95 درصد کالاها در کمتر از ۳ روز از گمرک ترخیص می شود

    کد خبر :450362

مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک گفت: 95 درصد کالاها سه روزه از گمرک ترخیص می شود و گمرک پس از مراحل ثبت سفارش و تخصیص ارز و در مرحله سوم واردات قرار دارد.

به گزارش بازتاب و به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، علی معقولی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» گفت: تا چندماه قبل محدودیت هایی برای ترخیص کالا از گمرک داشتیم اما با مصوباتی که تصویب و ترخیص هایی که انجام شد، انباشت کالایی در گمرکات نداریم و شرایط نرمال شده است اما مطلوب نیست. ازقبل از شهریور که شرایط ارزی نرمال شد روال ترخیص هم عادی شده است. ما در بنادر همیشه گردش کالا داریم و به دنبال سرعت بخشیدن به مراحل ترخیص کالا هستیم.

معقولی در ادامه گفت: واردات کالا مراحلی دارد. ثبت سفارش، تخصیص ارز و اظهار کالا از مراحل واردات کالاست و گمرک در مرحله سوم واردات قرار دارد.

مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک افزود: 95 درصد کالاهایی که اظهار می شود در کمتر از 3 روز از گمرک ترخیص می شود، بخشی از کالاها که ثبت سفارش شده و وارد بنادر شده است در انتظار تخصیص و تامین ارز است و بخشی دیگر امکان ثبت سفارش ندارند .

معقولی افزود: ما 4 خط قرمز در گمرک داریم: 1- کالای اساسی 2- دارو 3- تجهیزات پزشکی 4- تمام موارد مربوط به خط تولید که در تامین کالای اساسی مجوزهای مربوطه گرفته شده و هیچ مشکلی برای تخصیص ارز و تامین آن در گمرک از این بابت نداریم. برای دارو مصوبه ای گرفته ایم که با حداقل اسناد بتوانند دارو را از گمرک ترخیص کنند و دو ماه بعد اسناد را ارائه کنند.

این مقام گمرک بیان داشت: برای تجهیزات پزشکی هم این مصوبه گرفته شد و مشمول دو ماه با حداقل اسناد برای ترخیص از گمرک می شوند. برای خدمات تولیدی نیز مشکلات برطرف شده و هیچ واحد تولیدی نیست که 70 درصد کالا بدون کد رهگیری بانک داده نشود ، بنابراین ما بحران کمبود در 4 حوزه ذکر شده نداریم.

معقولی گفت: برای انتهای سال و سال آینده نیز طرح های جدیدی داریم تا روال خروج کالا از گمرک تسهیل شود که با کاهش نرخ دلار و ارز نیز مشکلات تخصیص ارز در حال برطرف شدن است.

او افزود: تلاطمات ارزی و سیاست ها بسیاری از گزینه ها را متغیر کرد. افزایش و کاهش نرخ ارز تاثیرات عمیقی می گذارد که سازمان ها به همان نسبت باید خود را با شرایط تطبیق دهند. بالای 95 درصد کالا زیر سه روز ترخیص می شود و مشکلات در حال برطرف شدن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید