تداوم ریزش سنگین بورس‌های جهانی

    کد خبر :450396

بیشتر بورس‌های جهانی متاثر از افزایش مجدد نرخ بهره در آمریکا با زیان معاملات هفتگی خود را شروع کردند.

شاخص ” ام اس سی ای” که میانگین شاخص بورس های مهم منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز ژاپن را نشان می‌دهد با ۰.۵ درصد ریزش در پایین ترین سطح هفت هفته اخیر خود قرار گرفت. در شرایطی که بیشتر بورس‌ها در ژاپن به استقبال زودهنگام از تعطیلات کریسمس رفته اند، شاخص ” نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو بیش از ۱ درصد کاهش را تجربه کرد.

شاخص بورس شانگهای چین تنها شاخص عمده امروز بود که با سبزپوشی به کار خود خاتمه داد و با ۰.۲ درصد افزایش بسته شد. در تایوان شاخص ” تاپیکس” با ریزش کم سابقه ۱.۹۱ درصدی بسته شد تا زیان این ماه آن از ۸.۶۴ درصد بگذرد.

افزایش نرخ بهره برای چهارمین بار در سال جاری میلادی توسط بانک مرکزی آمریکا و تعطیلی موقت دولت این کشور باعث شده است سقوط بورس‌های جهانی وارد فاز جدیدی شود. در وال استریت، شاخص ” نزدک کامپوزیت” در مقایسه با ماه اوت که موفق‌ترین ماه بورسی امسال بود ۲۲ درصد ریزش داشته است و شاخص ” اس اند پی ۵۰۰” در پایین ترین سطح خود از زمان رکود بزرگ مالی سال ۲۰۰۸ قرار دارد.

سیمون مک آدام کارشناس اقتصادی موسسه ” کپیتال اکونومیکس” گفت: بسیاری از شاخصه های مالی و اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته قرمزپوش شده اند. این اوضاع با پیش بینی‌های قبلی ما مطابق است که اقتصاد جهانی وارد دوره آهسته‌تری از رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۹ خواهد شد.

در بازار کالا، طلا به بالاترین سطح شش ماه اخیر خود رسید به گونه‌ای که بهای هر اونس طلا از ۱۲۶۱ دلار نیز گذشت. بهای نفت با ۱۱ درصد کاهش در مقایسه با هفته گذشته در پایین‌ترین سطح خود از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ قرار گرفت به گونه‌ای که هر بشکه نفت خام آمریکا به ۴۵.۵۹ دلار و نفت برنت به ۵۳.۷۰ دلار در هر بشکه رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید