واکنش یوسفیان ملا به تغییر روش محاسبه سود سپرده های کوتاه مدت

    کد خبر :450375

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس می گوید که با تصمیم شورای پول و اعتبار برای تغییر رویه سپرده گذاری کوتاه مدت در واقع مردم را از سپرده گذاری دور می کنند و این به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

به گزارش افکارنیوز، عزت الله یوسفیان ملا با اشاره به تصمیم جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر اینکه بانک‌ها دیگر اجازه پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت را نخواهند داشت، گفت: مسئولان پیش ازآنکه تصمیمی برای کاهش سود سپرده های بانکی بگیرند باید بازار دیگری در راستای درآمدزایی مناسب برای سپرده گذاران در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: تصمیم گیری بدون توجه به این نکته به ضرر اندوخته های کشور تمام می شود، در گذشته با کاهش سود سپرده های بلند مدت شاهد اتفاقات ناگوار در اقتصاد کشور بوده ایم.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: به اندازه همین تصمیمی که برای سپرده های کوتاه مدت گرفته شد، نقدینگی از بانک ها خارج می شود و به سمت و سوی سودآوری برای دارندگان نقدینگی می شود، در حال حاضر خرید و فروش ارز و سکه بازار سود آورد است.

وی با اشاره به شرایط بازار ارز و سکه بیان داشت: با توجه به شرایط بازار ارز و سکه این احتمال وجود دارد که باب جدیدی در اقتصادکشور باز شود، توقع می رفت که مسئولان قبل از اینکه تصمیمی بگیرند فکری برای جابجایی نقدینگی می کرد چرا که با تغییر اصل سود سپرده ها شاهد سونامی نقدینگی در بازار ارز بودیم.

نقدینگی به بازار ارز می رود

یوسفیان ملا در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت مطرح کرد: این سوال وجود دارد که اندوخته های کوتاه مدت چه مزاحمتی برای سپرده گذاری کشور داشت که شورای پول و اعتبار مستقیما به سراغ آن رفت و با وجوداینکه سود آن را از 8 درصد به 10 درصدافزایش داد شاهد تغییر تعلق سود از روز شمار به ماهانه هستیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اقتصاد کشور هزینه تصمیم گیری اخیر سورای پول و اعتبار برای سپرده های کوتاه مدت را به زودی پرداخت می کند، عنوان کرد: این تصمیم گیری در واقع پالسی به دارندگان نقدینگی است که مجدد به بازار ارز بروند.

توقع می رفت که مسئولان قبل از اینکه تصمیمی بگیرند فکری برای جابجایی نقدینگی می کرد چرا که با تغییر اصل سود سپرده ها شاهد سونامی نقدینگی در بازار ارز بودیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: در شرایطی که سود سپرده روزشمار بود مردم اصرار داشتند که هرچه زودتر پولشان را به حساب بانکی واریز کنند در واقع سود روزشمار تشویق و ترغیب مردم به سپرده گذاری بود، متاسفانه با تصمیم گیری اخیر هر روز مردم را از سپرده گذاری دور می کنند.

بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی که روز گذشته به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، زین پس بانک‌ها حق ندارند به سپرده‌های کوتاه‌مدت سود روزشمار پرداخت کنند و باید ضوابط جدید را برای پرداخت سود به این سپرده‌ها رعایت کنند.

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار از این پس، معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر می‌یابد.

همچنین در این مصوبه تأکید شده که حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی 10 درصد سالانه است.

هدف اعضای شورای پول و اعتبار از تصویب این طرح کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی بوده است؛ بانک مرکزی معتقد است این طرح منافع خیلی از سوداگران را به خطر می‌اندازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید