حبس اونس تا انتهای ژوئن

    کد خبر :44756

 

فلز زرد آخرین روزهای نیمه نخست سال 2017 را به نوسان در میانه کانال 1200 دلار می‌گذراند.

هر اونس طلا که در پایان سومین هفته ژوئن، روی بهای 1257 دلار ایستاده بود، دوشنبه تا قیمت 1244 دلار سقوط کرد؛ اما سه‌شنبه را با نوسان‌های افزایشی به سوی مرز 1250 دلار شروع کرد. اما بهایی که تا ساعت 20 روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1246 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته میلادی رقم خورده باشد. به گزارش دنیای اقتصاد ، اونس طلا در حالی همچنان در میانه‌های کانال 1200 دلار نوسان می‌کند که پیش از آغاز هفته جدید، عمده کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت طلا را در 5 روز کاری این هفته داشتند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 53 درصد پاسخ دهندگان، افزایش و 4 نفر معادل 23درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر یا 23 درصد دیگر نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است، 1138 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 566 نفر معادل 50درصد، افزایش و 326 نفر معادل 29درصد کاهش قیمت‌ را پیش‌بینی کرده‌اند. 246 نفر معادل 21 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

دوشنبه نحس

اونس طلا که در هفته‌های اول و دوم ماه جاری میلادی افت حدودا یک درصدی را تحمل کرده بود، در هفته سوم با رشدی 4دلاری به مرز 1260 دلار نزدیک شد. با این همه، در اولین روز هفته جدید با سقوطی 13دلاری به کف 5 هفته‌ای رفت. عمده‌ترین دلیل این افت، افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی بود.دلیل مهم دیگر، رشد شاخص دلار بود. این شاخص که هفته گذشته روی عدد 26/ 97واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 42/ 97 واحد رشد کرد. در این روز، همزمان با کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن، بهای نقره هم به کف 6 هفته‌ای رفت.دوشنبه، انتشار داده‌های بد از میزان سفارش‌های کالاهای بادوام آمریکا باعث شد اونس تا کف 1234 دلار هم برود؛ اما در ادامه روز افزایش خریدها در قیمت‌های پایین‌تر و افزایش ریسک‌پذیری به‌دلیل عملکرد بهتر بازارهای سهام، ورق را برگرداند. بر اساس گزارش‌ها، میزان سفارش‌های کالاهای بادوام آمریکا در ماه مه نسبت به ماه آوریل 1/ 1درصد کاهش داشته است. این داده‌ها به افت شاخص دلار از اوج روزانه انجامید که این امر هم به طلا کمک کرد.پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت: «آرامش نسبی جبهه ژئوپلیتیک اخیرا عاملی کاهشی در بازار طلا بوده است. با این همه، وضعیت می‌تواند به سرعت تغییر کند.» در اولین روز هفته، همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام هم کف 14 ماهه رفت تا دومین عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها هم به ضرر طلا کار کرده باشد.

روز دوم

اونس روز سه‌شنبه را با قیمت 1245 دلار آغاز اما به سرعت به سوی میانه کانال حرکت کرد. روند شاخص دلار صبح سه‌شنبه، تا حدی تعدیل شد تا اونس برای رشد جا داشته باشد. همزمان،‌ انتظار بازارهای سهام برای انتشار داده‌های جدید، روند آنها را هم به نفع طلا شکل داد. دیگر خبری که سه‌شنبه خرید طلا را افزایش داد سخنان یکی از مقام‌های بانکی آمریکا بود. به گفته رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، بانک‌های مرکزی ایالات متحده و دیگر اقتصادهای پیشرفته همچنان درگیر رشد کند اقتصادی خواهند بود؛ مگر اینکه مقام‌های مالی بتوانند قاطعانه عمل کنند. این گفته با توجه به افزایش اخیر نرخ‌های بهره در آمریکا در تضاد است؛ چراکه انقباض پولی عموما نشانه خوش‌بینی به روند اقتصادی است. جان ویلیامز در صحبت‌های خود به این خوش‌بینی کوتاه‌مدت اشاره کرده، اما گفته که در درازمدت، وضعیت متفاوت است.

اما با آنکه اونس در میانه کانال 1200 دلار حبس شده، امید به روند درازمدت آن از دست نرفته است. موسسه سرمایه‌گذاری «آر بی سی کاپیتال مارکتس» پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا در سال 2018 میلادی با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، کریستوفر لونی، استراتژیست ارشد موسسه سرمایه‌گذاری آر‌بی‌سی می‌گوید: «پیش‌بینی ما این است که قیمت جهانی طلا در سال 2018 میلادی نیز به روند صعودی ادامه خواهد داد.پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت طلا طی سال آینده نیز روند صعودی متعادلی خواهد داشت. ریسک‌های سیاسی و ژئوپلیتیک می‌تواند عامل اصلی افزایش قیمت جهانی طلا طی ماه‌های آینده باشد.» او می‌افزاید: «قیمت طلا برای ادامه مسیر صعودی‌اش موانع و چالش‌های بزرگی بر سر راه خود دارد که از آن جمله می‌توان به تقویت شاخص سهام، افزایش ارزش دلار و بالا رفتن نرخ بهره اشاره کرد. در هرحال، میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به 1253 دلار خواهد رسید؛ اما این رقم سال آینده به 1303 دلار افزایش خواهد یافت.»تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1240 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1230 دلار کاهش خواهد یافت. اگر سطح حمایتی 1230 دلاری نیز شکسته شود قیمت این فلز گرانبها تا سطح 1200 دلار در هر اونس کاهش خواهد داشت. از سوی دیگر سطح مقاومتی قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی 1260 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1300 دلار افزایش می‌یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید