. نکاتی که پیرو آن، از همه همکاران خود خواست تا کمک کنند قیمت این محصول افزایش یابد؛ درخواستی که ظاهرا نه تنها در این وزارت خانه، که در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مورد توجه قرار گرفت چراکه عدم ورود جدی آنها به مسئله واردات و تنظیم بازار را موجب شد!

اکنون و صرف نظر از موشکافی دقیق این مساله که علت اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ، خواست و اراده شخص وزیر جهاد کشاورزی بوده و یا تقاضای روز افزون شهروندان عامل این بحران شده است، مساله مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که خواسته حجتی در این رابطه در کمترین زمان ممکن محقق شده است؛ وضعیتی که می‌دانیم برای بخش زیادی از شهروندان جامعه رضایت بخش نیست. برای بسیاری از شهروندان که قدرت خرید گوشت قرمز را از دست داده بودند و حالا دیگر قدرت خرید گوشت سفید را نیز ندارند.

این در حالی است که با توجه به شرایط امروز بازار و تاکید مسئولان بر ضرورت واردات مرغ از دیگر کشورها، حتی به نظر نمی‌رسد که مبنای خواسته حجتی نیز محقق شده باشد و تولیدکنندگان داخلی از رهاورد افزایش قیمت گوشت سفید، خرسند باشند. گزاره ای که به آن، افزایش نارضایتی از عملکرد دولت در این خصوص را هم می‌توان افزود تا بشود نتیجه گرفت که شاید خواسته چندماه پیش وزیر کشاورزی محقق شده باشد، اما همه در این ماجرا بازنده اند؛ علی الخصوص شخص وزیر!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید