انتقاد شاه مرادی از بی توجهی به تئاتر دانشجویی

    کد خبر :450266

شاه‌مرادی کارگردان از بی توجهی به تئاتر دانشجویی و کمبود امکانات برای دانشجویان انتقاد کرد.

مهدیه شاه‌مرادی کارگردان و نویسنده درخصوص تاثیر تئاتر دانشجویی بر تئاتر کشور گفت: زمانی که ما گروهی از جوانان را برای کارگردانی , بازیگری و نویسندگی تئاتر تربیت می کنیم؛ نمی توانیم آن ها را به سرعت وارد بازار کار حرفه ای کنیم چرا که دانشجویان باید از عرصه آماتوری و تجربی به عرصه حرفه ای تئاتر برسند.

شاه‌مرادی ادامه داد: در تئاتر باید بازخورد مخاطب به بازیگر منتقل و بازیگر واکنش مخاطب را دریافت کند؛ مخاطب نباید صرفا مخاطب دانشگاهی باشد بلکه باید فضایی فراهم می شود تا دانشجویان با مخاطب واقعی برخورد و واکنش او را ببینند تا بتوانند کار خود را ارتقا دهند که خوشبختانه این اتفاق در جشنواره ‌های دانشجویی رخ می دهد .

وی با بیان اینکه باید اهمیت بیشتری به جشنواره های دانشجویی داد,بیان کرد: چند سالی است که منتخب جشنواره های دانشجویی به جشنواره های ملی راه یافته و فرصتی برای دانشجویان موفق ایجاد می شود که راهی جشنواره های حرفه ای شوند و به رقابت بپردازند که در این رقابت ها دیده شدن بیشتر از امتیاز اهمیت دارد.

این کارگردان ادامه داد: سالن های دانشگاهی محدود ما حتی در بسیاری از مواقع در اختیار دانشجو قرار نمی گیرد که تالار مولوی تهران یکی از این موارد است از این رو دانشجو فرصتی برای ابراز وجود ندارد و تنها جایی که می تواند خود را نشان دهد فقط در جشنواره است. باید جشنواره های دانشجویی را پر رنگ تر کرده و به آن بهای بیشتری دهیم تا به تئاتر کشور کمک کنیم.

شاه‌مرادی با اشاره به نبود دانشگاه و سالن های تئاتری کافی برای دانشجویان در کشور گفت: ما باید در هر شهر چند دانشگاه تئاتری و چند سالن تئاتری داشته باشیم که مخصوص دانشجویان باشد. زمانی که کار دانشجو از فیلتر استاد می گذرد باید بتواند آن را حداقل یک الی دو هفته به اجرای عموم ببرد تا بتواند خود را ارزیابی و با معیارهای سالن های حرفه ای خود را بسنجد که متاسفانه این امکانات برای دانشجویان وجود ندارد و دانشجوی تئاتر از حداقل امکانات بی بهره است.

کارگردان تئاتر در خصوص نبود زنگ درسی تئاتر در مدارس گفت: مشکل عمده تئاتر مسئله فرهنگ سازی است . ما تئاتر را یک رشته تحصیلی و به عنوان شغل باور نداریم که از نظر من این موضوع به سیاست های کلان برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه مردم زیادی به تئاتر و سینما علاقه و استعدادهای زیادی در کشور وجود دارد،بیان کرد: دانشگاه ها روز به روز به تعدادشان اضافه و دانشجویان بسیاری فارغ التحصیلان می شوند ولی یک ساعت درسی با عنوان تئاتر در مدارس نداریم. دانش آموزان درس های بسیاری در مدرسه یاد می گیرند که شاید در آینده از آن استفاده نکنند.

کارگردان تئاتر با اشاره به اهمیت تئاتر برای کودکان گفت:کودکان می توانند با تئاتر زندگی کنند اما هیچ جایی برای این رشته هنری و مفید وجود ندارد و همین موضوع سبب کمبود مخاطب در سالن های حرفه ای می‌شود. از طرفی در سبد خانواده جایی برای مسائل فرهنگی وجود ندارد .

شاه مرادی گفت:از قدیم کوپن های مختلف برای موارد خاص در نظر می گرفتند و اکنون یارانه و سبد کالا وجود دارد ولی هیچ زمانی سبد فرهنگی وجود نداشته تا با این سبد فرهنگی مردم را به تماشای تئاتر , سینما و خرید کتاب و… عادت بدهیم. تا زمانی که فرهنگ سازی برای مفهوم تئاتر انجام نشود؛ نمی توانیم کاری برای جذب مخاطب تئاتر دانشجویی انجام دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید