پرونده کتیبه‌های باستانی ایران به دیوان عالی آمریکا رفت

    کد خبر :45043

دیوان عالی آمریکا موافقت کرده که در دعوای حقوقی طولانی بر سر ادعای قربانیان اعمال تروریستی برای تصاحب کتیبه های باستانی ایرانی که در موزه ای در شیکاگو نگه داری می کنند ورود کند.

به گزارش  بازتاب به نقل از ان بی سی نیوز، دیوان عالی آمریکا موافقت کرده که در دعوای حقوقی طولانی بر سر ادعای قربانیان اعمال تروریستی برای تصاحب کتیبه های باستانی ایرانی که در موزه ای در شیکاگو نگه داری می کنند ورود کند.

9 شهروند آمریکایی بعد از انفجاری انتحاری در سرزمین های اشغالی در سال 1997، علیه ایران طرح شکایت کردند. جنبش مقاومت اسلامی، حماس، مسئولیت این حمله را که منجر به کشته شدن 5 اسرائیلی و زخمی شدن شماری دیگر از جمله چند گردشگر آمریکایی شد بر عهده گرفت. اکنون قربانیان این حادثه ادعا می کنند ایران حامی حماس در انجام این حمله بوده است.

هرچند کشورهای خارجی به طور کلی از هرگونه تعقیب قضایی در سیستم حقوقی آمریکا معاف هستند، اما قانون این کشور استثنائاتی برای موارد مرتبط با انچه تروریزم می خواند در نظر گرفته است. یک قاضی فدرال پیش از این حکم غرامتی 71.5 میلیون دلاری برای این شاکیان آمریکایی صادر کرده بود. اما به دلیل اینکه ایران دارایی های بلوکه شده چندانی در آمریکا ندارد که بتوان از محل مصادره آنها این غرمات پرداخت شود، وکلای شاکیان باید اموال دیگری برای تامین خسارت می یافتند.

پرونده مطروحه نزد دیوان عالی امریکا به کتیبه های چند هزار ساله ایرانی پرسپولیس مربوط می شود که بر اساس یک توافق بلندمدت از سوی ایران برای مطالعه به انستیتوی شرقی دانشگاه شیکاگو امانت داده شده است. این کتیبه ها در بر دارنده قدیمی ترین نوشته های انسانی هستند که معاملات انجام شده در 2500 سال قبل را در خود ثبت کرده اند.

در سال 2016، یک دادگاه فرجام خواهی فدرال حکم داد که نمی توان کتیبه ها را برای پرداخت غرامت به شاکیان ایران مصادره کرد، ایران از آنها برای اهداف تجاری استفاده نکرده است.

دولت فدرال آمریکا نیز در کل در طی سال های بررسی این پرونده طرف ایران را گرفته بود. جفری وال، وکیل مدافع دولت ترامپ گفته: «هرچند آمریکا با شاکیان پرونده و دیگر قربانیان تروریزم ابراز همدردی می کند، اما مصادره یکی از اموال یک دولت خارجی می تواند تبعاتی برای روابط خارجی آمریکا داشته باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید