ظریف: دولت عربستان بذر کینه در منطقه می‌پراکند

    کد خبر :44557

وزیر خارجه کشورمان در شورای اروپایی روابط خارجی آلمان گفت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می‌پراکند و نفرتی که از سوی این دولت تبلیغ می‌شود باعث صدور افراط گرائی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه بار است.

محمد جواد ظریف در محل شورای اروپائی روابط خارجی آلمان سخنرانی کرد که بخش‌های مهم آن به شرح زیر است:

– منطقه خلیج فارس دچار دو مشکل ساختاری و شناختی است. برخی از کشورهای منطقه معتقد به خرید امنیت از خارج هستند در حالیکه امنیت از طریق همکاری مشترک کشورهای منطقه تامین خواهد شد.

– نمی توان تصور برد بر اساس باخت دیگران را داشت، زیرا امنیت را نمی توان به قیمت ناامن کردن دیگر کشورها بدست آورد.

– امروزه افراط گرائی اغلب کشورهای منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده و در حال گسترش به کل دنیاست.

– فقدان امید در میان مردم و بویژه جوانان کشورهای منطقه، آنان را به افراط گرائی و انجام عملیات انتحاری و کشتن افراد بیگناه سوق می دهد.

– دولت عربستان بذر کینه و نفرت را در منطقه می پراکند و نفرتی که از سوی این دولت تبلیغ می شود باعث صدور افراط گرائی در منطقه شده و نتیجه آن فاجعه بار است.

– نیازمند نگرش جدیدی به منظور استقرار ثبات در منطقه هستیم و اروپا قابلیت کمک و ترویج این ایده را دارد. از طرف دیگر در حالی در منطقه خلیج فارس نیازمند یک رهیافت درون منطقه ای هستیم که از طریق دیالوگ و یک ساختار نهادی قانونی در خلیج فارس امکان پذیر است.

– در زمان جنگ نفتکش ها در خلیج فارس، ایران پیشنهاد طرح امنیت دستجمعی در منطقه خلیج فارس را به شورای امنیت داد.

– امروز شاهد آن هستیم که چنانچه دیالوگ در بین کشورها آغاز نشود، توسعه ای در منطقه صورت نخواهد گرفت.

– در جریان بحث هسته ای، آمریکا تئوری بازی با حاصل جمع صفر را دنبال می کرد؛ در حالیکه نگرش جمهوری اسلامی این بود که هیچیک از طرفها احساس بازنده بودن نکرده و از شرایط باخت بدور باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید