چرا همه چیز محرمانه است؛ توتال آمد و رفت اما قرارداد آن شفاف‌سازی نشد

    کد خبر :450751

بیگی با اعتراض نسبت به محرمانه بودن قرارداد توتال، از دولت خواست بنا به ماده ۹ قانون برنامه ششم توسعه در قرارداد با این شرکتی که به دلیل مفاسد مالی در اروپا جریمه شده است، شفاف عمل کند. نکته دیگر در خصوص موارد مطرح شوده توسط عضو کمیسیون امور داخلی مجلس اینکه دولت میزان ۱۶هزارمیلیارد تومان و یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون دلار درآمد حاصل از فروش نفت، گاز و خوراک پتروشیمی‌ها را به حساب صندوق توسعه ملی واریز نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، احمد علیرضا بیگی در جلسه علنی یکشنبه، 2 دی ماه مجلس شورای اسلامی در نطق خود با اشاره به قرارگیری در آستانه فصل بررسی لایحه بودجه، گفت: بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 95 دیوان محاسبات، دولت مبلغ 16 هزار میلیارد تومان به همراه یک میلیارد و 777 میلیون دلار را از محل فروش نفت، گاز و خوراک پتروشیمی ها به حساب صندوق توسعه ملی واریز نکرده از این رو دولت باید تکلیف این عدم واریز را در لایحه بودجه مشخص کند و کمیسیون تلفیق آن را بررسی کند.

چرا همه چیز محرمانه است؛توتال آمد و رفت اما قرارداد آن شفاف نبود

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با اشاره به ماده 9 قانون برنامه ششم توسعه که دولت را مکلف به شفافیت و رعایت قانون برگزاری مناقصات و انجام معاملات از طریق سامانه الکترونیکی کرده است، گفت: دولت باید اقدامات خود را در این خصوص شفاف کند و بگوید چرا همه چیز محرمانه است؛ توتال آمد و رفت اما قرارداد آن شفاف نبود و این شرکت اخیرا به واسطه پرداخت رشوه 60 میلیون دلاری برای برنده شدن در قراردادی در پروژه توسعه میادین گازی پارس جنوبی، 500 هزار یورو محکوم شده و پیش از این نیز در ستاد ضد فساد آمریکا به پرداخت 398 هزار دلار محکوم شد.

علیرضا بیگی اضافه کرد: امروز این سوال مطرح است که این چه وضعی است که رشوه دهنده در اروپا و آمریکا محکوم می شود و یک شرکت در پرونده کرسنت در نروژ محکوم می شود اما در داخل کشور خبری از مجازات و محاکمه رشوه گیرندگان نیست و معرفی نمی شوند.

وی ادامه داد: مردم اختیار چاه های نفت، جنگل ها، معادن و دریاها را به دولت داده اند تا از رهگذر کوشش و مجاهدت دولت رونقی در زندگی خود مشاهده کنند و به آینده امید داشته باشند اما امروز علامت های سوال جدی در حوزه کارآمدی دولت نزد افکار عمومی به وجود آمده است.

خجالت آور نیست جلوی چشم دولت 10 ها میلیون لیتر سوخت از طریق لوله های متعدد زیر دریا قاچاق می شود؟

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس در ادامه اظهار داشت: خجالت آور نیست جلوی چشم دولت 10 ها میلیون لیتر سوخت از طریق لوله های متعدد زیر دریا قاچاق می شود؟ آقای زنگنه چرا کارت سوخت را به هم زدید آیا این کار عملا همدستی با قاچاقچیان تلقی نمی شود؟ چه اقدامی برای جلوگیری از تاراج ثروت ملت ایران صورت گرفته است؟

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس باید دولت را به ریل صحیح خدمتگذاری به مردم بازگرداند، عنوان کرد: امروز مجلس در برابر یک سوال جدی قرار دارد که آیا مجلس می خواهد سرمایه اجتماعی خود را حفظ کند یا خیر اما برخی موارد این سرمایه را مورد سوال قرار داده و برداشت عمومی این است که مجلس موافق شفافیت نیست چرا که آمریکا و اروپا حق دارند از گزارش منابع مالی ما مطلع شوند اما مردم نمی توانند از آرای وکلای خود آگاه باشند و مجلس با شفافیت آرا مخالفت کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید