ونزوئلا مانع کاوش نفتی آمریکا در آب‌های مورد اختلاف با گویان شد

    کد خبر :450356

نیروی دریایی ونزوئلا مانع کاوش نفتی یک کشتی از طرف شرکت اکسون موبیل در آب‌های مورد اختلاف با گویان شد.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز ،وزارت خارجه گویان اعلام کرد نیروی دریایی ونزوئلا مانع کاوش نفتی یک کشتی از طرف شرکت اکسون موبیل در آب‌های مورد اختلاف با گویان شد. ونزوئلا ادعا میکند این اتفاق در قلمروی خودش افتاده است .
این اتفاق در یک مرز صد ساله مورد بحث زمانی افتاد که پس از یک سری اکتشاف های نفتی دریایی، گویان می‌تواند به بزرگترین تولید کننده نفت آمریکای لاتین تبدیل شود. ولی در ونزوئلای عضو اوپک، تولید نفت به خاطر بحران اقتصادی به پایین ترین حد در هفتاد سال گذشته رسیده است .
کشتی رمفورم تتیس که متعلق به شرکت نروژی پترولیوم جئوسرویس است، در حال تحقیقات لرزه ای از طرف اکسون بود که پس از رویارویی با نیروی دریایی ونزوئلا کار را متوقف کرد و به سمت شرق بازگشت .
وزیر امور خارجه گویان گفت که گویان این عمل غیرقانونی، خشن و خصمانه را محکوم می‌کند. وی اضافه کرد که این حرکت نشان دهنده تهدیدی جدی برای توسعه اقتصادی این کشور از طرف همسایه غربی است و حق حاکمیت و یکپارچگی قلمروی آن را نقض می‌کند .
وزارت امور خارجه گویان اضافه کرد که این اتفاق را به سازمان ملل گزارش می دهد و گفتگویی رسمی با دولت ونزوئلا خواهد داشت.
یک سخنگوی اکسون گفت که این شرکت آمریکایی اکتشاف های لرزه ای را در بخش غربی گویان متوقف می‌کند تا امنیت برقرار شود. وی تأکید کرد که این کشتی در منطقه اقتصادی انحصاری گویان فعالیت می‌کرد .
وزارت امور خارجه ونزوئلا روز یکشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد نیروی دریایی این کشور طی یک گشت‌زنی معمول با دو کشتی اکسون در محدوده ای که بدون شک قلمروی ونزوئلا بوده برخورد کرده است .
کاپیتان های 2 کشتی گفتند که از دولت گویان برای اکتشاف این منطقه مجوز دارند و پس از اینکه به آنها گفته شد این منطقه حوزه قضایی گویان نیست، بازگشتند .
وزارت امور خارجه ونزوئلا این موضوع را به اطلاع سازمان ملل رسانده و یادداشت اعتراضی نیز برای دولت گویان فرستاده است .

درگیری طولانی مدت
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا قبلا از تصمیم گویان برای اعطای مجوز حفاری نفتی در آبهای منطقه اسکوبیبو انتقاد کرده بود. این منطقه پرجمعیت و جنگلی دوسوم گویان را تشکیل می‌دهد و ونزوئلا هم در مورد آن ادعا دارد .
درگیری بین این دو کشور در سال‌های اخیر پس از این که اکسون اعلام کرد 5 میلیون بشکه نفت در گویان کشف کرده، شدت گرفت. این کشور هیچ تاریخی در تولید نفت ندارد .
رابرت پالادینو سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای ونزوئلا را در اتفاق اخیر مقصر دانست .
واشنگتن منتقد دولت مادورو است و آن ها را متهم به فساد و نقض حقوق بشر می کند .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید