برنامه ۱۰ ساله دوم فضا تدوین شد

    کد خبر :450214

رئیس سازمان فضایی ایران از دستیابی کشور به چرخه کامل فناوری فضایی در برنامه ۱۰ ساله اول فضایی کشور خبر داد و گفت: برنامه ۱۰ ساله دوم حوزه فضایی کشور تدوین شد.

به گزارش مهر، مرتضی براری با اشاره به دستیابی کشور به چرخه کامل فناوری فضایی در برنامه ده ساله اول فضایی گفت: برنامه ده ساله دوم فضایی (۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴) با همکاری، مشارکت و تعامل صاحب‌نظران و بازیگران حوزه فضایی کشور تدوین شد.

وی ادامه داد: دو رویکرد اصلی در تدوین این برنامه مدنظر قرار گرفته است، رویکرد اول تثبیت فناوری کسب شده در کشور است که با همت و تلاش جوانان متخصص و دانشمند ایران تحقق یافته است و ورود به عصر تجاری فضا دومین رویکرد این برنامه است.

براری ۷ محور استراتژیک به همراه دو پیوست اقتصاد فضا و همکاری های بین المللی را از سرفصل های اصلی این برنامه خواند و ادامه داد: توسعه زیرساخت بومی ماهواره سنجشی، توسعه زیرساخت بومی ماهواره مخابراتی، خدمات پرتاب، توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی، موقعیت یابی و ناوبری، نجوم و اکتشافات فضایی و سامانه های ترکیبی سرفصل های اصلی این برنامه را تشکیل می دهد که تمامی این برنامه ها در دستور کار حوزه فضایی کشور قرار گرفته و در آینده گزارشی از اقدامات انجام شده را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران همچنین گفت: با توجه به لزوم توسعه کسب وکارهای فضاپایه و برای رونق خدمات در صنعت فضایی کشور، بسترسازی و تسهیل گری لازم برای ایجاد نهاد کسب و کار در دستور کار دولت قرار دارد.

وی افزود: همزمان با توسعه فناوری فضایی بومی، تکمیل زنجیره ارزش حوزه فضایی و فراگیر کردن کاربردهای فناوری فضایی در جامعه نیز از اولویت های سازمان فضایی ایران است که برای دستیابی به آن طراحی و توسعه زیرساخت ها نیز بر اساس ارائه کاربردی عملیاتی و در راستای خدمات دهی به حوزه های مختلف شکل گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تمایل گسترده کاربران برای دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای از تلاش برای بهره‌برداری از پلتفرم مدیریت و دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای نیز در سال آینده خبر داد و افزود: نیاز کسب و کارهای فضا پایه به داده‌های ماهواره‌ای جهت خلق ارزش افزوده بسیار ضروری است. روش‌های سنتی ارائه داده‌های خام به کاربران دیگر کارایی لازم را ندارد و باعث موازی کاری در دریافت و ذخیره سازی داده‌ها توسط کاربران مختلف می شود.

وی ادامه داد: سازمان فضایی ایران با درک نیاز کاربران و در جهت مهیا کردن مسیری سهل و آسان برای دسترسی کسب و کارها به داده‌های ماهواره‌ای مورد نیاز، توسعه پلتفرم مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: هم اکنون فاز امکان‌سنجی و طراحی مفهومی درحال انجام است و در تلاش هستیم در سال آینده آن را به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: پلتفرم مدیریت و دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای، با هدف ارائه سرویس‌ها و داده‌های سنجش از دور در راستای تکمیل زنجیره ارزش زیست بوم این ماهواره‌ها توسعه داده خواهد شد.

براری ارائه سرویس های تخصصی سنجش از دور به سازمان ها و کسب و کارهای فضاپایه و ارائه سرویس های پردازشی به کسب وکارها را از اهداف مهم این طرح برشمرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید