فضای مجازی علت سرانه پایین مطالعه در ایران نیست

    کد خبر :450210

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: متاسفانه مسئولان فضای مجازی را علت دوری مردم از آثار مکتوب قلمداد می‌کنند، درحالی‌که علت را باید جای دیگری جستجو کرد.

به گزارش مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع نقش ادبیات داستانی در عرصه جنگ نرم در گفتگو با طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

سیاوشی گفت: در دوره فعلی مجلس و دوره‌های قبلی کمیسیون فرهنگی به موضوع ادبیات داستانی توجه کرده اما هنوز بعد از گذشت زمان طولانی از جنگ تحمیلی چیدمان این موضوع مطلوب نیست. ادبیات داستانی در دوره دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باید زمینه ای برای همبستگی و اعتماد بین مردم و حدی از رضایت را در جامعه ایجاد کند اما متاسفانه شاهدیم که آنچه که مطلوب بوده اتفاق نیفتاده و باید این موضوع را ریشه یابی کرد.

وی افزود: قطعاً تلاش‌هایی در کمیسیون فرهنگی مجلس در شکل‌گیری حوزه ادبیات داستانی انجام شده اما متاسفانه این موضوع دچار ورودها و مداخلات سلیقه‌ای شد و به‌همین خاطر عرصه مطلوبی که باید، شکل نگرفت. با وجود این‌که بودجه قابل توجهی در این عرصه هزینه شد و بسترهای قانونی آن نیز فراهم شد، اما این بسترهای قانونی دائما دچار دستکاری‌های سلیقه‌ای شدند و متاسفانه کشوری که اکثر مردم آن علاقمند به مطالعه رمان و کتاب‌های داستانی بودند، به این وضعیت سرانه مطالعه و کمتر از نیم ساعت رسیده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: متاسفانه مسئولان هم این مسئله را به فضای مجازی مرتبط می کنند و فضای مجازی را علت دوری مردم از آثار مکتوب قلمداد می کنند. درحالیکه این، علت موضوع نیست و علت را باید در جای دیگر جستجو کرد. در کشورهایی چون روسیه و حتی در اروپا سرعت اینترنت خیلی بالاتر از کشور ما است اما با این وجود به اندازه افت سرانه مطالعه در ایران، شاهد این افت در مردم آنها نیستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید